سرطان گلوی HPV مثبت چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یک عفونت منتقل شونده از راه جنسی است. با اینکه این ویروس نواحی تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد اما می تواند در نواحی دیگری هم وجود داشته باشد. به گفته کلینیک Cleveland در آمریکا، 40 نوع از ویروس HPV وجود دارند که نواحی تناسلی، گلو و دهان را تحت تاثیر قرار می دهند. یکی از انواع HPV دهانی به نام HPV- 16 می تواند سبب ایجاد سرطان گلو شود. سرطان به وجود آمده گاهی سرطان گلوی HPV مثبت نامیده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با علائم سرطان گلوی HPV مثبت و چگونگی محافظت از خود در برابر آن، مطالب زیر را دنبال کنید.

hpv دهانی چگونه سرایت می‌کند؟

ویروس HPV از طریق سکس دهانی از فرد آلوده انتقال می‌یابد. هرچند ویروس HPV از راه دهان انتقال می‌یابد اما ممکن است در برخی مواقع از راه‌های دیگر نیز به فردی دیگر سرایت یابد. همچنین سکس دهانی زیاد با افراد متعدد خطر سرایت ویروس HPV را افزایش می‌دهد. البته این بدین معنا نیست اگر شما مبتلا به ویروس HPV شده‌اید، به دلیل آن است که شریک جنسی شما با افراد متعددی بوده است. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان گلو ممکن است سکس دهانی نداشته باشند.

علائم hpv دهانی سرطانی

علائم سرطانی اچ پی وی در گلو شبیه به نوع خوش خیم آن است. با این حال، یک مطالعه در سال 2014 یافت کرد که سرطان گلوی HPV مثبت سبب ایجاد تورم بیشتری در ناحیه گردن می شود. در همان مطالعه نتیجه گرفته شد که گلو درد در سرطان گلوی HPV منفی شیوع بیشتری دارد اما با این حال می تواند یک علامت از سرطان گلوی HPV مثبت نیز باشد. دیگر علائم احتمالی سرطان گلوی HPV مثبت شامل موارد زیر می شوند:

✅ تورم غدد لنفی

✅ درد گوش

✅ تورم زبان

✅ درد در هنگام بلع

✅ تغییرات غیر عادی صدا

✅ بی حسی درون دهان

✅ وجود توده های کوچک در درون دهان و اطراف گردن

✅ سرفه خونی

✅ قسمت های سفید یا قرمز بر روی لوزه ها

✅ کاهش وزن بی دلیل

تشخیص HPV دهانی در مراحل اولیه می تواند دشوار باشد. علت آن نیز نبود علائم قابل توجه است. علاوه بر آن، تمامی موارد HPV دهانی به ایجاد مشکلات سلامتی منجر نمی شوند. در واقع، تخمین زده شده است که بسیاری از افراد مبتلا، هیچ گونه علائمی ندارند و این عفونت ظرف دو سال به صورت خود به خودی رفع می شود.

 

مطالب بیشتر...