آنژیوگرافی قلب چگونه انجام می شود؟

قبل از آنژیوگرافی قلب

متخصص قلب یا پرستار شما دستورالعمل هایی برای آماده شدن جهت آنژیوگرافی قلب را به شما می دهد.

اگر دارویی مصرف می کنید، مانند رقیق کننده های خون، با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است لازم باشد مصرف دارو را قلب از آنژیوگرافی قطع کنید.

از شما خواسته می شود چند ساعت قبل از فرآیند چیزی نخورید و ننوشید.

شمارش سلول های خونی شما، عملکرد کلیوی و آزمایش انعقاد خون ممکن است قبل از فرآیند برای شما درخواست شود.

قبل از فرآیند به شما داروهایی می دهند تا آرامش خود را حفظ کنید.

این فرآیند در بیمارستان و اتاق های خاصی انجام می شود که دارای ابزار های مخصوصی هستند.

در هنگام فرآیند آنژیوگرافی قلب

آنژیوگرافی به طور معمول 45 دقیقه تا یک ساعت زمان میبرد. با شروع فرآیند، پرستار یک آنژیوکت را به درون ورید بازوی شما وارد می کند تا از طریق آن مایعات و داروها را به راحتی برای شما تزریق کند. اگر در طی آنژیوگرفی مضطرب شوید، برای آرامش بیشتر شما داروهایی به شما می دهند.درطی آنژیوگرافی درحالی که روی میز دراز شده اید، هوشیاری شما را کمتر می کنند اما در تمام مراحل فرآیند بیدار می مانید. یک متخصص قلب خاص آنژیوگرافی را انجام می دهد.

بعد از آرام شدن شما، پزشک از یک سوزن کوچک برای تزریق لیدوکایین استفاده می کند، که یک بیحس کننده ی موضعی است و ناحیه ی مدنظر را بیحس می کند. وارد شدن این سوزن ممکن است تنها دردی باشد که شما در تمام فرآیند متوجه خواهید شد. این فرآیند معمولا بدون درد است.شریان رانی در ناحیه ی کشاله ران، یکی از متداول ترین رگ های خونی است که پزشک برای وارد کردن کاتتر از آن استفاده می کند و آنژیوگرافی را از طریق شریان انجام می دهند. ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد به جای شریان رانی از شریان بازویی برای وارد کردن کاتتر استفاده کند.

از طریق این نقطه ی دستیابی که می تواند در ران یا بازو باشد، کاتتر از طریق شریان ها به قلب می رسد. به این دلیل که شریان ها عصبی ندارند، شما از عبور کاتتر در عروق خونی چیزی احساس نمی کنید.دوربین اشعه ی ایکس به پزشک کمک میکند تا کاتتر را به سمت قلب برساند. وقتی که کاتتر به درستی جایگذاری شد، متخصص قلب رنگ حاجب را از طریق کاتتر به قلب و عروق آن تزریق خواهد کرد. بیشتر افراد هیچ احساسی در مورد این تزریق نخواهند داشت. هرچند بعضی افراد ممکن است یک ناراحتی کوچک در قفسه سینه خود احساس کنند که معمولا چند ثانیه طول می کشد. ممکن است کمی احساس سرگیجه و حالت تهوع داشته باشید.

هنگامی که اشعه ی ایکس از آن رنگ عبور می کند، شریان ها به عنوان سایه های سیاه روی یک زمینه ی سفید ظاهر می شوند. اگر شما دچار انسداد باشید، در یک ناحیه ی سفید ظاهر می شود. دوربین اشعه ی ایکس یک فیلم را از حفرات قلبی و شریان های آن ضبط می کند. این فیلم به عنوان یک تصویر دیجیتال پزشکی ضبط می شود. متخصص قلب با مشاهده جریان خون، اندازه، شکل انسداد و طول آن می تواند بهترین روش درمانی را اتخاذ کند.

بعد از آنژیوگرافی قلب

اگر آنژیوگرافی انسداد جدی نشان دهد، ممکن است متخصص قلب مداخلات فوری را در دستور کار قرار دهد، مانند استنت گذاری یا بالون آنژیوپلاستی، برای بازگشایی انسداد و برگرداندن جریان خون به مقدار طبیعی. یا ممکن است پزشک شما برای شما جراحی بای پس عروقی را توصیه کند، یک فرآیند جراحی که جریان خون را به حالت اول برمی گرداند. اگر آنژیوگرافی یک پلاکی را نشان دهد که نیاز به توجه فوری نداشته باشد، پزشک تصویر شما را مرور می کند و اطلاعات بیشتری قبل از تصمیمات درمانی بدست خواهد آورد، مانند تغیرات سبک زندگی و داروهای مصرفی شما.

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی قلب

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی قلب در بیمارستان

زمانی که فرآیند به پایان رسید، کاتتر خارج خواهد شد و ممکن است محل آن را بخیه بزند. درغیر این صورت، پزشک یا پرستار بعد از خارج کردن کاتتر محل آن را تا 20 دقیقه فشار می دهد.بعد از پوشاندن زخم، و درصورتی که کاتتر از طریق پا وارد شده باشد، باید بپرسید که آیا باید همچنان دراز بکشید و از خم کردن پاها و بلند کردن سرتان اجتناب کنید یا خیر. ممکن است نیاز باشد دو تا شش ساعت بعد از خارج کردن کاتتر در همان حالت بمانید.

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی قلب در خانه

بعد از آنکه به خانه بازگشتید، ممکن است متوجه یک کبودی در ناحیه ای که کاتتر از آن وارد شده است بشوید. این کبودی در اثر خونی که زیر پوست مانده است ایجاد میشود. یک کبودی کوچک یا کمی بزرگ میتواند طبیعی باشد. نیازی نیست کبودی به پزشک گزارش شود، هرچند ناحیه کبودی کمی بزرگ باشد. معمولا بعد از یک تا سه هفته این کبودی از بین میرود.

توجه:

اگر موارد زیر را متوجه شدید باید به پزشک اطلاع دهید:

خونریزی، ترشحات یا تورم دردناک در ناحیه ای که کاتتر وارد شده است.

تورم یا ضعف و بیحسی در ناحیه ای که کاتتر وارد شده است.

 

دکتر سعید یزدانخواه 

متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی