علل خارش بدن در بارداری

خارش در حد معمولی و ضعیف عاملی برای نگرانی بانوان باردار نیست. اما اگر میزان خارش پوست آن ها شدید شود، باید بدانید که این موضوع می تواند نشانه وجود مشکلی در کبد به نام کلستاز بارداری باشد.

این مشکل در بین هر ۱۰۰ بانوی حامله فقط یک نفر را مورد هدف قرار می دهد اما به هر حال به توجه پزشکی نیاز خواهد داشت.

با رشد و بزرگ شدن شکم شما در دوره بارداری، پوست این ناحیه نیز کشیده می شود و در نتیجه خارش ضعیفی در پوست خود خواهد داشت. امکان به وجود آمدن خارش در اثر تغییرات هورمونی نیز وجود دارد.

انواع حساسیت پوستی در دوره بارداری

از جمله تغییرات پوستی رایج در دوره بارداری بانوان می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • علامت های کشیدگی پوست
  • تغییر رنگ و تجمع رنگدانه ها در پوست
  • افزایش حساسیت
  • خارش بدن در بارداری
  • جوش و بیرون ریختن پوست
  • خشکی و حس خارش در پوست

حساسیت به خورشید

متاسفانه باید به بانوانی که قرار است مادر شوند بگوییم ، مفهوم «درخشش بارداری» مربوط به یک پوست جذاب و برنزه شده نیست. در حقیقت شما باید سعی کنید در حین بارداری تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اجتناب کنید. این بدان دلیل است که هورمون هایی که در مادران در حال افزایش هستند پوست شما را مستعد ایجاد لکه های سیاه به نام ملاسما خواهند کرد.

 قرار داشتن در معرض آفتاب می تواند یک محرک اصلی برای بروز مشکلات پوستی در دوره بارداری باشد. بنابراین از کلاه های آفتاب گیر بزرگ و چتر های ساحلی استفاده کنید و از کرم های ضد آفتاب با میزان SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید.

امن ترین محافظ در برابر خورشید جهت استفاده در حین بارداری ، محصولات معدنی و فیزیکی هستند که معمولا با تیتانیوم اکسید یا زینک اکسید تولید می شوند. کرم های ضد آفتاب شیمیایی نظیر اکسی بنزون، هوموسالات و آووبنزون ممکن است منجر به حساسیت پوستی در بارداری شوند و ریسک های بالایی را با خود به همراه دارند. زمانی که بهترین و امن ترین گزینه را برای خود و کودکتان انتخاب کنید حس بهتری خواهید داشت.

جوش ها و برآمدگی های پوستی

اگر از گذشته نیز با مشکل جوش و آکنه دست و پنجه نرم می کردید ، ممکن است جوش های شما در دوره بارداری تحریک شده و حساس شوند. هورمون های افزایش یافته در بدن شما ، غدد چربی را تحریک می کنند تا چربی بیشتری تولید کنند و در نتیجه شاهد افزایش جوش و برآمدگی های پوستی خواهید بود. باید پاکسازی روتین و منظمی برای پوست خود در نظر بگیرید. می توانید کار را با یک صابون صورت معمولی و بدون نیاز به تجویز دکتر آغاز کنید.  جهت جلوگیری از حالت تهوع ، پیشنهاد می کنیم از صابون های بدون عطر و رایحه خاص استفاده کنید.

پوست خود را هر روز صبح و هر شب قبل خواب شست و شو دهید. اگر بیشتر از این به پاکسازی پوست خود بپردازید احتمال خشکی آن وجود دارد. سپس از یک استریجنت جهت از بین بردن چربی های پوستی استفاده نمایید. استفاده از استریجنت های درمانی جوش ها را به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنیم چرا که ممکن است مواد دارویی درون آن ها برای بانوان باردار مناسب نباشد.

در نهایت این پروسه و روتین روزمره را با یک مرطوب کننده بدون چربی پیگیری کنید. اگر متوجه شدید که مشکل جوش های صورت کماکان پابرجا هستند حتما با یک پزشک مشورت کرده و پروسه درمانی مناسب جوش های صورت برای بانوان باردار را آغاز نمایید.

بخشی از بانوان حامله با مشکل بیرون ریختن پوست روبرو می شوند در حالی که پوست دیگر بانوان با نوعی خشکی مواجه می شود که تاکنون آن را تجربه نکرده اند و ممکن است اگر بد شانس باشید با هر دو مشکل مذکور در دوره بارداری روبرو شوید.

حتما مصرف آب خود را افزایش دهید چرا که آب مورد نیاز بدن شما بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید.

سعی کنید از یک دستگاه مرطوب کننده هوا در اتاق خواب خود استفاده کنید تا رطوبت موجود در پوست شما به اندازه کافی باشد. از یک لوسیون یا مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید. اگر حساسیت و خارش بسیار بدی به علت خشکی پوست به سراغ پوست شما آمد ، در وان حاوی آب گرم جو دو سر بروید که آب آن داغ نباشد.

برگرفته از مقاله انواع حساسیت پوستی در بارداری + درمان از وب سایت:

https://poostpedia.com/

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده و دکتر نابت تاجمیر ریاحی