بیمارستان آنلاین من

دانستنی های پزشکی و سلامتی

۲۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

عوارض جراحی افزایش طول تاج

در افزایش طول تاج دندان ریسک بروز عفونت برای افراد وجود دارد اما میزان این ریسک در مقایسه با دیگر پروسه های جراحی بسیار کمتر است به خصوص اگر این عمل توسط جراح دندانپزشک متخصص و حاذق انجام شود.

شما باید پس از انجام لیفت لثه حتما تمامی دستور العمل های مراقبتی تجویز شده را با دقت دنبال کنید تا بدین ترتیب از بروز عفونت جلوگیری شود. در حین دوره بهبود خود در صورت داشتن هرگونه سوال حتما با مطب دندانپزشک خود تماس برقرار کنید.

احتمال بروز خون ریزی در ناحیه جراحی شده پس از پروسه مربوطه وجود دارد و دندان های شما ممکن است نسبت به دمای بالا و پایین حساس شوند. این حساسیت با گذر زمان برطرف خواهد شد.

دوران نقاهت عمل بالا بردن لثه

پروسه ریکاوری و بهبود پس از انجام این عمل جراحی بسته به نوع دندان و لثه شما ممکن است تا سه ماه طول بکشد. با این حال شما می توانید بسیاری از کارهای روتین خود را انجام دهید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. شما فقط باید از انجام فعالیت های سنگین و حساس تا دو الی سه روز اول خودداری کنید.

کارهای فیزیکی که به انرژی زیادی نیاز دارند، بلند کردن اجسام سنگین و یا ورزش های حرفه ای می تواند پروسه بهبود را متوقف کرده و خطر خون ریزی را به وجود آورد.

در مورد نکات مهم پیرامون دوره نقاهت حتما با دندانپزشک جراح خود صحبت کنید.

دستورالعمل های لازم برای مراقبت از جراحی لثه و دندان

در حالت عمومی شما باید این دستور العمل ها را با دقت دنبال کنید:

داروی مسکن مصرف کنید

در پروسه نقاهت خود و دستورالعمل های آن، به احتمال زیاد به شما گفته می شود که به صورت مرتب از ایبوپروفن یا تیلنول استفاده کنید. احتمال دارد پزشک شما چند آنتی بیوتیک را در کنار مسکن های درد قوی تر نظیر استامینوفن-هیدروکدئین (ویکودین)، تیلنول به همراه کدئین یا استامینوفن-پروپوکسیفن تجویز کند.

از کمپرس یخ استفاده کنید

برای چند ساعت اول پس از عمل جراحی خود از بسته های سرد یخ بر روی صورت خود استفاده کنید تا میزان ورم مربوط به جراحی را کاهش دهد. این کار را به صورت بیست دقیقه یک بار تکرار نمایید. پس از چند روز از عمل جراحی خود می توانید به سراغ بخار گرم آب نیز بروید.

در ۲۴ ساعت اولیه از مصرف غذاهای داغ اجتناب کنید

همچنین نباید دهان خود را بشویید. هر دو مورد می توانند خون ریز در ناحیه جراحی را طولانی تر کنند. اگر خون ریزی شما ادامه داشت، از یک چای کیسه ای مرطوب یا گاز مرطوب استفاده کنید و آن را با کمی فشار به مدت بیست الی سی دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

بانداژ روی لثه را با دستور دندانپزشک عوض کنید

پزشک شما ممکن است بانداژ روی زخم را در این دوره زمانی یک یا دو بار تعویض کند.

با دقت مسواک بزنید

به آرامی و فقط ناحیه ای که با آن غذا را گاز می زنید را مسواک بزنید. در سایر نواحی دندان می توانید مسواک و نخ دندان را طبق معمول استفاده کنید. سعی کنید غذاها را در سمت دیگر دهان خود بجوید.

از استنت دندان مصنوعی خود استفاده کنید

اگر یکی از دستورالعمل های ارائه شده به شما استفاده از یک استنت یا دندان مصنوعی بالا باشد، آن را تا ۲۴ ساعت از دهان خود بر ندارید. اگر دهان شما پر از خون شد، به کمک آب نمک کمی گرم یا دهان شویه کلورهکسیدین آن را شست و شو دهید و از خارج کردن استنت یا دندان مصنوعی خود اجتناب کنید. پس از گذشت ۲۴ ساعت می توانید آن را به دلخواه خود استفاده کنید.

رژیم غذایی همراه با غذاهای نرم داشته باشید

حین خوردن غذا از استفاده ناحیه جراحی شده خودداری کنید. همچنین هیچ چیز سفت، اسیدی، تند و یا چسبناک را مصرف نکنید. از خوردن آجیل و دانه های ریز اجتناب کنید. مایعات زیادی مصرف کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

تا زمانی که به قرار ملاقات پس از جراحی لیفت لثه خود می روید از مصرف الکل اجتناب کنید.

سیگار نکشید

برای ۷ الی ۱۰ روز اول پس از عمل جراحی خود سیگار یا قلیان نکشید.

از تحریک ناحیه جراحی خودداری کنید: از هیچ خلال یا چیز تیزی برای بازی کردن با ناحیه جراحی شده استفاده نکنید. همچنین از بردن زبان یا انگشت ها به سمت آن خودداری نمایید. برای بررسی ناحیه جراحی لب خود را به سمت پایین کنار نزنید چرا که این فشار می تواند منجر به بروز آسیب شود.

 

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان


۳۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۲:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

نحوه درمان اسپاسم قلبی

 

اسپاسم قلبی چگونه تشخیص داده میشود؟

اسپاسم عروق کرونری قلب حاکی از نوعی اختلال قلبی بالقوه است. از این رو پزشک برای تشخیص این عارضه عکس‌برداری از قلب را تجویز می‌کند تا بتواند به کمک تصاویر دقیقی و روشنی از آن، برای درمان بیمار اقدام نماید. آزمایش های زیر، نمونه ای از موارد مورد تجویز پزشک است که عبارت‌اند از:

اکوکاردیوگرافی که به‌وسیله امواج صوتی فراصوت، تصویری از قلب ارائه می‌دهد.

نوار قلب که به منظور سنجش فعالیت الکتریکی قلب انجام می‌شود.

آنژیوگرافی که با استفاده از اشعه ایکس به بررسی داخل عروق و جریان خون در قلب می پردازد.

این آزمایش ها از آنجا که به جزییات بسیار مورد نیاز برای تشخیص بیماری می پردازد، از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ زیرا زمانی که پزشک به درستی بیماری را تشخیص دهد، می‌تواند به درمان آن بپردازد.

درمان اسپاسم قلبی چیست؟

درمان این عارضه بر اساس تخفیف دردهای قفسه سینه انجام می‌شود که به طور عمده شامل تجویز داروهای زیر می‌شود:

نیترات ها که به منظور اتساع‌ و گشاد شدن عروق مصرف می‌شود. دوره مصرف نیترات ممکن است طولانی مدت بوده و به صورت قرص مصرف شود.

اِل آرژنین به صورت مکمل غذایی مصرف می‌شود و می‌تواند باعث پیشگیری از اسپاسم شود.

مسدود کننده کانال های کلسیمی که می‌تواند باعث کاهش گرفتگی قفسه سینه شود. دوره مصرف این دارو طولانی مدت است.

علاوه بر این داروها ممکن است مصرف برخی داروهای دیگر که موجب کاهش کلسترول بالا و فشار خون بالا می‌شود، به منظور پیشگیری از حملات قلبی توسط پزشک تجویز گردد.

در طول درمان نیز مصرف غذاهای کم چرب و کم نمک توصیه می‌شود و از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی باید به شدت پرهیز کرد.

عوارض اسپاسم قلب

اسپاسم عروق کرونری قلب نوعی عارضه موقت و زودگذر است اما می‌تواند عواقب طولانی مدتی را به همراه داشته باشد. در عدم درمان اسپاسم عروق کرونری قلب، این عارضه می‌تواند موجب بروز موارد ذیل گردد:

حمله قلبی

ایست قلبی

مرگ

ضربان نامنظم قلب

نتیجه درمان افراد مبتلا به اسپاسم قلبی چگونه است؟

اسپاسم عروق کرونری قلب گاهی طولانی مدت و شدید است. بدین معنا که درمان آن ممکن است طولانی شود؛ اما نکته ای که همواره باید به آن توجه داشت، پیروی از دستورات پزشک و درمان به موقع است که می‌تواند باعث بهبود این عارضه شود.

پیشگیری از اسپاسم قلبی

خطر ابتلا به اسپاسم رگ قلب می‌تواند با پیشگیری از ابتلا به آترواسکلروز ، کاهش یابد. علاوه بر این داشتن رژیم غذایی کم چرب، فعالیت ورزشی مستمر، کنترل فشار خون و عدم مصرف دخانیات نیز تأثیر به سزایی در پیشگیری از این عارضه دارد.

 

دکتر سعید یزدانخواه

 متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

 

 

 

 

 

 


۲۹ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۵:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

اکو قلب جنین به چه معناست

برای کاهش دادن ریسک بروز مشکلات قلبی در حین تولد نوزاد، سلامت جنین باید به خوبی ارزیابی شود و هر گونه مشکل باید خیلی زود در دوره بارداری شناسایی گردد. اکو قلب مادر در دوران بارداری و اکو قلب جنین یکی از پروسه هایی است که شاید پزشک شما در صورت وجود احتمال مشکل قلبی در جنین، آن را مورد استفاده قرار دهد.

اکو قلب جنین چیست؟

از هر ۱۰۰ نوزاد، یک نفر با بیماری مادرزادی اختلال قلب به دنیا می آید و طبق پژوهش های به عمل آمده این مشکل یکی از رایج ترین مشکلات در تولد نوزادان به شمار می رود.

اکوکاردیوگرام جنینی یا آزمایش اکو جنین یک آزمایش سونوگرافی غیر تهاجمی به شمار می رود که می تواند قلب نوزاد به دنیا نیامده را ارزیابی کند. این آزمایش معمولا در سه ماهه دوم دوران بارداری، بین ۱۸ تا ۲۴ هفته انجام می گردد. همچنین در صورت نیاز می توان آن را در هفته های بعدی و سه ماهه آخر نیز انجام داد.

این آزمایش از امواج صوتی استفاده می کند تا یک اکوکاردیوگرام و یا تصویری از قلب جنین تولید کند. در این آزمایش مشکلات قلبی و غیر نرمال بودن قلب، ریتم آن و کارکرد کلی مورد بررسی قرار می گیرند.

آزمایش اکو جنین یا همان اکوکاردیوگرام جنینی بنا به دلایلی که در ادامه آورده ایم از اهمیت بالایی برخوردار است:

یک اکوکاردیوگرام جنینی می تواند مشکلات و غیر نرمال بودن کارکرد قلب فرد را مشخص کند. در صورت کامل و مناسب نبودن نتایج تست، برای بار دوم این آزمایش انجام می شود تا نتایج بهتر و واضحی در اختیارمان قرار گیرد.

وقتی که نتایج این آزمایش را دریافت می کنید دقیقا خواهید فهمید که مشکل در کجا است و می توانید دوره بارداری خود را بهتر مدیریت کنید. همچنین به کمک نتایج این تست در دوران پس از بارداری نیز خواهید توانست از کودک خود مراقبت کنید.

این تست می تواند به پزشک شما کمک کند تا پروسه درمانی مناسب پس از انجام عمل جراحی اصلاحی را مشخص نماید.

موارد لزوم اکوکاردیوگرافی جنین

در صورتی که هر کدام از آزمایش های قبلی نشان دهنده وجود مشکل ضربان قلب در جنین بوده باشند، پزشک شما انجام آزمایش اکوکاردیوگرام جنینی را پیشنهاد خواهد کرد. آزمایش اکو جنین معمولا در سناریو های زیر پیشنهاد می شود:

اگر شما یا شریک زندگی شما دارای بیماری قلبی مادرزادی باشید

اگر تاریخچه خانوادگی در مشکلات وبیماری های قلبی یا فشار خون بالا داشته باشید

اگر مشخص شده باشد که جنین مشکل قلبی و یا آریتمی جنینی دارد

اگر جنین دارای یک مشکل ژنتیکی (نظیر سندروم داون) و یا دیگر مشکلات خاص نظیر بیماری های مغزی یا کلیوی باشد.

اگر در حین بارداری از الکل و یا مواد مخدر استفاده می کنید

اگر از برخی داروهای خاص آکنه یا تشنج استفاده می کنید که می توانند منجر به بروز بیماری های مادرزادی قلبی در جنین شوند.

اگر با برخی مشکلات پزشکی از قبیل دیابت نوع ۱، سرخچه، فنیل کتونوری یا لوپوس دست و پنجه نرم می کنید

در صورت داشتن آمینوسنتز غیر نرمال

اگر از طریق روش آی وی اف و یا دیگر تکنولوژی های بارور شدن که ریسک بروز مشکلات مادرزادی قلبی را بالا می برد باردار شده باشید

جمع شدن مایعات زیر پوست و در ناحیه ای که پشت گردن جنین قرار دارد

اگر جنین مشکل سندروم انتقالی دو قلو را داشته باشد

توصیه می شود مادران نیز در دوران بارداری حتما نسبت به اکو قلب اقدام کنند.

یک متخصص با تجربه سونوگرافی این آزمایش را انجام خواهد داد. گاهی اوقات ممکن است متخصص زنان و زایمان این آزمایش را برای فرد انجام دهد و نتایج آن نیز توسط متخصص قلب کودکان بررسی خواهند شد.

آزمایش اکوکاردیوگرافی جنین در دوران بارداری یا همان اکو قلب جنین برای همه افراد ضروری نیست، اما اگر پزشک شما انجام آن را ضروری می بیند، باید حتما آن را انجام دهید. گاهی اوقات در سونوگرافی قبل از زایمان نیز ممکن است اطلاعاتی به دست آید که در زمینه سلامت قلب جنین نکاتی را به همراه خواهد داشت.

آمادگی لازم قبل از اکو قلب جنین در بارداری

خیر. بر خلاف دیگر آزمایش های سونوگرافی قبل زایمان که در آن ها باید مثانه فرد پر باشد، اکوکاردیوگرافی جنین نیازی به هیچ آمادگی قبلی ندارد. مدت زمان این آزمایش در حدود ۳۰ دقیقه الی دو ساعت است. پیشنهاد می شود همراه با همسر و یا یکی از اعضای خانواده خود به این آزمایش بروید.

 

دکتر آرزو خسروی

متخصص قلب و عروق


۲۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۰:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

علائم سرطان کلیه

سرطان کلیه بیماری می باشد که علائمی مانند وجود خون در ادرار و پهلو درد دارد.

علائم سرطان کلیه چه چیزهایی هستند؟

در بسیاری از موارد، ممکن است افراد در ابتدا علائمی مربوط به سرطان کلیه نداشته باشند. با رشد تومور، ممکن است علائم ایجاد شوند. ممکن است شما یکی یا تعداد بیشتری از علائم سرطان کلیه را داشته باشید:

وجود خون در ادرار

یک توده در پهلو یا شکم شما

از دست دادن اشتها

دردی در پهلوی شما که خوب نمی شود

از دست دادن وزن که دلیل مشخصی نداشته باشد

تبی که هفته ها طول بکشد و به دلیل سرماخوردگی یا عفونت دیگری نباشد

خستگی شدید

کم خونی

ورم مچ پا یا پاها

سرطان کلیه ای که به دیگر نقاط بدن منتشر شده باشد میتواند علائم زیر را ایجاد کند:

تنگی نفس

سرفه ی خونی

درد استخوانی

چگونه میتوانم بفهمم آیا سرطان کلیه دارم یا خیر؟

ممکن است شما علائم آن را داشته باشید، مانند درد در پهلو، از دست دادن وزن، یا خستگی شدید. یا ممکن است پزشک شما در هنگام انجام یک معاینه ی معمولی متوجه یک توده در پهلوی شما شود، یا علائمی از سرطان کلیه را در آزمایشی که برای بیماری دیگری انجام داده اید مشاهده کند. برای تایید تشخیص سرطان کلیه، نیاز به یک معاینه ی جسمانی، پیشینه ی پزشکی و آزمایش هایی دارید.

معاینه پزشک و تشخیص سرطان کلیه

پزشک شما شکم و پهلوهایتان را معاینه میکند تا به دنبال توده بگردد و وجود تب و فشار خون بالا به همراه موارد دیگری را در شما بررسی میکند.

آزمایش های لازم برای سرطان کلیه

همچنین ممکن است درمورد عادات سلامتی، هرگونه درد در گذشته، و درمان هایی که انجام داده اید مورد پرسش قرار بگیرید. برای تشخیص سرطان کلیه، پزشک شما یک یا تعداد بیشتری از آزمایش های زیر را برای شما انجام خواهد داد:

آزمایش ادرار که برای بررسی وجود خون یا دیگر نشانه ی سرطان در ادرار شما انجام می شود

آزمایش خون که چگونگی عملکرد کلیه ی شما را نشان می دهد

پیلوگرافی داخل وریدی (IVP) عکس برداری اشعه ی ایکس از کلیه ی شما بعد از تزریق نوعی رنگ که به دستگاه اداری می رود و هرگونه تومور را مشخص میکند.

سونوگرافی از امواج صوتی استفاده میکند تا از کلیه های شما تصویری ایجاد کند. سونوگرافی میتواند به تشخیص نوع تومور جامد یا پرشده از مایع کمک کند.

سی تی اسکن از اشعه ی ایکس و رایانه استفاده میکند تا تصاویر سریالی و باجزئیاتی را از کلیه ی شما تهیه کند. سی تی اسکن عملا جایگزین پیلوگرام و سونوگرافی به عنوان ابزاری برای تشخیص سرطان کلیه شده است.

ام آر آی از امواج مغناطیسی قوی و امواج رادیوو استفاده میکند تا از بافت های نرم درون بدن شما تصویری ایجاد کند. ممکن است برای ایجاد تصویر بهتر نیاز باشد نوعی ماده ی کنتراست ویژه برای شما تزریق کنند.

آتریوگرام کلیه. این تصویر برداری برای ارزیابی خون رسانی به تومور استفاده میشود. این تصویر برداری زیاد استفاده نمی شود، اما ممکن است به تشخیص تومورهای کوچک کمک کند. این روش استفاده های دیگری نیز دارد.

بیوپسی یا نمونه برداری از سرطان کلیه

برخلاف خیلی از انواع دیگر سرطان، ممکن است پزشک شما بدون انجام نمونه برداری (بیوپسی) از تشخیص سرطان کلیه اطمینان حاصل کند. بعضی اوقات، برای تایید تشخیص نمونه برای انجام میشود.

ممکن است پزشک شما از نمونه برداری سوزنی برای برداشت مقدار کوچکی از بافت استفاده کند، نمونه بعد از آن برای تشخیص سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.همچنین ممکن است نمونه برداری درجه ی سرطان را مشخص کند که سرطان چه میزانی تهاجم دارد. اغلب جراح به سادگی تمام تومور را خارج میکند و بعد از آن نمونه ای از بافت را مورد بررسی قرار می دهد.

وقتی پزشک شما سرطان کلیه را تشخیص داد، ممکن است نیاز باشد که آزمایش های دیگری انجام دهید تا مشخص شود که آیا سرطان از کلیه به کلیه ی مقابل، یا دیگر قسمت های بدن منتشر شده است یا خیر.

وقتی که سرطان از جایی که شروع شده است به نقطه ی دیگری منتشر شود، متاستاز داده است. ممکن است نیاز به انجام سی تی اسکن یا ام آر آی داشته باشید. یک عکس اشعه ی ایکس از قفسه ی سینه مشخص میکند که آیا سرطان به ریه ها منشتر شده است یا خیر.یک اسکن استخوان میتواند مشخص کند که سرطان در استخوان وجود دارد. این آزمایش ها میتوانند به پزشک شما کمک کنند که درجه ی سرطان کلیه را مشخص کند.

 

دکتر ولی پور

متخصص اورولوژی در غرب تهران


۲۶ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۸:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

ویزای اقامت موقت (TRV) کانادا چیست؟

کانادا هر ساله میزبان میلیون ها نفر توریست می باشد. در واقع، هر ساله بیش از ۳۵ میلیون نفر از طریق ویزای توریستی یا ویزای اقامت موقت از کانادا دیدن می کنند تا از فرصت هایی لذت ببرند که این کشور ارائه می دهد.از جمله این فرصت ها می توان به دیدار خانواده و دوستان اشاره کرد. اگر فرد با اهدافی مانند تفریح و بازدید از خانواده یا دوستان قصد آمدن به کانادا را داشته و عضو یکی از کشور های معاف از ویزا نمی باشد، باید یک ویزای اقامت موقت دریافت کند.

کشور هایی مانند آمریکا و استرالیا از جمله کشور های معاف از ویزا هستند. در زمینه کاری ما ویزای اقامت موقت تحت عنوان TRV نامیده می شود.به احتمال زیاد فرد متقاضی باید فرم IMM 5257 را پر کند. فرم IMM 5257 توسط افرادی استفاده می شود که برای اهداف کوتاه مدت مانند گردشگری، بازدید از خانواده و دوستان یا سفر های تجاری قصد دارند ویزای TRV را برای بازدید از کانادا درخواست دهند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای اقامت موقت کانادا

برای گرفتن انواع ویزای کانادا گام اول ارائه مدارک و اسناد می باشد .در هنگام درخواست برای یک ویزای TRV نیاز به ۵ مدرک اصلی است که باید به مراجع نشان داده شود. لازم به ذکر است که هر پرونده مهاجرتی بسته به موقعیت خاص آن متفاوت می باشد اما معمولا افراد باید در هنگام درخواست ویزای اقامت موقت کانادا مدارک زیر را به همراه داشته باشند:

گواهی وابستگی ها به کشور خود

گواهی منابع مالی برای بازدید از کانادا

مدارک شناسایی مانند پاسپورت یا کارت اقامت کشور

نامه دعوت از کسانی که فرد را به کانادا دعوت کرده اند

اثبات اینکه فرد فقط برای مدتی معین در کانادا می ماند

رفع مسئولیت : امکان دارد فرد به داشتن مدارک و اطلاعات دیگری نیز نیاز داشته باشد. افراد باید قبل از ترک کشور خود یک TRV بدست آورده باشند و دریافت آن در هنگام رسیدن به کانادا امکان پذیر نیست.

چرا دریافت کمک از افراد حرفه ای در زمینه مهاجرت ضروری است؟

از آنجایی که فرایند های درخواست برای ویزای TRV ساده به نظر می رسند، برخی افراد بدون کمک یک وکیل مهاجرتی و با تصور این که خود قادر به انجام این کار هستند برای دریافت ویزا درخواست می دهند.

در واقع، در درخواست های TRV مواردی که به خوبی آماده نشده اند احتمال بالا تری از نظر رد شدن دارند. موازین و استاندارد ها در این امر بسیار شدید و دقیق هستند. ما دریافته ایم که اصلی ترین علت رد شدن درخواست ها درست پر نشدن فرم درخواست بوده است.جای تاسف دارد هنگامی که فردی به دلیل قرار ندادن نقطه حرف i یا یک خط خوردگی کوچک از رسیدن به رویا هاش باز می ماند. می توان با استفاده از کمک افراد متخصص در امر مهاجرت شانس خود را جهت دریافت موافقت با ویزای TRV افزایش داد.

چرا باید برای دریافت کمک در زمینه درخواست TRV از ما کمک بگیرید؟

بسیاری از مشتریان ما از اینکه با محول کردن تشریفات اداری و پیگیری قوانین دولتی به تیم متخصصان مهاجرتی ما از دردسر های این موارد رهایی یافته اند خوشحال هستند.بسیار لذت بخش است که مشتریان خود را در حالی ببینیم که  بدون تحمل زحمت های تشریفات اداری و کاغذی پیچیده وارد کانادا شده، از اقوام و دوستان خود بازدید کرده یا به سرتاسر چشم انداز های بی نظیر کانادا سفر کرده و از آن ها دیدن می کنند.

ما به هزاران نفر کمک کرده ایم تا با موفقیت از کانادا دیدن کنند با این حال، هیچ کس نمی تواند هیچ تضمینی ارائه کند. ما از این موضوع مطمئن هستیم که با استفاده از تجارب فراوان خود می توانیم در افزایش احتمال قبولی تان به شما کمک کنیم.

 

 

 

موسسه حقوقی اَپلو


۲۶ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

چند نکته کلیدی برای برگذاری یک جلسه کاری

1- موضوعات مهم را شناسایی کنید

پس از گذشتن از اطلاعیه ها و قدر دانی ها باید به موضوعاتی پرداخت که برای کار ضروری و مهم هستند. برای مثال، در تیم من ایمنی موردی بسیار مهم است. حتی در صورتی که ما درباره این موضوع به مدت 30 ثانیه بحث کنیم اما هر هفته وقتی را به پرسش در مورد مسائل ایمنی و نگرانی هایی اختصاص می دهیم که از جلسه قبل تا به حال به وجود آمده اند.

دستور کار استاندارد من به این ترتیب است: اطلاعیه ها، قدردانی ها، ایمنی، بودجه، به روز رسانی های پروژه ها، برنامه های زمانی مسافرت ها، میزگرد، موارد عملی

مثالی برای دستور کار جلسه ملاقات با کارکنان (60 دقیقه):

 اطلاعیه ها و اخبار 10 دقیقه

 قدردانی از کارکنان 5 دقیقه

 مسائل ایمنی 5 دقیقه

 وضعیت بودجه و برنامه ریزی 5 دقیقه

 به روز رسانی های پروژه ها 15 دقیقه

 برنامه ریزی های مسافرتی 5 دقیقه

 میزگرد 10 دقیقه

 موارد عملی 5 دقیقه

2- با کارمندان خود میزگرد تشکیل دهید

در انتهای جلسه کاری با کارکنان، باید اطمینان یافت که در زمینه بیان مسائل و نگرانی ها به رئیس، زمینه برای کارکنان فراهم شده است.انجام این کار به اعضای تیم کمک می کند از مواردی که در حال رخ دادن هستند آگاه شده و گفت و گو های سالمی درباره چالش های پیش روی تیم یا فرصت هایی جهت بهبودی در خارج از مرزهای شرکت ایجاد شود.

همچنین، از آنجایی که هر کس مشغول کارهای خود می باشد، این کار به کارمندان زمان معینی جهت برقراری ارتباط مستقیم را با مدیر خود می دهد. هرگز نباید ملاقات گروهی را بدون شرکت دادن دیگر اعضا خاتمه داد.

3- با افراد صحبت کنید و بشنوید

مدیر چه دوست داشته و چه نداشته باشد، مهم ترین ابزار در جعبه ابزار مدیریت، صحبت کردن با کارمندان به عنوان یک فرد و نه به عنوان گونه ای زیر دست می باشد.نیازی نیست که دستورات بر سر کارمندان فریاد زده شده و یا بحث به گفت و گویی جدی و پر تنش تبدیل شود. جلسات ملاقات با کارمندان، زمانی عالی جهت ارتباط با تیم خود بوده و امکان مطلع شدن از موارد پیرامون و چالش هایی را ارائه می دهد که کارکنان با آن ها مواجه هستند.

مدیر همواره می تواند موضوعی خاص را به صورت یک گفت و گوی خصوصی مطرح کند. اما نکته کلیدی اینجاست که باید مطمئن شد جلسات ملاقات با کارمندان به عنوان گفت و گو هایی دو طرفه انجام شده و جریان اطلاعات به صورت یک طرفه روانه نشود.

4- منعطف بوده و برای وقت دیگران احترام قائل شوید

در صورتی که مهم ترین چیز داشتن یک جلسه ملاقات با کارمندان است، دومین مورد مهم هدر ندادن وقت کارمندان است. در صورتی که اغلب افراد تیم شما در تعطیلات به سر می برند، جلسه را لغو کنید.در صورتی که مورد جدیدی برای اطلاع دادن وجود نداشته و تیم جهت رسیدن به یک تاریخ زمانی می تواند استفاده بهتری از این وقت داشته باشد مدت این جلسه باید کوتاه شود.هیچ نیازی نیست که برای پر بار نشان دادن جلسه کاری یک ساعت از وقت افراد گرفته شود. مدیر باید اطمینان یابد که با کارمندان سازگار و منعطف می باشد تا به نیاز های او و تیم پاسخ داده شود.

برگذاری یک جلسه ملاقات با کارکنان تنها درباره داشتن یک ارتباط موثر است. مدیر نباید از در دست داشتن تریبون بترسد. تنها باید درباره موارد در حال اتفاق و هر گونه مشکل یا مورد احتمالی گفت و گو کرد. افراد با انجام دادن این 8 مورد می توانند به خوبی در مسیر تبدیل شدن به یک مدیر خوب قرار گیرند.

 

سامانه حضور غیاب آنلاین دینگ

۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

تشخیص سنگ مثانه

تشخیص و آزمایشات سنگ مثانه

دکتر از شما درباره هر کدام از علایم بالا سوالاتی می پرسد و کار خود را با بررسی فیزیکی بدن شروع می کند و پایین شکمتان را برای بررسی مثانه لمس می کند. شما ممکن است بعدا موارد زیر را انجام دهید:

سیستوسکوپی

پزشک لوله کوچکی به همراه دوربین روی آن را که سیتوسکوپ نامیده می شود در مجاری ادراری شما قرار می دهد و آن را تا زمانی که به مثانه برسد فشار می دهد تا بتواند سنگ را ببیند.

تصویربرداری سنگ مثانه

 این امر به دکتر در تعیین محل سنگ و اندازه آن کمک می کند و مشاهده می شود که آیا سنگ مانع خروج ادرار شده است یا خیر. پزشک شما ممکن است از اشعه ایکس، CT یا امواج فراصوت استفاده نماید.

آزمایش ادرار- پزشک ادرار شما را از وجود هرگونه عامل غیر معمول بررسی می کند و عفونت مجاری ادراری را بررسی می کند.

درمان سنگ مثانه

در صورتی که سنگ مثانه شما کوچک باشد با نوشیدن آب بسیار می توانید آن را دفع نمایید ولی در صورتی که شما امکان دفع ادرار خود را ندارید این راه امکان پذیر نیست.

اگر سنگ خود به خود دفع نگردد پزشک ممکن است به شما پیشنهاداتی بدهد :

شکستن سنگ مثانه به قطعات ریزتر

 این روش که سیتولثولاپاکسی (cystolitholapaxy) نامیده می شود پزشک ابتدا از یک سیتوسکوپ برای تعیین محل سنگ استفاده می کند سپس از امواج فراصوت، لیزر یا برخی دیگر ابزار در سیتوسکوپ برای شکستن سنگ و تبدیل آن به قطعات ریزتر استفاده می کند.

جراحی سنگ مثانه

 در صورتی که سنگ بزرگ باشد که نتوان آن را شکست ممکن است پزشک مجبو به باز کردن مثانه و خارج کردن آن باشد.

پیشگیری از سنگ مثانه

در حالت ایده ال شما با رعایت مواردی که منجر به آن می شوند می توانید از آن جلوگیری نمایید که همواره امکان پذیر نیست اما گزینه هایی وجود دارد:

دیورتیکولا مثانه: شما می توانید عمل جراحی برای برادشتن آن انجام دهید. درمان پروستات بزرگ شده ممکن است گاهی اوقات باعث جلوگیری از تشکیل دیورتیکولا شود.

مردان با پروستات با اندازه بیش از حد معمول: درمان دارویی یا جراحی می تواند کارساز باشد.

آسیب به عصب: درمان دارویی یا استفاده از سوند دیگر می تواند شانس ابتلا به سنگ مثانه را کاهش دهد.

زنان دارای فتق مثانه: ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد تا از مثانه و دیگر اعضای وابسته به لگن محافظت شود.

فارغ از این موارد، به اندازه کافی آب بیاشامید تا به واسطه آن از تشکیل کریستال ها درون مثانه جلوگیری کنید و میزان آب مصرفی روزانه را از پزشک خود بپرسید.در صورتی که مشکلی در دفع ادرار نظیر سوزش، درد، دفع ادرار بیش از حد و توفق ادرار و شروع دوباره دفع آن به مقدار زیاد دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

دکتر ولی پور

جراح و متخصص کلیه و اورولوژی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۸:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

نحوه انجام آنژیوگرافی

 

آنژیوگرافی قلب چگونه انجام می شود؟

قبل از آنژیوگرافی قلب

متخصص قلب یا پرستار شما دستورالعمل هایی برای آماده شدن جهت آنژیوگرافی قلب را به شما می دهد.

اگر دارویی مصرف می کنید، مانند رقیق کننده های خون، با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است لازم باشد مصرف دارو را قلب از آنژیوگرافی قطع کنید.

از شما خواسته می شود چند ساعت قبل از فرآیند چیزی نخورید و ننوشید.

شمارش سلول های خونی شما، عملکرد کلیوی و آزمایش انعقاد خون ممکن است قبل از فرآیند برای شما درخواست شود.

قبل از فرآیند به شما داروهایی می دهند تا آرامش خود را حفظ کنید.

این فرآیند در بیمارستان و اتاق های خاصی انجام می شود که دارای ابزار های مخصوصی هستند.

در هنگام فرآیند آنژیوگرافی قلب

آنژیوگرافی به طور معمول 45 دقیقه تا یک ساعت زمان میبرد. با شروع فرآیند، پرستار یک آنژیوکت را به درون ورید بازوی شما وارد می کند تا از طریق آن مایعات و داروها را به راحتی برای شما تزریق کند. اگر در طی آنژیوگرفی مضطرب شوید، برای آرامش بیشتر شما داروهایی به شما می دهند.درطی آنژیوگرافی درحالی که روی میز دراز شده اید، هوشیاری شما را کمتر می کنند اما در تمام مراحل فرآیند بیدار می مانید. یک متخصص قلب خاص آنژیوگرافی را انجام می دهد.

بعد از آرام شدن شما، پزشک از یک سوزن کوچک برای تزریق لیدوکایین استفاده می کند، که یک بیحس کننده ی موضعی است و ناحیه ی مدنظر را بیحس می کند. وارد شدن این سوزن ممکن است تنها دردی باشد که شما در تمام فرآیند متوجه خواهید شد. این فرآیند معمولا بدون درد است.شریان رانی در ناحیه ی کشاله ران، یکی از متداول ترین رگ های خونی است که پزشک برای وارد کردن کاتتر از آن استفاده می کند و آنژیوگرافی را از طریق شریان انجام می دهند. ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد به جای شریان رانی از شریان بازویی برای وارد کردن کاتتر استفاده کند.

از طریق این نقطه ی دستیابی که می تواند در ران یا بازو باشد، کاتتر از طریق شریان ها به قلب می رسد. به این دلیل که شریان ها عصبی ندارند، شما از عبور کاتتر در عروق خونی چیزی احساس نمی کنید.دوربین اشعه ی ایکس به پزشک کمک میکند تا کاتتر را به سمت قلب برساند. وقتی که کاتتر به درستی جایگذاری شد، متخصص قلب رنگ حاجب را از طریق کاتتر به قلب و عروق آن تزریق خواهد کرد. بیشتر افراد هیچ احساسی در مورد این تزریق نخواهند داشت. هرچند بعضی افراد ممکن است یک ناراحتی کوچک در قفسه سینه خود احساس کنند که معمولا چند ثانیه طول می کشد. ممکن است کمی احساس سرگیجه و حالت تهوع داشته باشید.

هنگامی که اشعه ی ایکس از آن رنگ عبور می کند، شریان ها به عنوان سایه های سیاه روی یک زمینه ی سفید ظاهر می شوند. اگر شما دچار انسداد باشید، در یک ناحیه ی سفید ظاهر می شود. دوربین اشعه ی ایکس یک فیلم را از حفرات قلبی و شریان های آن ضبط می کند. این فیلم به عنوان یک تصویر دیجیتال پزشکی ضبط می شود. متخصص قلب با مشاهده جریان خون، اندازه، شکل انسداد و طول آن می تواند بهترین روش درمانی را اتخاذ کند.

بعد از آنژیوگرافی قلب

اگر آنژیوگرافی انسداد جدی نشان دهد، ممکن است متخصص قلب مداخلات فوری را در دستور کار قرار دهد، مانند استنت گذاری یا بالون آنژیوپلاستی، برای بازگشایی انسداد و برگرداندن جریان خون به مقدار طبیعی. یا ممکن است پزشک شما برای شما جراحی بای پس عروقی را توصیه کند، یک فرآیند جراحی که جریان خون را به حالت اول برمی گرداند. اگر آنژیوگرافی یک پلاکی را نشان دهد که نیاز به توجه فوری نداشته باشد، پزشک تصویر شما را مرور می کند و اطلاعات بیشتری قبل از تصمیمات درمانی بدست خواهد آورد، مانند تغیرات سبک زندگی و داروهای مصرفی شما.

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی قلب

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی قلب در بیمارستان

زمانی که فرآیند به پایان رسید، کاتتر خارج خواهد شد و ممکن است محل آن را بخیه بزند. درغیر این صورت، پزشک یا پرستار بعد از خارج کردن کاتتر محل آن را تا 20 دقیقه فشار می دهد.بعد از پوشاندن زخم، و درصورتی که کاتتر از طریق پا وارد شده باشد، باید بپرسید که آیا باید همچنان دراز بکشید و از خم کردن پاها و بلند کردن سرتان اجتناب کنید یا خیر. ممکن است نیاز باشد دو تا شش ساعت بعد از خارج کردن کاتتر در همان حالت بمانید.

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی قلب در خانه

بعد از آنکه به خانه بازگشتید، ممکن است متوجه یک کبودی در ناحیه ای که کاتتر از آن وارد شده است بشوید. این کبودی در اثر خونی که زیر پوست مانده است ایجاد میشود. یک کبودی کوچک یا کمی بزرگ میتواند طبیعی باشد. نیازی نیست کبودی به پزشک گزارش شود، هرچند ناحیه کبودی کمی بزرگ باشد. معمولا بعد از یک تا سه هفته این کبودی از بین میرود.

توجه:

اگر موارد زیر را متوجه شدید باید به پزشک اطلاع دهید:

خونریزی، ترشحات یا تورم دردناک در ناحیه ای که کاتتر وارد شده است.

تورم یا ضعف و بیحسی در ناحیه ای که کاتتر وارد شده است.

 

دکتر سعید یزدانخواه 

متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۸:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

عوارض مزوتراپی مو

عوارض جانبی مزوتراپی مو

با اینکه مزوتراپی مو اغلب بدون درد است اما برخی بیماران از درد همراه با این درمان شکایت داشته اند. عوارض جانبی که ممکن است پس از درمان مزوتراپی پدیدار شوند عمدتا نتیجه وارد شدن سوزن به درون پوست هستند. بنابراین، برخی افراد ممکن است درد، تورم، کبودی، التهاب یا عفونت التهابی را پس از روش درمانی مزوتراپی تجربه کنند.

ترکیب مزوتراپی مو با دیگر روش های درمانی

مزوتراپی مو تاکنون به عنوان یک روش درمانی الحاقی نیز در کنار دیگر درمان های موضعی یا خوراکی استفاده شده است و سبب بروز هیچ گونه عوارض جانبی نشده است. این روش درمانی جهت درمان موفقیت آمیز موارد ریزش مو در کنار توکسین (سم) بوتولینوم استفاده شده است.آیا به دنبال راهی برای ترکیب درمان های طبیعی با روش مزوتراپی هستید؟ پس نگاهی به چند روش بیندازید که از آن ها می توانید استفاده کنید!

یک راه جهت افزایش تاثیر مزوتراپی مو اضافه کردن روغن های ضروری به این روش درمانی است. این روغن ها معمولا پس از درمان (حداقل 8 ساعت) مصرف شده و همچنین می توانند به پوست وارد شده و به طور کامل تری به فولیکول های مو نفوذ کنند. برخی از روغن های پیشنهادی شامل موارد زیر می شوند:

1) روغن دانه کدو تنبل

روغن دانه کدو تنبل از پوسته دانه های کدو تنبل گرفته شده و می تواند به صورت موضعی یا خوراکی مصرف شود. این روغن منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب است که هر دوی این موارد در سلامت پوست و موی سر نقش دارند.

روغن دانه کدو تنبل مزایای بسیاری برای سلامتی داشته و شامل خواص دیگر بسیاری از جمله ضد التهاب و ضد میکروب بودن می باشد. هر دوی این موارد می توانند به وسیله کاهش بروز عفونت ها (مانند عفونت های قارچی و باکتریایی) و مشکلات پوست سر (مانند شوره)، سلامت پوست سر را بهبود بخشند. می توان این روغن را به صورت مستقیم بر روی پوست سر اعمال کرده و یا به عنوان مکمل خوراکی مصرف کرد.

2) روغن رزماری

یک روغن سودمند دیگر در این لیست روغن رزماری است. این روغن که با رایحه کاج همراه است معمولا در ترکیبات آروما تراپی یا رایحه درمانی استفاده می شود اما با این وجود می تواند به صورت موضعی (همراه با یک روغن حامل) ترکیب شود. این ترکیب مزایای بسیاری برای پوست و موی سر دارد.یک مطالعه ویژه که در سال 2013 بر روی موش ها انجام شد نشان داد که مصرف موضعی این ماده می تواند رشد مو را حتی پس از مختل شدن رشد در اثر درمان با تستوسترون تحریک کند.

علاوه بر این، محققان دریافتند روغن رزماری فعالیتی ضد آندروژن از خود نشان می دهد که می تواند برای درمان ریزش مو آندروژنیک مفید باشد. همانند روغن دانه کدو تنبل، روغن رزماری نیز می تواند به صورت مستقیم به پوست سر اعمال شود. فرد می تواند این کار را به عنوان بخشی از روال مراقبت موی روزانه خود یا 8 ساعت پس از جلسه درمانی مزوتراپی انجام دهد.

3) روغن منیزیم

ده ها روغن حامل برای انتخاب وجود دارد که روغن منیزیم یکی از بهترین ها می باشد. این روغن در حالی که با کلسیفیکیشن مبارزه می کند پوست و موی سر را مرطوب و پاکسازی می کند. به طور خلاصه، کلسیفیکیشن هنگامی رخ می دهد که کلسیم اضافی در نواحی مختلف بدن انباشته می شود.این وضعیت می تواند در پوست سر رخ دهد که به تبع پوست سر ضخیم شده و رشد دوباره مو را در صورتی که ناممکن نباشد مشکل می کند. هنگامی که این روغن به سر اعمال می شود در حالی که به صورت آب رسانی کرده و آن را مرطوب می کند می تواند رسوبات کلسیم را نیز تجزیه کند. به عنوان یک روغن حامل، روغن منیزیم می تواند به تنهایی اعمال شود. همچنین، می توان این روغن را با دیگر روغن ها مانند روغن دانه کدو تنبل و رزماری ترکیب کرد.

نکته: قبل از اعمال هر کدام از این روغن های گفته شده در بالا به پوست سرتان، با پزشک خود مشورت کنید. احتمال دارد این روغن ها با مواد شیمیایی که در درمان مزوتراپی مو استفاده می شوند تداخل داشته باشند. پس بهترین کار مطمئن شدن از مصرف آن ها می باشد.

4) ماساژ و نرمش پوست سر

مزوتراپی مو روشی عالی برای افزایش جریان خون به پوست سر است اما تنها راه نیست. در واقع، فرد می تواند ماساژ و نرمش پوست سر را به روتین روزانه خود اضافه کند.

چگونه باید پوست سر را ماساژ داد؟

برای بدست آوردن بهترین نتایج، توصیه می شود این ماساژها در هنگام به خواب رفتن یا برخاستن از خواب انجام شوند. این کار احتمال به یادآوری انجام این ماساژ ها را افزایش می دهد که نکته کلیدی در مشاهده نتایج بهبودی نیز همین مورد است.

در اینجا مراحل ساده فرایند آورده شده اند:

1- انگشتان شست، اشاره و میانی خود را بر روی هر دو طرف سر خود (بالای گوش ها) قرار دهید. ماساژ دادن را به صورت حرکتی دایره وار شروع کرده و با انگشتان خود فشاری متغییر را وارد کنید.

2- از بغل سر به سمت جلو و وسط سر بروید. به حرکات دایره وار ادامه داده و هنگام ماساژ دادن نواحی قبلی را نیز ماساژ دهید.

3- از ناحیه وسط و جلوی سر (تاج سر) به آرامی به وسط خط مو و شقیقه ها بروید. به وارد کردن فشاری متغییر و حرکت دایره وار ادامه دهید.

4- در نهایت، انگشتان خود را از خط مو به سمت تاج سر و در آخر قاعده پوست سر ببرید.

تمامی این فرایند باید حدود 10 دقیقه به طول انجامد. در صورت تمایل فرد می تواند این زمان را افزایش دهد.

چگونگی انجام نرمش های پوست سر

فرد می تواند بیش از این، جریان خون پوست سر خود را با استفاده از عضلات صورت جهت نرمش پوست صورت افزایش دهد.

1- ابرو های خود را تا حد ممکن بالا برده و برای 2 دقیقه در این حالت بمانید. سپس ابرو ها را به حالت استراحت باز گردانید.

2-ابرو های خود را تا حد ممکن به هم نزدیک کنید (حالت اخم) و به مدت 2 دقیقه در آن حالت بمانید. سپس ابرو ها را به حالت استراحت باز گردانید.

3- ابرو های خود را تا حد ممکن بالا برده و برای 3 دقیقه در این حالت بمانید. ابرو ها را تا حد ممکن به هم نزدیک کنید (حالت اخم) و به مدت 2 دقیقه در آن حالت بمانید. سپس ابرو ها را به حالت استراحت باز گردانید.

می توان جهت کشیدن پوست سر از انشگتان دست نیز استفاده کرد به اینصورت که نوک دو انگشت بر روی پوست سر قرار گرفته و دو ناحیه را به سمت مخالف می کشند.

تجربه مزوتراپی مو

آیا انجام مزوتراپی مو برای شما مناسب است؟ تنها شما و پزشکتان می توانید تصمیم بگیرید که این روش برای درمان ریزش مو هایتان مناسب است یا خیر.

برای اطمینان تجربه رخساره را از مزوتراپی مو بخوانید:

من برای درمان ریزش مو ، از ترکیب مزوتراپی و پی آر پی استفاده کردم. نتیجه آن بود که موهای نازکم ضخیم تر شد و به طور کلی روند ریزش موهای من، کاهش زیادی داشت. به این ترتیب پس از چهار جلسه درمان نتایج بسیار خوبی را در تقویت موهای سرم مشاهده کردم.

شکی وجود ندارد که اثرات مزوتراپی از جمله افزایش جریان خون و از بین بردن DHT از پوست سر می توانند مفید باشند.

هنگامی که مزوتراپی با درمان های طبیعی ترکیب می شود می تواند به دست یابی به نتایجی مثبت منجر شود.

 

پوست پدیا

 

 

 

 

 

 

 


۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

عوارض آتنولول

چگونه باید آتنولول را مصرف کرد؟

آتنولول باید دقیقا به گونه تجویز شده مصرف گردد. همچنین، باید از تمامی دستورالعمل های نوشته شده بر روی برچسب دارویی پیروی کرد.پزشک می تواند به صورت گاه به گاه مقدار مصرف این دارو را تغییر دهد تا از بدست آمدن بهترین نتایج اطمینان حاصل گردد. آتنولول را نباید در مقادیر کمتر یا بیشتر و یا برای مدتی بیشتر از مدت تجویز شده مصرف کرد.فشار خون فرد باید اغلب اندازه گیری شود. در صورت نیاز به انجام جراحی، قبل از انجام آن باید جراح خود را از مصرف این دارو مطلع کرد. دستیابی به اثرات کامل مصرف این دارو می تواند تا دو هفته به طول انجامد.

دارو را به صورت تجویز شده مصرف کرده و بروز هر گونه علائم جدید را به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف این دارو نباید به صورت ناگهانی قطع شود زیرا می تواند سبب بدتر شدن بیماری گردد.در صورتی که فرد تحت درمان فشار خون بالا می باشد، حتی در مواقعی که احساس تندرستی دارد باید به مصرف این دارو ادامه دهد. فشار خون بالا اغلب علائمی نداشته و امکان دارد فرد به صورت مادام العمر به مصرف دارو های کنترل کننده فشار خون نیاز داشته باشد.

امکان دارد، بیماری فرد به درمان توسط ترکیبی از دارو ها نیاز داشته باشد. تمامی این دارو ها باید به گونه تجویز شده مصرف گردند. راهنمای دارویی یا دستورالعمل های ارائه شده به همراه هر دارو باید به طور کامل خوانده شوند.بدون مشورت با پزشک نباید برنامه یا مقدار مصرف خود را تغییر داد. آتنولول باید در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری شود. در هنگام عدم مصرف، درب جعبه دارو باید به خوبی بسته شود.

در صورت فراموشی یک وعده مصرف چه اتفاقی رخ می دهد؟

این وعده باید به محض یادآوری مصرف شود. در صورتی که تقریبا زمان مصرف وعده بعدی این دارو رسیده است، وعده مصرف فراموش شده را نادیده بگیرید. جهت جبران وعده فراموش شده نباید وعده بعدی را دو برابر مصرف کرد.

در صورت مصرف بیش از حد چه اتفاقی رخ می دهد؟

در این صورت فورا با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد می توانند شامل ضعف شدید، کمبود انرژی، ضربان بسیار آهسته قلب، تنگی نفس و غش کردن شوند.

در هنگام مصرف آتنولول از چه مواردی باید اجتناب کرد؟

در ارتباط با هر گونه محدودیت غذایی، نوشیدنی یا فعالیتی باید از دستورات پزشک پیروی شود.

عوارض جانبی آتنولول چیست؟

در صورت ابتلا به علائم واکنشی حساسیتی به آتنولول فورا با اورژانس تماس بگیرید. از جمله این علائم می توان به کهیر، سختی در تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو اشاره کرد. در صورت بروز موارد زیر فورا با پزشک تماس بگیرید:

درد جدید یا تشدید شده در قفسه سینه

ضربان های قلبی آهسته یا غیر منظم

احساس سبکی در سر همانند غش کردن

تنگی نفس (حتی با فعالیت خفیف)، تورم، افزایش وزن سریع

احساس سرما در دست و پا

عوارض جانبی رایج آتنولول می تواند شامل موارد زیر شود:

گیجی

احساس خستگی

احساس افسردگی

این موارد لیستی کامل از عوارض جانبی آتنولول نبوده و موارد دیگری نیز می توانند بروز دهند. جهت مشورت درباره عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف همزمان چه دارو های دیگری می توانند بر آتنولول تاثیر بگذارند؟

باید پزشک را از تمام دارو های مصرفی خود مخصوصا موارد زیر و هر گونه دارویی که مصرف آن شروع یا متوقف شده مطلع کرد:

دیگوکسین، دیجیتال ها

ایندومتاسین

هر گونه بتابلاکر دیگر از جمله بیزوپرولول، کارودیلول، لابتالول، متوپرولول، نبیولول، پروپرانولول، سوتالول، تیمولول و…

دارو های قلبی یا فشار خون از جمله آمیودارون، کلونیدین، دیلتیازم، دیزوپیرامید، نیکاردیپین، نیفدیپین، رزرپین، وراپامیل و…

این لیست کامل نبوده و دیگر دارو هایی که می توانند با آتنولول تداخل داشته باشند شامل دارو های تجویزی، بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی می شوند. تمامی تداخلات ممکن در این راهنمای دارویی ذکر نشده اند.

نکته مهم

باید به یاد داشت که این دارو(قرص آتنولول) و تمامی دارو های دیگر را به دور از دسترس کودکان نگه داشته و هرگز آن ها را با دیگران به اشتراک نگذاشت. آتنولول فقط باید جهت اهداف تجویز شده مصرف گردد. همواره جهت بررسی تطابق مطالب موجود در این نوشته با شرایط خود با پزشکتان مشورت کند.

 

دکتر محسن صادقی قهرودی

 متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی

 


۲۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۵:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار