محققان روی عوامل محیطی و ژنتیکی مختلفی تحقیق کرده‌اند تا بتوانند به این نکته پی ببرند که آیا این عوامل می توانند میزان خطر ابتلا به این بیماری را تغییر دهند یا نه.

عواملی که خطر ابتلا را زیاد می کنند:

سن

جنسیت

خصوصیات ارثی/ژنتیکی

سیگار کشیدن

سابقه زایمان

قرار گرفتن در معرض برخی عوامل در سن پایین

چاقی بیش از حد

برخلاف مشخصه‌های بالا که خطر ابتلا به آرتریت روماتویید را افزایش می‌دهند، حداقل یک مشخصه وجود دارد که می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

شیر دادن

آرتریت روماتوئید در پا

تشخیص آرتریت روماتویید

با بررسی علایم بیماری، انجام معاینه ی جسمانی و بررسی های آزمایشگاهی و تصویربرداری اشعه ایکس می‌توان آرتریت روماتویید را تشخیص داد. بهتر است این بیماری تا ۶ ماه پس از شروع نشانه‌ها تشخیص داده شود. در این صورت روند درمان زودتر شروع شده و روند پیشرفت بیماری کند یا متوقف خواهد شد (برای مثال وارد شدن آسیب به مفصل‌ها). یکی از نکات مهم این است که تشخیص و درمان موثر می‌تواند میزان التهاب را کنترل یا سرکوب کند و پیامد‌های آسیب‌ رسان این بیماری را نیز کم کند.

چه کسی باید آرتریت روماتویید را تشخیص داده و آن را درمان کند؟

پزشک یا گروهی از پزشکان که در زمینه درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید تخصص دارند (روماتولوژیست ها)، باید این بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کنند. از آن‌جایی که نشانه‌ها و علائم این بیماری کاملا اختصاصی نیستند و می‌توان این نشانه‌ها را به دیگر بیماری‌های التهابی مفصل نیز نسبت داد، بسیار مهم است که روماتولوژیست ها وظیفه تشخیص و درمان این بیماری را برعهده داشته باشند.

آرتروز دست

درمان آرتریت روماتویید

با مصرف دارو(ها) و انجام راهکارهای خود کنترلی می‌توان آرتریت روماتویید را به خوبی درمان کرد. معمولا با مصرف داروهایی که پیشرفت بیماری را کند کرده و از ایجاد بدشکلی در مفصل جلوگیری می‌کنند، می‌توان این بیماری را درمان کرد. به این داروها، داروی ضد روماتیسمی تغییر دهنده روند بیماری (DMARDs) گفته می‌شود. داروهای تغییردهنده واکنش بیولوژیکی نیز دیگر داروهایی هستند که می‌توانند اولویت دوم درمان موثر باشند.

بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید می‌توانند علاوه بر مصرف دارو، با انجام راهکارهای اثبات‌شده خودکنترلی میزان درد و ناکارآمدی خود را کاهش دهند. در ضمن افراد می‌توانند با پی‌گیری درمان، انجام فعالیت‌های مهم زندگی خود را از سر بگیرند. پنج راهکار مدیریت آرتروز موثر و ساده وجود دارند که می‌توان با فهمیدن چگونگی انجام آن‌ها درد را کاهش داده و عملکرد مفصل‌ها را بهتر کرد.

 

 

منبع...