بیماری عروق کرونر 

در این شرایط ، شریان های کرونر باریک می شوند و از جریان خون به قلب جلوگیری می کنند. این امر می تواند باعث درد قفسه سینه (آنژین) یا تنگی نفس شود.

پلاک کلسترول که در ناحیه آسیب عروقی تشکیل شده است، پاره می شود و لخته خون از طریق شریان عبور کرده و به شریان های مسدود می رسد. انسداد کامل شریان ها ممکن است باعث حمله قلبی شود و در صورت عدم ارائه فوری کمک پزشکی، می تواند کشنده باشد. کمبود جریان خون به عضلات قلب به آن ها آسیب می رساند و فرصت کمی برای درمان وجود دارد.

نارسایی قلبی ممکن است در مواردی اتفاق بیفتد که قلب برای پمپاژ کافی خون برای تأمین نیازهای بدن بسیار ضعیف می شود. کاهش جریان خون در اثر شریان مسدود باعث محروم ماندن برخی مناطق قلب از اکسیژن و مواد مغذی لازم و ضعف قلب می شود.

خونرسانی ناکافی به دلیل انسداد شریان ها یا آسیب دیدن بافت قلب می تواند در تکانه های الکتریکی قلب تداخل ایجاد کند. این امر می تواند باعث ایجاد ضربان قلب غیر طبیعی شود که به آن آریتمی نیز گفته می شود.

علائم گرفتگی رگهای قلب

هنگامی که شریان های کرونر به دلیل ایجاد پلاک باریک می شوند، جریان خون غنی از اکسیژن به قلب مختل می شود. تقاضا در دوره هایی که کار قلب زیاد می شود مانند ورزش، بالا رفتن از پله ها یا هرگونه فعالیت شدید افزایش می یابد. علائم شریان مسدود در سال های اولیه مشهود نخواهد بود اما با ادامه وجود پلاک در عروق، بیماران ممکن است علائم و نشانه های خاصی از جمله موارد زیر را تجربه کنند:

 درد قفسه سینه (آنژین)

این حالت شایع ترین علامت بیماری عروق کرونر است. برخی افراد ناراحتی قفسه سینه را با کلماتی مانند سنگینی قفسه سینه، سفتی یا درد قفسه سینه و سوزش یا فشار عنوان می کنند. در برخی موارد این علائم را ممکن است با سوزش سر دل یا سوء هاضمه اشتباه گرفت. ممکن است بیماران فشار یا سفتی در قفسه سینه که معمولاً در قسمت میانی یا چپ آن ایجاد می شود، را تجربه کنند. این درد عموماً توسط استرس جسمی یا عاطفی تحریک می شود و معمولاً طی چند دقیقه پس از توقف فعالیت های استرس زا مانند ورزش از بین می رود. این درد در زنان ممکن است زودگذر یا تیز باشد و در گردن ، بازو یا پشت احساس شود.

تنگی نفس

با افزایش تقاضای خون غنی از اکسیژن، قلب تلاش می کند تا خون کافی را برای تأمین نیازهای بدن پمپ کند. این امر ممکن است باعث ایجاد تنگی نفس یا خستگی شدید هنگام ورزش شود.

حمله قلبی

پیشرفت بیماری باعث انسداد کامل عروق کرونر توسط پلاک ها می شود. این امر منجر به اختلال کامل جریان خون به عضلات قلب و در نتیجه حمله قلبی می گردد. این حالت می تواند با فشار شدید در قفسه سینه ، درد در شانه یا بازو ، گاهی با تنگی نفس و تعریق ظاهر شود. حمله قلبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در برخی موارد ، حمله قلبی ممکن است بدون علامت ظاهری رخ دهد.

 

منبع...

 

دکتر سعید یزادان‌خواه متخصص آنژیوگرافی و قلب و عروق