آنتی اسکالانت مواد ضد رسوبی هستند که جهت جلوگیری از تشکیل رسوب ممبران به سیستم های آب شیرین کن RO تزریق می گردد. آب خام حاوی املاح و نمک های معدنی می باشند که این املاح در حین عبور از غشای ممبران، بر روی ممبران رسوب می کنند. این رسوبات به مرور باعث گرفتگی منافذ غشای ممبران می شود که این امر سبب کاهش راندمان آب خروجی از سیستم آب شیرین کن RO می گردد.

انتی اسکالانت محلولی است که جهت کاهش اثرات رسوبات مانند کربنات کلسیم (CaCO₃) ، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄)، و سولفات استرونیوم (SrSO₄) که بر روی غشای پلی آمید یا ممبران تشکیل می گردد ، استفاده می شود.

احتمال تشکیل رسوبات سیلیکا(Sio2) نسبت به سایر رسوبات کمتر می باشد.

استفاده صحیح از انتی اسکالانت در افزایش طول عمر ممبران و هزینه های مربوط به تعویض ممبران و شستشوی ممبران را کاهش می دهد.

آنتی avista

ضرورت استفاده از آنتی اسکالانت

آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس حاوی نمک های محلول کلسیم، منیزیم و سایر املاح می باشند که این نمکهای محلول در اثر عبور از غشاهای دستگاه اسمز معکوس با گذشت زمان بر روی ممبران های دستگاه رسوب می کنند که این امر جهت کاهش کارایی سییستم در حذف جامدات محلول می گردد، جهت از بین بردن رسوبات تشکیل شده بر روی ممبران های از مواد ضد رسوب مانند آنتی اسکالانت استفاده می نمایند.

عدم استفاده از آنتی اسکالانت باعث ایجاد مشکلات زیر می گردد:

  • کاهش راندمان تولید و افزایش TDS خروجی
  • کاهش میزان دبی خروجی
  • باز شدن منافذ و پارگی غشا در اثر تجمع رسوبات

بنابراین با استفاده از آنتی اسکالانت با کیفیت و تزریق مداوم آن به سیستم با میزان دوز مشخص میتوان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد که این امر سبب افزایش طول عمر ممبران می گردد

عملکرد آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت به آلاینده ای موجود در آب می پیوندد و از اتصال و چسبندگی رسوبات به سطح ممبران جلو گیری می نماید. این ماده، آلاینده ها و املاح آب را از داخل ممبران عبور داده و این مواد را همراه پساپ از سیستم خارج می نماید.

عدم استفاده از انتی اسکالانت  آسیب جدی به ممبران های دستگاه RO زده و موجب کاهش دبی خروجی و همچنین بالا رفتن TDS آب می گردد.

بنابراین استفاده از آن در دستگاه اسمز معکوس جهت افزایش طول عمر ممبران و همچنین افزایش راندمان جریان خروجی ضروری می باشد.

عملکرد آنتی اسکالانت در ممبران سیستم آب شیرین کن RO به این صورت می باشد که با تاثیر بر عوامل ایجاد کننده رسوب ، باعث تاخیر در تشکیل رسوبات طی مدت زمانی که از غشای ممیران عبور می کند  می گردد و به این طریق از تشکیل رسوب بر سطح ممبران جلوگیری می کند.

 

برای مطالعه مطالب بیشتر در مورد آنتی اسکالانت وارد لینک زیر شوید:

https://pakan-palayesh.com/%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AA/