علت موخوره زدن

موخوره می‌تواند بنا به دلایل مختلفی ایجاد شود که عبارتند از:

عادت‌های نامناسب مراقبت از مو

با وجود این که مسائل ژنتیک نقش مهمی در بیماری‌های مو همانند شوره سر و موخوره دارند، عواملی وجود دارند که در موخوره زدن موثر هستند. معمول ترین مقصر عوامل استرس زایی نظیر انجام دوش آب گرم، شانه کردن موی در هم و برهم، باز گذاشتن مو در حوله برای این که خودبخود خشک شود و خوابیدن با موهای بسته هستند و تمامی این موارد می‌توانند به شکستن مو و ایجاد موخوره منجر شوند.

در بیشتر افراد، این عادت‌های ناسالم به صورت عادت‌هایی همیشگی هستند، بنابرین این عادت‌ها بدون این که فرد اطلاع داشته باشد، به موهای وی آسیب وارد می‌کنند.

استفاده از ابزارهای حرارتی برای آرایش مو

استفاده مکرر از ابزارهای حالت دهنده داغ نظیر سشوار، خشک کننده‌های مو، صاف کننده‌ها، اتوهای مو و فرکننده‌های داغ تاثیر زیادی بر ایجاد مو خوره دارند، زیرا این ابزارها رطوبت مو را کاهش می‌دهند و کاهش رطوبت مو باعث افزایش حساسیت مو و در نتیجه شکافتن موهای بیشتر می‌شود.

استفاده از مواد شیمیایی

محلول‌های صاف کننده شیمیایی و مواد شیمیایی دیگری که برای حالت دادن مو استفاده می‌شوند و سفید کننده‌ها و رنگ‌های مو، همگی یکپارچگی شاخه‌های موی فرد را از بین می‌برند، این موضوع احتمال ایجاد موخوره در سر فرد را افزایش می‌دهد.

استفاده از محصولات نامناسب مو

استفاده از محصولات موی نامناسب (یا اشتباه)، که عناصر خشک کننده و الکل را در خود دارند، به موها آسیب وارد می‌کنند، میزان خشکی مو را افزایش می‌دهند و در نهایت شکستن موها را افزایش می‌دهند. اگر اخیرا به واسطه کوتاه کردن بخش‌های موخوره احساس رضایت می‌کنید، بهتر است بدانید در صورتی که تغییری در وضعیت بهداشت موی خود ایجاد نکنید، در آینده نیز مجبور به کوتاه کردن موهای خود خواهید بود.

اقلیم و آب و هوا

با وجود این که عواملی که پیش از این ذکر کردیم، تا حد زیادی تحت کنترل شما هستند، عوامل دیگری وجود دارند که به موخوره منجر می‌شوند و شما قادر به تغییر زیادی در آنها نیستید. عوامل و مشکلات محیطی نظیر قرار گرفتن زیر نور خورشید یا کمبود رطوبت می‌توانند به خشکی مو منجر شوند، این عوامل می‌توانند شما را به میزان بیشتری در معرض موخوره قرار دهند.

تغذیه نامناسب

شما همان چیزی هستید که به خوردن آن می‌پردازید. کمبود مواد مغذی به واسطه یک رژیم غذایی نامناسب، کمبود ویتامین و عوامل هورمونی، همه در کنار هم نقشی در سلامت موی افراد دارند.

 

منبع:

https://riyahi.doctor/1664