زگیل تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های منتقله از راه جنسی (STI) هستند که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند.  بیش از 100 سویه ی HPV وجود دارد، اما فقط برخی از آنها بر روی دستگاه تناسلی تأثیر می گذارند و همه باعث ایجاد زگیل قابل مشاهده نمی شوند. 

زگیل های تناسلی می توانند در اطراف دستگاه تناسلی ، مقعد یا گاهی اوقات در داخل واژن، رکتوم یا مجرای ادرار(پیشابراه) ظاهر شوند.

 ظاهر زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی به صورت ضایعات بدون درد رشد کرده و ممکن است به صورت مسطح تکی یا گروهی، به یکدیگر چسبیده و یا با ظاهری شبیه به گل کلم ایجاد شوند.

زگیل های تناسلی می توانند قابل رویت نباشند.

در بسیاری از موارد، HPV یک عفونت "تحت بالینی" است.  این بدان معنیست که شما ممکن است ناقل HPV باشید حتی بدون اینکه زگیل قابل مشاهده ای داشته باشید. عفونت HPV در زنان و مردان شایع است، اما بیشتر در زنان از طریق آزمایش غربالگری دهانه رحم تشخیص داده می شود.

چند نوع زگیل تناسلی وجود دارد؟

HPV مخفف و معادل انگلیسی ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس رایج ترین عفونت منتقل شونده جنسی می باشد. HPV معمولا آسیب رسان نبوده و خود به خود از بین می رود. با این حال، انواعی از آن وجود دارند که می توانند به ایجاد سرطان یا زگیل های تناسلی بدخیم منجر شوند.

بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که 60 نوع آن باعث ایجاد زگیل در ناحیه ی دست و پا و 40 نوع دیگر سبب ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

اغلب زگیل های تناسلی توسط انواع 6 و 11 ویروس HPV ایجاد می شوند. زگیل ها با اینکه آزار دهنده هستند اما در دسته انواع کم خطر عفونت HPV قرار می گیرند؛ زیرا سبب ایجاد سرطان یا دیگر مشکلات جدی سلامتی نمی شوند.

 

دکتر حسین کرمی

متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و درمان زگیل تناسلی با کرایو