از کجا بدانیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

دکتر انتظاری با توجه به تجربه ی چندین ساله ی خود در زمینه ی کنترل و درمان زگیل تناسلی گفت: شانس عود مجدد در روش لیزر زگیل تناسلی بسیار کمتر است چرا که لیزر می تواند تا عمق مناسبی نفوذ کرده و تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی، زگیل ها را از بین ببرد.

همین امر باعث می شود تا روند درمان با لیزر معمولا طی یک جلسه انجام شود.

انتظاری در ادامه افزود: لیزر زگیل تناسلی نسبت به سایر روش ها معمولا هزینه ی بالاتری دارد و در حین لیزر درمانی حتما پزشک متخصص باید از وکیوم و یا هود برای مکش بخار های سمی حاصل از درمان استفاده کند.

وی ادامه داد: در روش فریز کردن یا کرایوتراپی از نیتروژن مایع برای از بین بردن زگیل های تناسلی به کمک انجماد استفاده می شود. از محاسن این روش می توان به عدم نیاز به بی حسی و یا بیهوشی عمومی اشاره کرد.

دکتر عباس انتظاری متخصص طب پیشگیری (زگیل، جوش و خال) با اشاره به این که این روش معمولا باید در جلسات متعدد انجام شود افزود: درمان با کرایو در همان جلسه ی اول و بلافاصله بعد از انجماد، صورت نمی گیرد. بلکه نیاز است تا بیمار بسته به تعداد و اندازه ی زگیل ها حدود دو هفته از پمادهایی مانند اسید سالیسیلیک استفاده کند تا زگیل ها خشک شده و از بین روند.

این تکنیک معمولا در ضایعات بزرگ به خوبی جواب نمی دهد و میزان عود گاهی تا 60 درصد نیز می رسد.

آیا سوزاندن زگیل تناسلی موثر است؟

عباس انتظاری در ادامه افزود: یکی از روش های مرسوم در درمان زگیل تناسلی استفاده از الکتروکوتر و سوزاندن زگیل تناسلی است. یک غلط مصطلح و رایج در بین مردم این است که به این روش لیزر می گویند . در این روش با استفاده از بی حسی موضعی ضایعات با استفاده از قوس الکتریکی سوزانه می شود. این روش بسیار سریع است و شانس عود نسبتا کمی نیز دارد. از معایب این روش باید به درد نسبتا زیاد و اسکار (جای زخم) که معمولا بزرگتر از خود ضایعه اصلی است، اشاره نمود.

آیا درمان گیاهی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

از کجا بدانیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

دکتر انتظاری در مورد درمان گیاهی زگیل های تناسلی گفت: در اکثر مکاتب پزشکی روش های مختلفی را برای درمان زگیل تناسلی پیشنهاد می دهند. مثلا طب مکمل چینی استفاده از قارچ شیتاکه یا گیاه جینسینگ را توصیه نموده است. در مکتب هندی نیز بحث هایی در خصوص یوگا و تقویت سیستم ایمنی شده است. در طب سنتی ایرانی نیز استفاده از سیر‏، سرکه سیب، زنجبیل و زردچوبه توصیه شده است. حتی برخی شرکت های دارویی نیز اقدام به تولید داروهایی با عصاره مواد فوق نموده اند نظیر کپسول AHCC .

دکتر انتظاری در پایان تاکید کرد: از نظر علم پزشکی مدرن هنوز هیچگونه شواهد علمی قوی برای تایید اثربخشی روش های فوق وجود ندارد و مطالعات در این خصوص کماکان ادامه دارد.

 

ادامه مطلب...