در افزایش طول تاج دندان ریسک بروز عفونت برای افراد وجود دارد اما میزان این ریسک در مقایسه با دیگر پروسه های جراحی بسیار کمتر است به خصوص اگر این عمل توسط جراح دندانپزشک متخصص و حاذق انجام شود.

شما باید پس از انجام لیفت لثه حتما تمامی دستور العمل های مراقبتی تجویز شده را با دقت دنبال کنید تا بدین ترتیب از بروز عفونت جلوگیری شود. در حین دوره بهبود خود در صورت داشتن هرگونه سوال حتما با مطب دندانپزشک خود تماس برقرار کنید.

احتمال بروز خون ریزی در ناحیه جراحی شده پس از پروسه مربوطه وجود دارد و دندان های شما ممکن است نسبت به دمای بالا و پایین حساس شوند. این حساسیت با گذر زمان برطرف خواهد شد.

دوران نقاهت عمل بالا بردن لثه

پروسه ریکاوری و بهبود پس از انجام این عمل جراحی بسته به نوع دندان و لثه شما ممکن است تا سه ماه طول بکشد. با این حال شما می توانید بسیاری از کارهای روتین خود را انجام دهید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. شما فقط باید از انجام فعالیت های سنگین و حساس تا دو الی سه روز اول خودداری کنید.

کارهای فیزیکی که به انرژی زیادی نیاز دارند، بلند کردن اجسام سنگین و یا ورزش های حرفه ای می تواند پروسه بهبود را متوقف کرده و خطر خون ریزی را به وجود آورد.

در مورد نکات مهم پیرامون دوره نقاهت حتما با دندانپزشک جراح خود صحبت کنید.

دستورالعمل های لازم برای مراقبت از جراحی لثه و دندان

در حالت عمومی شما باید این دستور العمل ها را با دقت دنبال کنید:

داروی مسکن مصرف کنید

در پروسه نقاهت خود و دستورالعمل های آن، به احتمال زیاد به شما گفته می شود که به صورت مرتب از ایبوپروفن یا تیلنول استفاده کنید. احتمال دارد پزشک شما چند آنتی بیوتیک را در کنار مسکن های درد قوی تر نظیر استامینوفن-هیدروکدئین (ویکودین)، تیلنول به همراه کدئین یا استامینوفن-پروپوکسیفن تجویز کند.

از کمپرس یخ استفاده کنید

برای چند ساعت اول پس از عمل جراحی خود از بسته های سرد یخ بر روی صورت خود استفاده کنید تا میزان ورم مربوط به جراحی را کاهش دهد. این کار را به صورت بیست دقیقه یک بار تکرار نمایید. پس از چند روز از عمل جراحی خود می توانید به سراغ بخار گرم آب نیز بروید.

در ۲۴ ساعت اولیه از مصرف غذاهای داغ اجتناب کنید

همچنین نباید دهان خود را بشویید. هر دو مورد می توانند خون ریز در ناحیه جراحی را طولانی تر کنند. اگر خون ریزی شما ادامه داشت، از یک چای کیسه ای مرطوب یا گاز مرطوب استفاده کنید و آن را با کمی فشار به مدت بیست الی سی دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

بانداژ روی لثه را با دستور دندانپزشک عوض کنید

پزشک شما ممکن است بانداژ روی زخم را در این دوره زمانی یک یا دو بار تعویض کند.

با دقت مسواک بزنید

به آرامی و فقط ناحیه ای که با آن غذا را گاز می زنید را مسواک بزنید. در سایر نواحی دندان می توانید مسواک و نخ دندان را طبق معمول استفاده کنید. سعی کنید غذاها را در سمت دیگر دهان خود بجوید.

از استنت دندان مصنوعی خود استفاده کنید

اگر یکی از دستورالعمل های ارائه شده به شما استفاده از یک استنت یا دندان مصنوعی بالا باشد، آن را تا ۲۴ ساعت از دهان خود بر ندارید. اگر دهان شما پر از خون شد، به کمک آب نمک کمی گرم یا دهان شویه کلورهکسیدین آن را شست و شو دهید و از خارج کردن استنت یا دندان مصنوعی خود اجتناب کنید. پس از گذشت ۲۴ ساعت می توانید آن را به دلخواه خود استفاده کنید.

رژیم غذایی همراه با غذاهای نرم داشته باشید

حین خوردن غذا از استفاده ناحیه جراحی شده خودداری کنید. همچنین هیچ چیز سفت، اسیدی، تند و یا چسبناک را مصرف نکنید. از خوردن آجیل و دانه های ریز اجتناب کنید. مایعات زیادی مصرف کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

تا زمانی که به قرار ملاقات پس از جراحی لیفت لثه خود می روید از مصرف الکل اجتناب کنید.

سیگار نکشید

برای ۷ الی ۱۰ روز اول پس از عمل جراحی خود سیگار یا قلیان نکشید.

از تحریک ناحیه جراحی خودداری کنید: از هیچ خلال یا چیز تیزی برای بازی کردن با ناحیه جراحی شده استفاده نکنید. همچنین از بردن زبان یا انگشت ها به سمت آن خودداری نمایید. برای بررسی ناحیه جراحی لب خود را به سمت پایین کنار نزنید چرا که این فشار می تواند منجر به بروز آسیب شود.

 

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان