بهترین روش درمان رگهای عنکبوتی

در حال حاضر برای درمان رگهای عنکبوتی دو روش استفاده می شود که عبارتند از:

  • روش اسکلروتراپی
  • روش لیزر سطحی

بهترین روش برای هر بیمار متفاوت است و بسته به شرایط بیمار و محل رگ و ویژگیهای رگ از جمله رنگ، برجستگی و قطر رگ روش مناسب انتخاب می شود.

 در انتخاب روش درمان رگهای عنکبوتی به موارد ذیل دقت می شود:

  • سن بیمار
  • داروهای مصرفی
  • سابقه بیماری ریوی- تنفسی و قلبی
  • وزن
  • سابقه لخته خون در بیمار و خانواده درجه یک

از بین بردن رگهای عنکبوتی با اسکلروتراپی

زیبایی پوست مورد توجه بسیاری از مردم بخصوص جوانان است. رگهای عنکبوتی یا همان  مویرگهای نازک به رنگ قرمز ، آبی و بنفش زیر سطح پوست از مواردی است که زیبایی پوست پاها در خانمها را متاثر می کند. رگهای عنکبوتی، اغلب برآمده نیستند یا قطر کمی دارند و به صورت مسطح مثل ریشه های نازک یا  به فرم شبکه تارعنکبوت نزدیک به سطح پوست دیده می شوند. این رگها در همه قسمتهای پا مثل مچ پا، اطراف زانو ، پشت زانو، ساق پا و ران پاها دیده می شوند.

از نظر پزشکی، وجود این رگها روی سطح پوست اغلب مشکلی ایجاد نمی کند .ولی از نظر زیبایی برای بسیاری از خانمها این  مسئله معضلی جدی است و خواهان ازبین رفتن و نبود این رگها روی پاهایشان هستند. اگر رگهای عنکبوتی با درد ساق پا، مورمور شدن یا گز گز شدن در پاها همراه شود  نیاز به بررسی عروق عمقی در پاها توسط متخصص واریس پا وجود دارد.


اسکلروتراپی چگونه انجام می شود؟

اسکلروتراپی یا تزریق  برای حذف رگهای عنکبوتی روی سطح پوست و رگهای واریسی ریز در پاها استفاده می شود. در این روش پزشک، ماده اسکلروزان را به درون رگهای عنکبوتی تزریق می کند، پرشدن رگهای تارعنکبوتی از ماده اسکلروزان در زمان انجام تزریق به خوبی مشهود است.  این ماده پس از تزریق با دیواره رگهای تارعنکبوتی وارد برهمکنش می شود. نتیجه این فعل وانفعالات روی هم خوابیدن رگها و مسدود شدن آنهاست. سپس این رگها توسط بدن جذب و ازبین میروند.

مدت زمان انجام اسکلروتراپی حدود 30 دقیقه تا یکساعت است و مقدار رگهایی که در یک جلسه مورد اسکلروتراپی قرار می گیرند بستگی به شرایط  عمومی بیمار، سایز رگ و محل رگ  دارد.

معمولا اسکلروتراپی در چند جلسه تکرار می شود تا نتیجه مطلوب بدست آید.

فوم اسکلروتراپی

در کلینیک واریس دکتر اقدسی از روش فوم اسکلروتراپی برای رفع رگهای عنکبوتی استفاده می شود. برای تهیه فوم ماده اسکلروزان با CO₂    استریل مخلوط وبه شکل فوم در می آید این فوم با بکار گیری سر سوزنهای بسیار نازک به داخل رگ عنکبوتی تزریق می شود.ماده اسکلروزان را می توان به شکل مایع یا مخلوط با گاز و به شکل فوم (کف) در رگها تزریق کرد. سوزنهای مورد استفاده در اسکلروتراپی ریزتر از سر سوزن انسولین هستند.

فوم اسکلروتراپی

مزایای روش فوم اسکلروتراپی در مقایسه با اسکلروتراپی

  •  بالارفتن ضریب موفقیت و جواب دهی با تعداد جلسات کمتر به خاطر افزایش احتمال اثر روی دیواره رگها
  • اثر بهتر روی رگهای به نسبت قطورتر و بزرگتر
  • اثر بخشی 3 برابری در فوم اسکلروتراپی: برخلاف اسکلروزان مایع، فوم  درست شده در رگهای مورد درمان با خون مخلوط و رقیق نمی شود . در نتیجه با مقدار کمتر بیشترین کارایی را نشان داده و سریعتر باعث خشک شدن رگ می شود.
  • عوارض کمتر در فوم اسکلروتراپی در مقایسه با اسکلروتراپی

فوم اسکلروتراپی در کدام قسمتهای بدن انجام میشود ؟

فوم اسکلروتراپی برای درمان رگهای عنکبوتی در قسمتهای مختلف پا بکار می رود که عبارتند از:

  • ران
  • ساق پا
  • مچ پا
  • پشت زانو

همچنین فوم اسکلروتراپی برای درمان انواع واریس هم بکار میرود که ازجمله میتوان موارد ذیل را نام برد

  • واریس دست یا همان رگهای برجسته روی دست
  • واریس واژن
  • در مراحلی از درمان زخم واریس

مراحل انجام اسکلرو تراپی در کلینیک درمان واریس دکتر مهرداد اقدسی

در عکس زیر با مراحل انجام اسکلروتراپی پا توسط دکتر مهرداد اقدسی آشنا می شوید. معمولا تعداد جلسات مورد نیاز در جلسه مشاوره برآورد میشود و با توجه به شرایط عمومی بیمار و انتظارات تعداد جلسات مشخص می شود . در بعضی افراد هم از مجموع فوم اسکلروتراپی و لیزر سطحی عروق عنکبوتی استفاده می شود.

 

مراحل درمان

 

***تکرار مراحل 2 تا 5 در خصوص جلسات بعد صورت می گیرد

فوم اسکلروتراپی پا

درکلینیک دکتر مهرداد اقدسی از داروی پولیدوکانول مورد تایید FDA(سازمان غذا و داروی آمریکا) برای درمان رگهای عنکبوتی استفاده می شود.

تعداد جلسات معمولا بین 2 تا 4 جلسه درمانی با فواصل زمانی 4 تا 6 هفته یکبار است.

معمولا از فرد تحت درمان خواسته می شود برای دوهفته جوراب واریس با فشار مناسب استفاده کند و پیاده روی منظم داشته باشد.

عوارض اسکلروتراپی چیست؟

به ندرت پیش می آید که فردی در اثر اسکلروتراپی دچار عوارض شود . ولی با این حال احتیاط های لازم برای پیشگیری از بروز عوارض بعمل می اید و اسکلروتراپی برای افرادی که احتمال می دهیم دچار عوارض شوند انجام نمی گیرد. بعلاوه عوارض اسکلروتراپی اغلب گذرا بوده و برطرف می شوند .

پس از انجام اسکلروتراپی دربرخی افراد ممکن است هاله ای قهوه ای رنگ در محل تزریق بوجود آید که در واقع نوعی واکنش بدن به ماده تزریقی است که ظرف مدت چندماه پس از تزریق به تدریج محو می شود.

بروز کبودی و تورم در محل تزریق طبیعی بوده و در طی یک تاچند هفته پس از تزریق ازبین می رود. معمولا نتایج هر جلسه تزریق بعد از 3 هفته قابل ارزیابی است و اثر ماده اسکلروزان به صورت تدریجی و در طی چند هفته کاملا نمودار می شود. بروز خارش و سوزش در محل تزریق از جمله عوارضی است که در روزهای اول پس از تزریق ممکن است بروز کند. در کل این روش جز روشهای بی خطر و بدون عارضه در درمان رگهای عنکبوتی است.

 

کلینیک درمان واریس پا دکتر مهرداد اقدسی