انواع استنت کرونری عبارتند از:

– استنت فلزی لخت

لوله های مشبک از جنس فلز بسیار نازک ، که رگ مسدود را باز نگه می دارند اما با یک پلیمر یا دارو برای پیشگیری از انسداد مجدد شریانها پوشانده نشده اند. این نوع از استنت ها در بیماران با آلرژی به پلیمر یا داروی مورد استفاده در استنت های دارویی بکار می رود. 

– استنت دارویی 

استنت دارویی در واقع استنت فلزی با پوششی از پلیمر مخصوصی است که تدریجا در طی زمان دارویی از آن آزاد می شود که در مواقعی که احتمال ایجاد انسداد دوباره بالاست از این استنت استفاده می شود. این نوع استنت شانس بسته شدن شریانها را کم می کند . دو نوع متفاوت استنتت دارویی موجود است.

– استنت دارویی با پلیمر پایدار

این نوع استنت حتی پس از آزاد شدن تمام دارو ، پلیمر بجای می ماند.

– استنت دارویی با مواد جذب شونده 

در این نوع استنت پلیمر و دارو کاملا توسط بدن جذب می شوند. با حذف تماس دراز مدت با پلیمر ، بهبودی هم بهتر ایجاد می شود. این استنت های جدید، دارویی به نام اورولیموس آزاد می کنند. اورولیموس یک داروی سرکوب کننده ایمنی بدن است و رشد بافت هایی را متوقف می کند که باعث انسداد عروق کرونر می شوند.

 

مقایسه استنت فلزی لخت و استنت دارویی

براساس مطالعه روی بیماران تحت درمان در پاسخ به این سوال اساسی که آیا استنت های دارویی بهتر از استنت های فلزی لخت هستند باید پاسخ دهیم بله.

استنت های دارویی جلوی بسته شدن و تکرار جریان پیش آمده را بخوبی می گیرند. البته باید بگوییم پیشرفت های اخیر استنت های دارویی گامهای موفقیت آمیز در راه استفاده از این فناوری بوده است .در گذشته، استنت های دارویی ریسک لخته خون دراستنت را بخصوص در چند ماه اول پس از استنت گذاری به نسبتی بالا می بردند.

– کارایی

با پیشرفت های صورت گرفته، در چند دهه اخیر، نسل جدیدی از استنت های دارویی با جنس فلز، پلیمر و داروی متفاوت تولید شده است که نتایج درمان با آنها موفقیت آمیزتر بوده است و در مطالعات مقایسه ای بین نسل جدید استنت های دارویی در مقایسه با استنت فلزی لخت به نظر کارایی استنت دارویی بهتر بوده است.

– موارد مرگ و میر

تعداد موارد منجر به مرگ و انفاکتوس میوکارد غیر کشنده در بیماران با استنت دارویی کمتر از بیماران با استنت فلزی لخت است. همچنین تعداد موارد بروز لخته بخاطر استنت هم درمقایسه دو نوع استنت در نوع دارویی کمتر است.

 

 

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد استنت گذاری اینجا را کلیک کنید

دکتر مهرداد اقدسی، فوق تخصص درمان واریس پا در تهران