آسیب پای ورزشکار

 این حالت توسط قارچ هایی که محیط های گرم، تاریک و مرطوب مانند مناطق بین انگشتان پا یا قسمت انتهای کف پا را دوست دارند، ایجاد می شود. ممکن است بتواند پوست را ملتهب کند و باعث ایجاد بثورات پوستی و پوسته پوسته شدن با زمینه  قرمز شود. هم چنین پای ورزشکار باعث خارش، سوزش، لایه لایه شدن و گاهی اوقات بوی بد پا می شود. عفونت آن می تواند به قسمت های دیگر بدن منتقل شود.

با تمیز نگه داشتن پا و انگشتان پا و تعویض منظم کفش و جوراب می توانید از ابتلا به پای ورزشکار (که به آن تینه آ پدیس نیز گفته می شود) پیشگیری کنید. می توانید از کرم ها و اسپری های ضد قارچ برای درمان پای ورزشکار استفاده کنید.  اگر این روش های درمانی مؤثر نباشند، ممکن است لازم باشد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

انگشت چکشی پا

عبارت است از خم بودن مفصل انگشتان پا (مفصل بین بند ابتدایی و میانی انگشت). انگشت چکشی پا اغلب توسط کفش های نامناسب ایجاد می شود. قسمت پشتی مفصل خم شده بر اثر تماس مداوم با کفش ممکن است پینه بسته و دردناک شود.

درمان خانگی انگشت چکشی پا

در ابتدا، پوشیدن کفی یا پدهای پا می تواند به تغییر مکان انگشتان پا کمک کند، اما اگر خم شدگی ثابت شود، تاثیری نخواهد داشت و ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید. همچنین برخی معتقدند استفاده از سنگ پا نیز تا حدی می تواند در کاهش زاویه انگشت مؤثر باشد.

انحراف شست پا ( بونیون )

بونیون یک زائده استخوانی مانند است که کنار مفصل انگشت بزرگ پا ایجاد می شود و  همراه انحراف انگشت بزرگ پاست. ایجاد آن دلایل مختلفی دارد از جمله ناهنجاری های مادرزادی، آرتروز، تروما، ژنتیک و اختلالاتی نظیر فلج مغزی. پس از درمان های طبی مانند مسکن ها و تغییر کفش، جراحی اغلب برای معالجه بونیون ها توصیه می شود.

میخچه پا یا پینه پا ( کورن و کالوس )

این حالت در اثر فشار یا تحریک مداوم بر روی برجستگی های استخوانی انگشتان پا ایجاد می شود. کورن در قسمت روی پا و انگشتان پا و همچنین بین انگشتان پا ظاهر می شود.  کالوس در کف پا بخصوص زیر پاشنه و در طرفین انگشتان پا شکل می گیرد. این ضایعات می توانند سفت و دردناک باشند. کورن های بین انگشتی اغلب نرم هستند. برای تسکین درد، می توانید از پدهایی روی کورن ها و کالوس ها استفاده کنید.

درمان میخچه پا

در صورت وجود کورن و کالوس مقاوم به درمان باید به وجود دفورمیته های استخوانی شک کرد. سعی نکنید کورن و کالوس های خود را برش داده و از بین ببرید. برای مراقبت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

برای دیدن اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات پا اینجا را کلیک کنید

 

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ چراجی مچ پا