HPV و سرطان دهانه رحم

 برخی از انواع HPV می توانند دهانه رحم را آلوده کرده و باعث ایجاد تغییرات سلولی شوند. این تغییرات ممکن است در طی سال های طولانی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در صورتی که بدن در پاک کردن ویروس شکست بخورد، افزایش دهد.

 انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، ریسک سرطان دهانه رحم را بالا نمی برند.

برنامه ملی غربالگری دهانه رحم توصیه می کند که کلیه خانم های 25 تا 70 سال که تا به حال از نظر جنسی فعال بوده اند باید هر 5 سال یک بار آزمایش غربالگری دهانه رحم انجام دهند، حتی اگر واکسن HPV زده باشند.

آزمایش غربالگری دهانه رحم، وجود انواع HPV که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شوند را شناسایی می کند.

بیشتر HPV های موجود در دهانه رحم، بدون نیاز به درمان از بین خواهند رفت.  با این حال ، برخی از انواع پرخطر نیاز به نظارت دقیق تری داشته و ممکن است برای از بین بردن آن ها روش های درمانی دیگری را به کار برد که پزشک در صورت لزوم به شما توصیه خواهد کرد.

برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.

مراقبت بعد از کرایو زگیل تناسلی

توصیه های قبل وبعد از فریز وکرایو درمانی:

١-قبل از کرایو شما پماد بی حس کننده به زگیل ها می زنید تا آن ها را بی حس کند.

٢-بهتر است جهت رویت همه زگیل ها موهای منطقه با کرم های موبر ٢۴ ساعت قبل پاکسازی شود.

٣-زمان کرایو بسته به تعداد زگیل می باشد، ولی به طور متوسط کمتر از ۵دقیقه طول می کشد.

۴-بعد از کرایو سوزش مختصر قابل تحمل خواهید داشت که بلافاصله ازبین می رود.

۵-بعد از کرایو تراپی هر ١٢ ساعت پماد التیام دهنده باید به محل مالیده شود.

6-می توانید استحمام کنید ومنطقه را با صابون بشورید.

7-بهتر است تا التیام زخم ها موقع نزدیکی از کاندوم استفاده شود.

8-در طول یک هفته زگیلهای کرایو شده سیاه رنگ شده و میریزند از کندن آنها اجتناب نمایید.

9-جهت جلوگیری از عود زگیل از تیغ جهت اصلاح استفاده نکنید.

10-استفاده از حرارت درمانی شامل لیزر وسوزاندن زگیل باعث پخش زگیل به مناطق سالم می شود ولذا بهترین درمان زگیل بر اساس مکتب های معتبر پزشکی دنیا کرایوتراپی است مواظب تبلیغ های دروغین باشید.

11-بعد ازیک هفته از شروع کرایو درمانی جهت بررسی درصد موفقیت باید جهت ویزیت مراجعه نمایید.

تفاوت HPV و زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی در مردان زائده های بی خطری هستند که بر روی پوست فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی مردانه، کیسه بیضه یا مقعد پدیدار می شوند. اغلب زگیل های تناسلی توسط دو نوع 6 و 11 ویروس HPV به وجود می آیند. زگیل های تناسلی برآمدگی هایی نرم و گوشتی هستند که گاهی اوقات ظاهری همانند گل کلم دارند. این زگیل ها اغلب بدون درد و قابل درمان بوده و می توان آن ها را همانند زگیل های دست یا پا از بین برد.

از آنجایی که زگیل های تناسلی می توانند ظاهری همانند دیگر زائده های پوستی داشته باشند، تنها پزشک و پرستار توانایی تشخیص و درمان آن ها را دارند. خوشبختانه، زگیل ها خطرناک نبوده و به سرطان منجر نمی شوند. بنابراین، به ویروس های ایجاد کننده زگیل انواع کم خطر HPV گفته می شود.

لازم به ذکر است که این زگیل ها می توانند سبب ناراحتی و تحریک پذیری پوست شده و امکان انتقال ویروس ایجاد کننده آن ها به افراد دیگر نیز وجود دارد. در صورتی که افراد تصور بر ابتلای خود دارند باید هر چه سریع تر آزمایش ابتلا به HPV را انجام دهند.

یک آزمایش ابتلا به HPV برای ناحیه دهانه رحم وجود داشته که برای دیگر نواحی تناسلی کاربرد ندارد. از آنجایی که HPV بسیار رایج بوده و به صورت خود به خود از بین می رود، انجام آزمایش همواره الزامی نیست.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و درمان زگیل تناسلی با کرایو