تنگی دریچه آئورت قلب

تنگى دریچه آئورت در جوانان به احتمال زیاد یک مشکل مادرزادى است (دریچه آئورت دو لتی). تنگی دریچه آئورت قلب با عوارض و مرگ و میر بیشتری نسبت به دیگر بیماریهای دریچهای قلب همراه است.

بیماری مادرزادی تنگی دریچه آئورت

 بروز تنگی قابل توجه آئورت در افراد مبتلا به دریچه آئورت دو لتی مادرزادی زودتر رخ میدهد. با وجودی که میزان بقا در بیماران بیعلامت نرمال است اما پس از ظهور علایم به طور چشمگیری کاهش مییابد.

درمان تنگی دریچه آئورت بدون جراحی

آسیبشناسی تنگی دریچه آئورت شامل فرآیندهایی شبیه به آترواسکلروز عروقی است بنابراین تمام عوامل خطر بیماری عروقی قلب، جز عوامل خطر بیماری تنگی آئورت محسوب می شوند.

طبق نتایج یک کارآزمایی بالینی اخیر، ممکن است به زودی یک روش درمانی جدید برای بیمارانی که عمل جراحی دریچه برایشان پرخطر است، در نظر گرفته شود. این روش را به نام تعویض دریچه آئورت transcatheter یا TAVR میشناسند. این کمی شبیه به والوووپلاستی بالون است، زیرا از کاتتری که به قلب شما وصل شده است، استفاده می کند.

با تشدید تنگی دریچه آئورت قلب و کاهش سطح دریچه آئورت به یک سانتیمتر مربع یا حتی کمتر، ممکن است تغییرات کارکرد بطن چپ دیگر برای غلبه بر انسداد جریان خروجی و حفظ عملکرد سیستولی (حتی در صورت همراهی با افزایش پیشبار) کافی نباشد.

درمان طبیعی تنگی دریچه آئورت در هنگام پایش دقیق

پایش دقیق تا زمان ظهور علایم در بیشتر بیماران دچار تنگی‌ بی‌علامت آئورت اقدامی مناسب است. اکوکاردیوگرافی سالانه در موارد تنگی شدید آئورت، هر ۲-۱ سال برای تنگی متوسط آئورت و هر ۵-۳ سال برای تنگی خفیف آئورت به طور مرتب انجام شود. از آنجایی که علایم بالینی بهترین شاخص‌های تاثیر بیماری روی وضعیت همودینامیک هستند، در فواصل منظم باید از بیمار شرح حال دقیق گرفته شود

هیچ درمان دارویی که بتواند پیشرفت بیماری دریچه آئورت را به تاخیر اندازد یا بقا را افزایش دهد، شناخته نشده است. مگر استاتین ها که پیشرفت تنگی خفیف تا متوسط آئورت در بیماران درمان شده با استاتین‌ها به طور معنی‌داری کمتر میشود، اما از پیشرفت همودینامیک تنگی شدید آئورت پیشگیری نمی کند.

برای اطلاع از چگونگی درمان تنگی آئورت، جراحی و یا عدم جراحی آن اینجا را کلیک کنید.