علائم وستیبولار پاپیلوماتوز

  • خلق مضطرب
  • خستگى
  • استرس
  • درد
  • خلق افسرده

علائم شایع

بیشتر زنان هیچ علامتی از پاپیلوماتوز وستیبولار ندارند.  این حالت معمولاً بدون درد است و حتی متوجه وجود آن نمى شوید.  اغلب ، پاپیلوماتوز وستیبولار با مراجعه به پزشک برای بررسی علائم غیر مرتبط دیگر، مانند درد یا ترشحات واژینال یا معاینه روتین فیزیکی تشخیص داده مى شود.

اگر برآمدگی هایی را در واژن خود احساس کنید ، ممکن است نگران شوید. اگر پاپیلوماتوز وستیبولار به عنوان زگیل تناسلی تشخیص داده شود، ممکن است احساس نگرانی بیشتری کنید.

تفاوت وستیبولار پاپیلوماتوز و زگیل تناسلی

اغلب پاپیلوماتوز وستیبولار به عنوان زگیل تناسلی تشخیص داده می شود.  گزارش موردی در سال 2010 ویژگی های مورد استفاده برای توضیح تفاوت بین پاپیلوماتوز وستیبولار و زگیل تناسلى را شرح می دهد.

پاپیلوماتوز

❌ در یک خط رشد می کنند و متقارن هستند.

❌ فقط در لابیا مینورا یا وستیبول وولوار ایجاد می شود.

❌ صورتی و براق هستند.

❌ هنگام لمس نرم هستند.

❌ پایه ی هر یک از یک دیگر جدا است.

❌ در معرض اسید استیک تغییر رنگ نمی دهد.

زگیل تناسلی

⚠ به طور تصادفی در اطراف واژن گسترش می یابد.

⚠ می تواند در هر نقطه ای از بیرون یا داخل واژن ایجاد شود.

⚠ می تواند رنگ های مختلفی داشته و کدر باشد.

⚠ محکم یا سخت است.

⚠ پایه ها همه به هم وصل شده اند.

⚠ هنگام قرار گرفتن در معرض اسید استیک، سفید می شود.

 

هنگامی که پزشک در مورد تشخیص خود اطمینان نداشته باشد ، می توان قطعه کوچکی از پاپیلوماتوز ها را برداشت (بیوپسی).  هنگامی که زیر میکروسکوپ بررسی می شود، دارای ویژگی های مشخصی است که تأیید کننده ى پاپیلوماتوز وستیبولار است.

خارش وستیبولار پاپیلوماتوز

وضعیتی به نام وستیبولیت ولوار گاهی همراه با پاپیلوماتوز دهلیزی همراه می شود.  این حالت می تواند باعث خارش و درد اطراف دهانه واژن شود.  درد می تواند خفیف تا شدید باشد و ممکن است در حین مقاربت یا هنگام لمس وستیبول وولو ایجاد شود.  همچنین ممکن است قرمزی در این ناحیه مشاهده کنید.  این علائم ناشی از وستیبولیت ولووار است و نه پاپیلوماتوز دهلیزی.

علت وستیبولار پاپیلوماتوز

اکثر پزشکان بر این باورند که این بیماری غیر معمول نوعی تغییر در آناتومی طبیعی روده است ، نه یک ناهنجاری یا بیماری.

بهتر است بدانید که پاپیلوماتوز وستیبولار یک بیماری مقاربتی نیست (STD).  این بیماری از طریق تماس فرد به فرد منتقل نمی شود.

بحث زیادی در مورد اینکه آیا پاپیلوماتوز وستیبولار ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروس مرتبط با سرطان دهانه رحم ، می باشد یا خیر  وجود دارد.  اما اکثر مطالعات معتبر نشان می دهد که این مطلب صحیح نیست. برخی پزشکان بر این باورند در صورت ابتلا به پاپیلوماتوز وستیبولار ، احتمال ابتلا به HPV بیشتر است، اما شواهد خوبی برای این موضوع وجود ندارد.

وستیبولار پاپیلوماتوز ناشی از رابطه جنسی یا بهداشت ضعیف نیست. با این حال، تمیز نگه داشتن ناحیه واژن ممکن است از وخیم تر شدن آن جلوگیری کند. اگر از صابون خشن یا اسکراب استفاده می کنید، ممکن است باعث بدتر شدن آن شوید.

افراد مستعد وستیبولار پاپیلوماتوز

– از آنجا که وستیبولار پاپیلوماتوز یک تغییر نرمال آناتومی در واژن است، پس آن را از زمان تولد خواهید داشت و چیزی نیست که شما در معرض خطر آن باشید.  ممکن است ارثی باشد، اما مطالعه اى در این مورد انجام نشده  است.

– شیوع پاپیلوماتوز وستیبولار که در چندین مطالعه تعیین شده است، از 1 تا 33 درصد متفاوت است. این بیماری اغلب در زنان میانسال و همه قومیت ها و نژادها مشاهده می شود.

– وستیبولار پاپیلوماتوز اغلب با زگیل تناسلى اشتباه گرفته می شود، اما هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

تشخیص وستیبولار پاپیلوماتوز

وستیبولار پاپیلوماتوز می تواند از نظر بالینی تشخیص داده می شود. این بدان معنی است که پزشک شما می تواند با صحبت کردن در مورد برجستگی ها و انجام معاینه آن را تشخیص دهد. پزشک شما باید بداند که پاپیلوماتوز وستیبولار چیست تا تشخیص صحیح بدهد، اما بسیاری از آن ها نمی دانند.

راه درمان وستیبولار پاپیلوماتوز

پاپیل ها خوش خیم هستند و تغییر در آناتومی طبیعی محسوب می شوند، بنابراین نیازی به درمان ندارند.  هنگامی که مبتلا به پاپیلوماتوز وستیبولار باشید، مشکل اصلی این است که ممکن است به درستی تشخیص داده نشده باشد.  اگر پزشک آن را به عنوان زگیل تناسلی اشتباه تشخیص دهد ، ممکن است شما تحت آزمایش و درمان های غیر ضروری قرار بگیرید.  این امر می تواند منجر به نگرانی و هزینه غیرضروری شود.

اگر برجستگی ها شما را زیاد آزار می دهد یا در روابط جنسی شما باعث ناراحتی می شوند ، پزشک می تواند آنها را با یک روش ساده از بین ببرد ، اما بعضی اوقات این برجستگی ها برمی گردند.

مهمترین چیزهایی که باید به خاطر داشته باشید که آیا به پاپیلوماتوز وستیبولار مبتلا شده اید عبارتند از:

  • خوش خیم است و به سرطان تبدیل نمی شود.
  • این بیماری مقاربتی نیست ، بنابراین در طول رابطه جنسی منتقل نمی شود.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص وستیبولار پاپیلوماتوز می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.drjabbari.com/4151

دکتر محمد جباری فوق تخصص اورولوژی ترمیمی