۱.رباط متقاطع قدامی (صلیبی، ACL)

رباط های صلیبی و صلیبی خلفی به صورت حرف X در درون مفصل زانو بر روی یکدیگر قرار گرفته اند تا زانو را در برابر فشار های عقب به جلو و جلو به عقب ثابت نگه دارند.

۲.رباط متقاطع خلفی (صلیبی پشتی، PCL)

رباط صلیبی خلفی به همراه رباط صلیبی به ثبات زانو کمک می کند. این رباط اغلب اوقات در اثر فشار مستقیم به ناحیه جلوی زانو دچار کشیدگی می شود. چنین فشار هایی می توانند در مواقع برخورد زانو با داشبورد ماشین در هنگام تصادف یا زمین خوردن شدید بر روی زانو ها بروز دهند. آسیب رباط صلیبی خلفی در ورزشکاران رشته هایی همچون فوتبال، بسکتبال، فوتبال آمریکایی و راگبی رایج است.

۳.رباط جانبی داخلی (MCL)

رباط جانبی داخلی در درون زانو قرار گرفته و از آن حمایت می کند. این رباط همچون رباط صلیبی می تواند در اثر ضربه مستقیم از طرفین به ناحیه خارجی زانو یا ناحیه پایینی پا دچار پارگی شود. این گونه ضربات در ورزش هایی همچون فوتبال آمریکایی، فوتبال، هاکی و راگبی اتفاق می افتند. رباط جانبی داخلی می تواند در اثر چرخش شدید زانو در حین اسکی یا کشتی و همچنین در هنگام زمین خوردن و پیچش ناحیه پایینی پا به سمت بیرون دچار پارگی شود.

۴.رباط جانبی خارجی (LCL)

رباط جانبی خارجی از ناحیه خارجی زانو حمایت می کند. این رباط کمترین احتمال کشیدگی رباط زانو را دارد زیرا اغلب آسیب های آن توسط ضربه به ناحیه داخلی زانو ایجاد شده و ناحیه یاد شده نیز اغلب توسط پای دیگر محافظت می شود.

رباط صلیبی معمولا طی یکی از این فعالیت ها دچار کشیدگی رباط زانو می شود

توقف ناگهانی

چرخش زانو

تغییر جهت حرکت از محل زانو

صاف کردن بیش از حد پا (هایپر اکستانسیون)

اعمال فشار مستقیم به ناحیه خارجی زانو یا ناحیه پایینی پا

توجه داشته باشید که اغلب این آسیب ها در میان ورزشکاران حرفه ای رشته های فوتبال آمریکایی، فوتبال، بسکتبال، راگبی، کشتی، ژیمناستیک و اسکی دیده می شوند.

 

دکتر غلامرضا نادری بورد تخصصی ارتوپدی، آرتروسکوپی و آرتروپلاستی، فلوشیپ جراحی مچ پا و پا

https://dr-rezanaderi.com/