سیب و کاهش کلسترول

جریان خون حاوی کلسترول است. هنگامی که مقدار این کلسترول بالا می رود بر جریان خون تاثیر گذاشته و باید کاهش یابد. سیب حاوی مواد مغذی و شیمیایی گیاهی است که به ترتیب فیتونوترینت و فیتوکمیکال نامیده می شوند. این مواد به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و کلسترول اضافی خون را کاهش می دهند. مصرف روزانه سیب تجزیه کلسترول را نسبت به حالت عادی ۲۰ درصد افزایش می دهد.

سیب برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

کاهش کلسترول خون و تسهیل جریان خون بر حفظ سلامتی قلب تاثیر دارد. همچنین، در مطالعات بیان شده که مصرف سیب مشکلات مرتبط با پلاک و التهاب دیواره شریان ها را کاهش می دهد.

این میوه سرشار از فیبر (دارای ۴ گرم فیبر به همراه پوست) بوده و خطر ابتلا به بیماری کرونری قلب را ۱۴ درصد کاهش می دهد. پکتین نوعی فیبر است که در سیب نیز موجود بوده و احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی را پایین می آورد.

سیب مواد مضر برای سلامت قلب ندارد!

سیب به دلیل نداشتن مواد مضر، سلامت قلب را حفظ می کند. برخی از این مواد شامل چربی اشباع، سدیم و کلسترول می شوند که مقادیر زیاد آن ها برای سلامت قلب مضر است. بنابراین، به بیماران قلبی توصیه می شود که یک یا دو سیب در روز میل کنند.

سیب برای کاهش حملات قلبی

سیب سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی مهم برای کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب است. فشار خون بالا یکی از عوامل بروز حملات قلبی است که پتاسیم موجود در سیب خطر ابتلا به آن را کاهش می دهد.

سرکه سیب برای قلب

سرکه سیب درمانی برای بیماری های قلبی نیست! اما ثابت شده است که همین ماده باعث کاهش فشار خون بالا و کاهش سلول های چربی شکم می شود. اگرچه این بیماری به طور مستقیم بر سلامت قلب تأثیر نمی گذارد، ولی با کاهش مقدار تری گلیسیرید،  ممکن است غیرمستقیم به نفع کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند قرار بگیرد.

مواد معدنی سیب

سیب سرشار از کلسیم، منیزیوم و پتاسیم است. این میوه همچنین حاوی پکتین، آنتی اکسیدان، اورسولیک اسید، ویتامین C و مقادیر اندک کالری است. مواد معدنی گفته شده نقشی کلیدی در حفظ سلامت قلب و تسهیل عملکرد های اصلی بدن ایفا می کنند.

صرف نظر از مصرف میوه سیب، می توان از آب آن نیز استفاده کرده یا سرکه آن را نیز به سالاد های خود اضافه کرد. حال که مزایای مصرف سیب را می دانید برای داشتن قلبی سالم، اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود را فراموش نکنید!

برای اطلاعات بیشتر در خصوص سیب برای قلب می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://drhsnajafi.com/10115

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

دکتر قلب در تهران