بیمارستان آنلاین من

دانستنی های پزشکی و سلامتی

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

انواع میخچه

میخچه پا چیست

میخچه به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است. پوست یکی از حساس ‌ترین مناطق بدن به شمار می‌ رود و با کوچک ترین فشاری، عکس‌العمل نشان می‌دهد و این واکنش‌ها به صورت‌های مختلفی همچون تورم، قرمزی، تاول و … بروز می‌کنند.

این حالت زمانی به وجود می‌آید که فشار وارده بر پوست حالتی بیضوی یا شبیه بیضی در پوست ایجاد کند که مرکز آن کانون فشار است و به مرور زمان گسترده می ‌شود. اگر تحریک به طور مستمر روی بافت‌های تولید کننده میخچه ادامه یابد، حتی پس از حذف آن، پوست مجددا تولید ضایعه می‌کند.

 انواع میخچه

میخچه پا را به دو نوع کلی تقسیم بندی می کنند:

میخچه سخت

شایع ترین شکل ضایعه است و همانطور که از اسم آن برمی آید سخت و خشک است. عمدتا روی انگشتان و بین آنها و زیر سر استخوان های بند انگشتان و پاشنه بوجود می آید و غالبا با زگیل کف پا اشتباه می شود.

میخچه نرم

در فضای بین انگشتان به ویژه بین انگشت چهارم و پنجم دیده می شود. معمولا سفید رنگ بوده، ابعاد آن از سه تا نه میلیمتر متغیر است و قوامی لاستیکی دارد. این ضایعات دردناک تر از میخچه سخت هستند و بخصوص وقتی از طرفین به انگشتان فشار وارد شود، درد بیشتر خواهد شد.

درمان میخچه پا

درمان میخچه پا براساس نوع میخچه متفاوت است و پزشک ممکن است یکی از روش های درمانی زیر را برای فرد تجویز کند. در ادامه درمان میخچه پا را توضیح داده ایم.

چسب میخچه پا

وقتی که فشار و تماس بر روی بیشتر میخچه ها و پینه‌های موجود بر سطح پوست کم شود، اندکی کوچکتر می شوند، اما پزشک ممکن است سطح ضخیم آن را بردارد تا دردناک بودن ضایعه کمتر شود. استفاده از بعضی پدهای طبی مخصوص میخچه باعث کاهش فشار وارده بر ضایعه می‌شود. اکثر پزشکان استفاده از دارو های بدون نسخه مانند آسپیرین را به بیماران پیشنهاد میکنند. در صورتی که از پد های مخصوص به درستی استفاده نشود، می تواند باعث ایجاد سوختگی و زخم در بافت سالم اطراف میخچه شود و این عوارض در افرادی که دیابت و یا مشکلات گردش خون دارند، می تواند مشکل زا باشد.

چگونه از چسب میخچه استفاده کنیم

ناحیه آسیب دیده را بشویید و کاملاً خشک کنید. کاغذ پشت آن را برداشته و چسب را با دقت قرار دهید تا میخچه را احاطه کند. بایستی به دقت چسب را بزنید تا ثابت بماند. هنگامی که چسب به درستی زده شود، نباید حرکت کند یا بلغزد. پس از حداقل 48 ساعت و یا دو روز، چسب میخچه را بردارید. ممکن است میخچه را به مدت 5 دقیقه در آب گرم خیس نگه دارید تا در کندن چسب کمک کند.

بعد از کندن چسب میخچه

عکس ظاهر میخچه بعد از کندن چسب میخچه را می توانید در سایت مشاهده کنید.

جراحی میخچه پا

برای درمان میخچه می‌توان از جراحی استفاده کرد، اما هیچ تضمینی نیست که بعد از جراحی ضایعه عود نکند. در ابتدا بهتر است سعی کنید برای درمان، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

سعی کنید پاهای خود را خشک نگه دارید و از ساییدن آن جلوگیری کنید. در خانه از کفش های مناسب و جوراب های نرم کتانی استفاده کنید. دقت کنید که استفاده از بافت های پلی استری و یا پشمی میتواند موجب آسیب و قرمزی پا شود. اگر پزشک شما با مشورت با یک ارتوپد تشخیص دهد که میخچه پای شما به علت اختلالات ساختاری پا و اشکالات هنگام راه رفتن و یا ضایعاتی که باعث ایجاد این اشکالات می شوند، به وجود می آید، جراحی ارتوپدی مناسب می تواند به شما کمک کند تا از عود های مکرر میخچه در پاهای خود خلاص شوید.

درمان میخچه با لیزر

در این روش به وسیله لیزر پر انرژی، ضایعه میخچه را می سوزانند. لیزر میخچه پا به وسیله پزشک آموزش دیده، انجام می شود و تمام روند درمانی در یک جلسه انجام می شود. در این روش معمولا نتیجه درمانی سریعتر حادث می شود

فریز کردن میخچه پا

در داروخانه ها داروی های زیادی برای درمان دارویی میخچه وجود دارد. شایع ترین درمان بدون نسخه میخچه پدهای پوستی است که روی سطح آن اسیدی است و این خاصیت اسیدی باعث سوزاندن میخچه می شود. این درمان خیلی زود باعث از بین رقتن میخچه می شود اما امکان عود آن زیاد است. یکی از درمان هایی که پزشکان انجام می دهند، کرایوتراپی و یا فریز کردن میخچه پا است. اما باید بدانید که این روش درمانی نیز برای طولانی مدت خوب نیست.

دلیل اینکه کرایوتراپی و یا پدهای اسیدی هیچ کدام به صورت دائمی ضایعه را از بین نمی برند این است که برای درمان دائمی ضایعه باید برآمدگی استخوانی موجود زیر پوست از بین برود.

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص میخچه پا می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://drentezari.com/%d9%be%db%8c%d8%b4%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%85%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87/

دکتر عباس انتظاری

متخصص طب پیشگیری

۲۷ فروردين ۹۹ ، ۲۲:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

چرا تزریق ژل باعث جوانسازی پوست می شود؟

چرا تزریق ژل باعث جوانسازی پوست می شود؟

در عصر حاضر، تزریق ژل یکی از راه های جوانسازی پوست و آبرسانی و لیفت کردن آن است. در این نوشتار میخواهیم بدانیم تزریق ژل چگونه به این کار کمک می کند و چقدر ماندگاری دارد.

جوان سازی صورت با تزریق ژل

فیلر های پوستی ممکن است به محکم و پر شدن لب های نازک کمک کنند. فیلرهای پوستی ، که بعضا پرکننده های بافت نرم نیز نامیده می شوند ، موادی هستند که برای تزریق در زیر سطح پوست برای افزودن حجم و پرکنندگى طراحی شده اند.

مواد به کار رفته در ژل های تزریقی

مواد مورد استفاده در فیلر های پوستی شامل موارد زیر است:

  • کلسیم هیدروکسیلاپاتیت ، یک ترکیب مانند مواد معدنی است که در استخوان ها یافت می شود.
  • اسید هیالورونیک ، که در بعضی از مایعات و بافت های بدن وجود دارد که باعث پر شدن پوست می شود.

اسید هیالورونیک ، که در بعضی از مایعات و بافت های بدن وجود دارد که باعث پر شدن پوست می شود.

هر یک از این موارد برای درمان علائم مختلف پیری یا سایر موارد زیبایی طراحی شده است.

هزینه تزریق ژل

هزینه درمان های فیلر پوستی متفاوت است و بستگی به پزشک ، ناحیه مورد نظر و نوع پرکننده انتخاب شده دارد. برای مشاوره درمانی و اطلاع از هزینه ها می توانید با مطب دکتر هاشمی تماس بگیرید.

تزریق ژل روشی برای جوانسازی صورت می باشد. ژل های تزریقی خاصیت کلاژن سازی برای پوست داشته و سبب آبرسانی، لیفت و زیبایی آن می گردد.

ماندگاری  ژل یا فیلر پوستی

مدت زمان ماندگاری آنها نیز متفاوت است.  اثر برخی از فیلر ها ۶ ماه طول می کشد ، در حالی که برخی دیگر تا ۲ سال یا بیشتر طول می کشند. افراد باید نیازها و انتظارات فردی خود را با پزشک خود در میان بگذارند تا مشخص شود که کدام فیلر بهترین انتخاب برای آنهاست.

تفاوت ژل و بوتاکس

به طور خلاصه ، تفاوت بین بوتاکس و ژل عبارتند از:

بوتاکس

 بوتاکس ماهیچه ها را فلج می کند تا چین و چروک های ایجاد شده در صورت را کم کند. این چروک ها معمولاً در قسمت فوقانی صورت مانند پیشانی و اطراف چشم دیده می شوند. نتایج بوتاکس ۳ تا ۴ ماه طول می کشد. بسته به نوع پرکننده ، نتایج پرکننده پوستی متفاوت است.

بوتاکس درمان نیست! بوتاکس روشی است برای پیشگیری از ایجاد چین و چروک. معمولا پزشک با تشخیص نواحی ای که مستعد گود شدن و یا از دست دادن کلاژن هستند، تزریق بوتاکس را جهت جلوگیری از ایجاد چروک و خطوط پیشنهاد می دهد. برای اطلاع از قیمت های بوتاکس و سایر اطلاعات در این زمینه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://hashemi.doctor/category/%d8%aa%d8%b2%d8%b1%db%8c%d9%82-%d8%a8%d9%88%d8%aa%d8%a7%da%a9%d8%b3/

فیلر های پوستی یا ژل

فیلر های پوستی حاوی مواد تشکیل دهنده “اسید هیالورونیک” و مواد مشابه برای “پر کردن” و یا حجم دادن چروک های استاتیک استفاده می کنند که شامل چین و چروک های اطراف دهان ، لب های نازک و گونه ها است. همچنین ممکن است در چین و چروک های پیشانی ، زخم ها و سایر نواحی که برای داشتن ظاهری نرم تر نیاز به حجم اضافی دارند استفاده شود.

ترکیب بوتاکس و فیلر های پوستی

از آنجا که بوتاکس و فیلر ها مواد مختلفی هستند که برای مصارف مختلف طراحی شده اند ، در بعضی مواقع می توانند در یک درمان ترکیب شوند.  به عنوان مثال ، فردی ممکن است از بوتاکس برای اصلاح خطوط اطراف چشم و از یک پرکننده برای اصلاح خطوط لبخند در اطراف دهان استفاده کند.

تفاوت فیلر ها (ژل های) اصلی و تقلبی

چگونه میتوان فیلر های تقلبی را از اصلی تشخیص داد؟

تفاوت فاحش در قیمت 

ژل های تقلبی قیمتی بسیار ارزان تر دارند.ژل های اصلی ، قیمت هر سی سی ژل گاهی بالای یک میلیون تومان است .

لیبل اصالت کالا

ژل های تقلبی لیبل اصالت کالا قابل ردیابی توسط سازمان غذا و دارو ندارند.

تفاوت فاحش در حجم فیلر 

ژل های ۱۰ سی سی عمدتا تقلبی هستند و بصورت فله ای پر می شوند و مخصوص صورت نیستند . ژل های اصلی معمولا سرنگ پر شده اماده یک تا دو سی سی هستند.

ماندگاری فیلر

فیلر های تقلبی، چون از جنس مواد پلیمری هستند، برای بدن غیر قابل جذب بوده وماندگاری بسیار زیاد دارند . گاهی نیز از مواد قابل جذب برای بدن هستند ولی چون تکنولوژی خاصی روی انها صورت نگرفته ، خیلی زود در بدن تجز یه می شوند . بعبارتی ماندگاری خیلی کم یا خیلی زیاد از ویژگی های فیلر های تقلبی هستند. در حالیکه ژل های باکیفیت ، ماندگاری یک تا دو ساله دارند .

خارج شدن از پوست

ژل های بی کیفیت ، هر چند وقت یک بار ، متورم و دردناک و عفونی شده، گاهی جابجا شده و گاهی توسط سیستم ایمنی بدن به بیرون رانده می شوند (پوست سوراخ شده و ژل خارج می گردد.)

 

دکتر رعنا هاشمی مرکز جوانسازی پوست، مو و زیبایی

https://hashemi.doctor/

۱۶ فروردين ۹۹ ، ۰۳:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

اندازه کیست کلیه

اندازه کیست کلیه

اندازه کیست کلیه مختلف است و هرچه مایع درآن بیشتر شود، اندازه، آنها نیز بزرگترمی شود. کیست ها گاهی یک یا دوعدد درکلیه بوجود می آیند و اندازه آنها کوچک می باشند وبندرت ممکن است عارضه ای به کلیه برساند. این نوع کیست ها را کیست های ساده می گویند.

آیا کیست کلیه خطرناک است؟

این کیست ها معمولا” در سنین بالا بوجود می آیند. ۵۰ درصد افراد بالای ۴۰ تا ۵۰ ساله دارای این کیست ها هستند. معمولا” کیست ها هیچگونه درمانی نیازندارند، مگراینکه کیست بزرگ شود و باعث درد یا آسیب کلیه شود، درغیراینصورت تخلیه کیست، ضرورت پیدا می کند.

بیشتراوقات این کیست ها را با سونوگرافی، هر سه ماه باید پی گیری شود واهمیت خاصی ندارد و بیمارنباید نگران این کیست ها باشد. اگرچه معمولا”کلیه ها بیشتر به این کیست ها دچارمی شوند ولی در اورگانهای دیگربدن مثل کبد نیز ممکن است بوجود آید.

کیست های ایجاد شده در کلیه، دو نوع آن ژنتیکی بوده و یک نوع آن اکتسابی می باشد. درمان قطعی برای بیماری کیست کلیه، وجود ندارد ولی درمان ها فقط قادر به کنترل علائم بیماری می باشد. بیماری کیست کلیه ممکن است باعث اختلال درعملکرد کلیه ها شود و سرانجام منجربه نارسائی واز کار افتادن کلیه ها شود. بیماری کیست کلیه، چهارمین علت ازکارافتادن کلیه ها و یا نارسائی کلیه می باشد.

برخی از کیست ها نیز در خارج از کلیه تشکیل می شوند و به انها کیست کورتیکال کلیه گفته می شود.

علائم کیست کلیه

بسیاری ازافراد مبتلا به کیست کلیه، سالها ممکن است بدون علامت باشند. کیست باید به حدی بزرگ شود که باعث علائم زیر شوند:

  • درد و حساسیت در شکم
  • خون درادرار
  • تکررادرار
  • درد پهلوها
  • سنگ کلیه
  • درد و یا احساس سنگینی درپشت
  • خستگی
  • درد مفاصل
  • فشارخون
  • عفونت کلیه

برای اطلاعات بیشتر در خصوص کیست کلیه می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://dr-ghavami.com/611

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه

۱۵ فروردين ۹۹ ، ۲۰:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

درمان وستیبولار پاپیلوماتوز

علائم وستیبولار پاپیلوماتوز

  • خلق مضطرب
  • خستگى
  • استرس
  • درد
  • خلق افسرده

علائم شایع

بیشتر زنان هیچ علامتی از پاپیلوماتوز وستیبولار ندارند.  این حالت معمولاً بدون درد است و حتی متوجه وجود آن نمى شوید.  اغلب ، پاپیلوماتوز وستیبولار با مراجعه به پزشک برای بررسی علائم غیر مرتبط دیگر، مانند درد یا ترشحات واژینال یا معاینه روتین فیزیکی تشخیص داده مى شود.

اگر برآمدگی هایی را در واژن خود احساس کنید ، ممکن است نگران شوید. اگر پاپیلوماتوز وستیبولار به عنوان زگیل تناسلی تشخیص داده شود، ممکن است احساس نگرانی بیشتری کنید.

تفاوت وستیبولار پاپیلوماتوز و زگیل تناسلی

اغلب پاپیلوماتوز وستیبولار به عنوان زگیل تناسلی تشخیص داده می شود.  گزارش موردی در سال 2010 ویژگی های مورد استفاده برای توضیح تفاوت بین پاپیلوماتوز وستیبولار و زگیل تناسلى را شرح می دهد.

پاپیلوماتوز

❌ در یک خط رشد می کنند و متقارن هستند.

❌ فقط در لابیا مینورا یا وستیبول وولوار ایجاد می شود.

❌ صورتی و براق هستند.

❌ هنگام لمس نرم هستند.

❌ پایه ی هر یک از یک دیگر جدا است.

❌ در معرض اسید استیک تغییر رنگ نمی دهد.

زگیل تناسلی

⚠ به طور تصادفی در اطراف واژن گسترش می یابد.

⚠ می تواند در هر نقطه ای از بیرون یا داخل واژن ایجاد شود.

⚠ می تواند رنگ های مختلفی داشته و کدر باشد.

⚠ محکم یا سخت است.

⚠ پایه ها همه به هم وصل شده اند.

⚠ هنگام قرار گرفتن در معرض اسید استیک، سفید می شود.

 

هنگامی که پزشک در مورد تشخیص خود اطمینان نداشته باشد ، می توان قطعه کوچکی از پاپیلوماتوز ها را برداشت (بیوپسی).  هنگامی که زیر میکروسکوپ بررسی می شود، دارای ویژگی های مشخصی است که تأیید کننده ى پاپیلوماتوز وستیبولار است.

خارش وستیبولار پاپیلوماتوز

وضعیتی به نام وستیبولیت ولوار گاهی همراه با پاپیلوماتوز دهلیزی همراه می شود.  این حالت می تواند باعث خارش و درد اطراف دهانه واژن شود.  درد می تواند خفیف تا شدید باشد و ممکن است در حین مقاربت یا هنگام لمس وستیبول وولو ایجاد شود.  همچنین ممکن است قرمزی در این ناحیه مشاهده کنید.  این علائم ناشی از وستیبولیت ولووار است و نه پاپیلوماتوز دهلیزی.

علت وستیبولار پاپیلوماتوز

اکثر پزشکان بر این باورند که این بیماری غیر معمول نوعی تغییر در آناتومی طبیعی روده است ، نه یک ناهنجاری یا بیماری.

بهتر است بدانید که پاپیلوماتوز وستیبولار یک بیماری مقاربتی نیست (STD).  این بیماری از طریق تماس فرد به فرد منتقل نمی شود.

بحث زیادی در مورد اینکه آیا پاپیلوماتوز وستیبولار ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروس مرتبط با سرطان دهانه رحم ، می باشد یا خیر  وجود دارد.  اما اکثر مطالعات معتبر نشان می دهد که این مطلب صحیح نیست. برخی پزشکان بر این باورند در صورت ابتلا به پاپیلوماتوز وستیبولار ، احتمال ابتلا به HPV بیشتر است، اما شواهد خوبی برای این موضوع وجود ندارد.

وستیبولار پاپیلوماتوز ناشی از رابطه جنسی یا بهداشت ضعیف نیست. با این حال، تمیز نگه داشتن ناحیه واژن ممکن است از وخیم تر شدن آن جلوگیری کند. اگر از صابون خشن یا اسکراب استفاده می کنید، ممکن است باعث بدتر شدن آن شوید.

افراد مستعد وستیبولار پاپیلوماتوز

– از آنجا که وستیبولار پاپیلوماتوز یک تغییر نرمال آناتومی در واژن است، پس آن را از زمان تولد خواهید داشت و چیزی نیست که شما در معرض خطر آن باشید.  ممکن است ارثی باشد، اما مطالعه اى در این مورد انجام نشده  است.

– شیوع پاپیلوماتوز وستیبولار که در چندین مطالعه تعیین شده است، از 1 تا 33 درصد متفاوت است. این بیماری اغلب در زنان میانسال و همه قومیت ها و نژادها مشاهده می شود.

– وستیبولار پاپیلوماتوز اغلب با زگیل تناسلى اشتباه گرفته می شود، اما هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

تشخیص وستیبولار پاپیلوماتوز

وستیبولار پاپیلوماتوز می تواند از نظر بالینی تشخیص داده می شود. این بدان معنی است که پزشک شما می تواند با صحبت کردن در مورد برجستگی ها و انجام معاینه آن را تشخیص دهد. پزشک شما باید بداند که پاپیلوماتوز وستیبولار چیست تا تشخیص صحیح بدهد، اما بسیاری از آن ها نمی دانند.

راه درمان وستیبولار پاپیلوماتوز

پاپیل ها خوش خیم هستند و تغییر در آناتومی طبیعی محسوب می شوند، بنابراین نیازی به درمان ندارند.  هنگامی که مبتلا به پاپیلوماتوز وستیبولار باشید، مشکل اصلی این است که ممکن است به درستی تشخیص داده نشده باشد.  اگر پزشک آن را به عنوان زگیل تناسلی اشتباه تشخیص دهد ، ممکن است شما تحت آزمایش و درمان های غیر ضروری قرار بگیرید.  این امر می تواند منجر به نگرانی و هزینه غیرضروری شود.

اگر برجستگی ها شما را زیاد آزار می دهد یا در روابط جنسی شما باعث ناراحتی می شوند ، پزشک می تواند آنها را با یک روش ساده از بین ببرد ، اما بعضی اوقات این برجستگی ها برمی گردند.

مهمترین چیزهایی که باید به خاطر داشته باشید که آیا به پاپیلوماتوز وستیبولار مبتلا شده اید عبارتند از:

  • خوش خیم است و به سرطان تبدیل نمی شود.
  • این بیماری مقاربتی نیست ، بنابراین در طول رابطه جنسی منتقل نمی شود.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص وستیبولار پاپیلوماتوز می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.drjabbari.com/4151

دکتر محمد جباری فوق تخصص اورولوژی ترمیمی

 

۱۴ فروردين ۹۹ ، ۱۸:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

زخم شدن اندام تناسلی مردان

علت زخم شدن اندام تناسلی مردان

عوامل ایجاد کننده ی زخم به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند:

الف- عوامل عفونی

علل عفونی بوجود آورنده ی زخم ناحیه تناسلی غالبا از طریق رابطه ی جنسی غیر ایمن با فرد آلوده ایجاد می شوند. گاه عفونت در اثر اصلاح با تیغ آلوده یا شنا در آب آلوده رخ می دهد. برخی از اسامی این عفونت ها برای عامه مردم نا آشنا می باشد ولی اطلاع اجمالی از آن ها باعث می شود تا بیمار برای تشخیص و درمان، سریع تر به پزشک اورولوژی مراجعه کند. عفونت هایی که ممکن است با زخم تناسلی همراه باشند عبارتند از:

⛔ سیفلیس

زخم ها ۱۰ تا ۹۰ روز بعد از تماس جنسی با فرد آلوده رخ می دهند و به آن شانکر گفته می شود. این زخم ها سفت و بدون درد بوده با اندازه ی بین ۵ تا ۱۵ میلی متر بوده و حاشیه واضحی دارد. اغلب موارد همراه با بزرگ شدن غدد لنفاوی ناحیه کشاله ران می باشد.

⛔ تبخال تناسلی (هرپس ژنیتال)

در بیماری تبخال تناسلی،زخم ها ۲ تا ۱۲ روز بعد از تماس جنسی با فرد آلوده بروز می کند و به شکل دونه های ریز یا تاول های کوچک در زمینه قرمز رنگ پدید می آیند و بعد از چند روز تاول ها ترکیده و زخم می شود و بعد از حداکثر یک دوره ی دو هفته ای بتدریج بهبود می یابند ولی ممکن است مجدد عود کنند.

⛔ زگیل تناسلی

زگیل تناسلی برجستگی قارچ مانند هستند که در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. بهترین درمان زگیل تناسلی مردان و زنان استفاده از لیزر زگیل تناسلی است. اگر زگیل تناسلی در زنان درمان نشود، در نوع پیشرفته می تواند سبب ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

⛔ مولوسکوم

بصورت جوش های کوچک با مرکز فرو رفته دیده می شوند که بعد از مدتی زخم شده و بهبود می یابند.

⛔ شانکروئید

زخم ها ۳ تا ۱۰ روز بعد از تماس جنسی با فرد آلوده بروز می کند زخم ها چرکی، عمقی و با درد آلت تناسلی همراه هستند. ابتدا بصورت دونه های ریزی به نام پاپول بوده و بعد به زخم تبدیل می شوند. مردان ختنه شده کمتر در معرض ابتلا به این عفونت هستند. بزرگی و التهاب غدد لنفاوی کشاله ران نیز در این بیماری دیده می شود.

⛔ گرانولوم اینگوئینال

این بیماری نیز باعث زخم تناسلی می شود و بیشتر در کشورهای آفریقایی و برزیل و هند دیده می شود. زخم ها ۵۰ روز بعد از تماس با فرد آلوده بروز می کنند. زخم ها بدون درد بوده و به آهستگی گسترش می یابند. علیرغم اسم آن ، کشاله ران مبتلا نمی شود. زخم ها به رنگ قرمز گوشتی هستند. امکان درگیری دهان هم وجود دارد.

⛔  لنفوگرانولوم ونروم

زخم ها ۵ تا ۲۱ روز بعد از تماس جنسی بروز می کنند و بدون درد بوده و خودبخود برطرف می شوند. غدد لنفاوی کشاله ران متورم و دردناک شده و در نهایت چرکی گشته و باعث زخم در ناحیه کشاله ران می شوند. معمولا همراه با تب و لرز هست.

⛔ سل

در موارد نادری ممکن است در اثر برخورد خلط و آب دهان آلوده به باسیل کخ(عامل ایجاد بیماری سل) با ناحیه تناسلی منجر به زخم تناسلی شود.

⛔دیگر عفونت های قارچی و باکتریال

برخی از عفونت های قارچی و باکتریال نیز می توانند باعث بروز زخم در ناحیه تناسلی گردند.

ب- عوامل غیر عفونی

از علل غیر عفونی که ممکن است باعث زخم تناسلی شوند عبارتند از:

1- بیماری های خود ایمنی

از جمله ی این بیماری ها می توان به لوپوس، سندروم بهجت، آرتریت روماتوئید و پسوریازیس اشاره کرد. معمولا این بیماری ها زمینه خودایمنی یا منشا ژنتیکی دارند.

2- اگزما

اگزما و درماتیت ضایعات التهابی پوست بوده که می تواند به علت خشکی پوست، تماس مالشی یا آلرژی ایجاد شود.

3- فعالیت جنسی

تماس جنسی شدید، خشک و یا طولانی مدت، چه در ارتباط با شریک جنسی و چه بصورت خودارضایی می تواند باعث بروز زخم در ناحیه تناسلی گردد.

4- دیابت

در موارد دیابت کنترل نشده یا مزمن و طولانی مدت ممکن است زخم تناسلی بروز کند.

5- داروها

حساسیت به برخی داروها می تواند منجر به بروز زخم تناسلی شود که اصطلاحا به آن Fixed Drug Eruption می گویند. رنگ این ضایعات بنفش یا قرمز تیره هست و می تواند با تاول همراه باشند.

6- ضایعات بدخیم یا پیش بدخیم

این ضایعات غالبا به رنگ قرمز بوده و معمولا رشد آهسته ای دارند و برای تشخیص قطعی نیاز به نمونه برداری است.

7- گزش حشرات

گاه گزش حشرات می تواند باعث قرمزی، تاول و در نهایت ایجاد زخم شود.

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص  بیماری های پوستی دستگاه تناسلی  می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.drjabbari.com/3060/

۰۹ فروردين ۹۹ ، ۰۰:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار

عوامل خونریزی در ادرار

موارد زیر باعث خونریزی ادراری می شوند که به شرح آنها می پردازیم:

1- عفونت ادراری

هر گونه التهاب و تورم چه با منشأ ویروسی و چه با منشأ باکتری می تواند باعث خونیریزی در ادرار شود و نکته مهم این است که وقتی خونریزی ادراری به علت التهاب و تورم مجرا و مثانه و کلیه باشد علائم دیگر از قبیل سوزش شدید ادرار، درد، تکرر ادرار و گهگاهی تب نیز به همراه دفع خون دیده می شود.

وقتی فرد آزمایش ادرار می دهد علاوه بر سلول های خونی سلولهای التهابی و باکتری نیز در ادرار وجود دارد این بیماری با مصرف آنتی بیوتیک و مصرف مایعات فراوان سریعاً بهبودی پیدا می کند. از نمونه عفونت ویروسی که باعث التهاب شدید و خونریزی شدید از مثانه می شود می توان به آدنوویروس اشاره کرد که فرد ناگهانی دچار خونریزی شدید از مثانه می شود و علیرغم خونریزی شدید بیماری خودبخود کنترل می گردد.

2- وجود خون به علت تومور یا سرطان

یکی از شایعترین علت خونریزی ادراری، سرطان های دستگاه ادراری مخصوصاً سرطان مثانه است ولی در سرطان لوله حالب و کلیه ها نیز خون در ادرار دیده می شود. شایعترین منشأ خون در ادرار در زمینه سرطان مثانه می باشد. کسانی که سیگار، قلیان و انواع دودها را استفاده می کنند، چندین برابر سرطان مثانه در اینها بالاست.

هر فرد سیگاری و آشنا با دخانیات که با خونریزی ادراری مراجعه می کند، باید حتماً از نظر سرطان مثانه بررسی شود. سابقه شیمی درمانی مخصوصاً با سیکلوفسفامید و رادیوتراپی لگن نیز از عوامل مستعد کننده سرطان مثانه و خونریزی می باشند. وجود سوند مثانه دراز مدت و عفونت های مزمن تحریک کننده و سنگ مثانه درمان نشده می توانند از علل ایجاد کننده سرطان مثانه و خونریزی باشند.

3- وجود خون به علت سنگ کلیه، حالب و مثانه

یکی از علل شایع خونریزی ادراری وجود سنگ در سیستم ادراری اعم از سنگ کلیه، مثانه و حالب می باشد. حرکت سنگ و تحریک موضعی آن باعث التهاب مخاط مثانه و مجرا و کلیه شده و باعث ایجاد خونریزی در ادرار می شود که با درمان سنگ خونریزی نیز از بین خواهد رفت.

 

4- خونریزی به علت الهتاب مزمن

از قبیل ورم مزمن مجرای پروستات و ورم مزمن مثانه و یا ابتلا به بیماری های گرانولوماتوز از قبیل سل و سیستوزومیازیش می توانند باعث خونریزی ادرار شوند.

5- اختلالات خونریزی

ناهنجاری های انعقاد خون که معمولا وراثتی هستند (مانند هموفیلی) می توانند سبب پدیدار شدن خون در ادرار شوند و معمولا بدون درد می باشند. تنها تعداد کمی از بیماران به پدیدار شدن خون در ادرار در اثر اختلالات انعقادی مبتلا می شوند اما از آنجایی که ممکن است این خونریزی در جایی دیگری رخ داده و معمولا با درمان قابل پیشگیری می باشد، شناسایی این بیماران اهمیت دارد. بیمارانی که دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کنند نیز می توانند به هماچوری مبتلا شوند. این نشانه ای جهت بازبینی فوری میزان دوز داروی مصرفی می باشد.

6- بیماری کم خونی داسی شکل

این بیماری ارثی بوده و در بریتانیا عمدتا در جمعیت های آفریقایی و آفریقاییان کارائیبی وجود دارد. این بیماری سبب حملات درد و کم خونی شده و معمولا در دوران کودکی شروع می شوند. به همین دلیل، اغلب قبل از رخداد عوارض کلیوی این بیماری تشخیص داده می شود. از آنجایی که خون در ادرار ناشی از کم خونی داسی شکل عوامل مختلفی دارد، این عارضه باید بررسی شود. به دلیل اینکه تصویر برداری با ماده حاجب می تواند در این بیماران سبب به وجود آمدن یک وضعیت بحرانی شود، بهتر است این کار صورت نگیرد.

7- وجود انسداد در مسیر اداری

به علت بزرگی پروستات و تنگی مجرا که باعث زور زدن هنگام تخلیه ادرار می شوند از علل خون در ادرار هستند.

8- ناهنجاریهای مادرزادی

از قبیل تنگی محل اتصال حالب به لگنچه یا UPJO، دیورتیکول های مثانه و مجرا از علل خونریزی در مثانه هستند.

9- مصرف بیش از حد داروهای رقیق کننده خون

رقیق شدن بیش از حد خون باعث خونریزی در همه جای بدن از جمله خونریزی ادراری می شوند از این داروها می توان به آسپرین، پلاویکس، وارفارین، دپیریدامول اشاره کرد که با تنظیم دوز دارو خونریزی قطع خواد شد.

10- خونریزی از ادرار با علت ناشناخته

در مواقع بسیاری بیمارانی را می بینیم که علیرغم خون در ادرار در بررسی های انجام شده هیچکدام از عوامل ذکر شده را پیدا نمی کنیم. به این نوع خونریزی اسانسیل یا خونریزی بدون علت خاص ذکر می شود که به بیمار توصیه می کنیم که نگران خونریزی نباشد و با مصرف مایعات زیاد و دوری از انجام فعالیت های سنگین ورزشی به زندگی سالم خود ادامه دهد.

دکتر حسین کرمی

متخصص کلیه و درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای اطلاعات بیشتر در خصوص خون در ادرار می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://drkarami.com/1219

 

۰۶ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۴۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رزا افشار