تشخیص و آزمایشات سنگ مثانه

دکتر از شما درباره هر کدام از علایم بالا سوالاتی می پرسد و کار خود را با بررسی فیزیکی بدن شروع می کند و پایین شکمتان را برای بررسی مثانه لمس می کند. شما ممکن است بعدا موارد زیر را انجام دهید:

سیستوسکوپی

پزشک لوله کوچکی به همراه دوربین روی آن را که سیتوسکوپ نامیده می شود در مجاری ادراری شما قرار می دهد و آن را تا زمانی که به مثانه برسد فشار می دهد تا بتواند سنگ را ببیند.

تصویربرداری سنگ مثانه

 این امر به دکتر در تعیین محل سنگ و اندازه آن کمک می کند و مشاهده می شود که آیا سنگ مانع خروج ادرار شده است یا خیر. پزشک شما ممکن است از اشعه ایکس، CT یا امواج فراصوت استفاده نماید.

آزمایش ادرار- پزشک ادرار شما را از وجود هرگونه عامل غیر معمول بررسی می کند و عفونت مجاری ادراری را بررسی می کند.

درمان سنگ مثانه

در صورتی که سنگ مثانه شما کوچک باشد با نوشیدن آب بسیار می توانید آن را دفع نمایید ولی در صورتی که شما امکان دفع ادرار خود را ندارید این راه امکان پذیر نیست.

اگر سنگ خود به خود دفع نگردد پزشک ممکن است به شما پیشنهاداتی بدهد :

شکستن سنگ مثانه به قطعات ریزتر

 این روش که سیتولثولاپاکسی (cystolitholapaxy) نامیده می شود پزشک ابتدا از یک سیتوسکوپ برای تعیین محل سنگ استفاده می کند سپس از امواج فراصوت، لیزر یا برخی دیگر ابزار در سیتوسکوپ برای شکستن سنگ و تبدیل آن به قطعات ریزتر استفاده می کند.

جراحی سنگ مثانه

 در صورتی که سنگ بزرگ باشد که نتوان آن را شکست ممکن است پزشک مجبو به باز کردن مثانه و خارج کردن آن باشد.

پیشگیری از سنگ مثانه

در حالت ایده ال شما با رعایت مواردی که منجر به آن می شوند می توانید از آن جلوگیری نمایید که همواره امکان پذیر نیست اما گزینه هایی وجود دارد:

دیورتیکولا مثانه: شما می توانید عمل جراحی برای برادشتن آن انجام دهید. درمان پروستات بزرگ شده ممکن است گاهی اوقات باعث جلوگیری از تشکیل دیورتیکولا شود.

مردان با پروستات با اندازه بیش از حد معمول: درمان دارویی یا جراحی می تواند کارساز باشد.

آسیب به عصب: درمان دارویی یا استفاده از سوند دیگر می تواند شانس ابتلا به سنگ مثانه را کاهش دهد.

زنان دارای فتق مثانه: ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد تا از مثانه و دیگر اعضای وابسته به لگن محافظت شود.

فارغ از این موارد، به اندازه کافی آب بیاشامید تا به واسطه آن از تشکیل کریستال ها درون مثانه جلوگیری کنید و میزان آب مصرفی روزانه را از پزشک خود بپرسید.در صورتی که مشکلی در دفع ادرار نظیر سوزش، درد، دفع ادرار بیش از حد و توفق ادرار و شروع دوباره دفع آن به مقدار زیاد دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

دکتر ولی پور

جراح و متخصص کلیه و اورولوژی