علت خونریزی لثه چیست؟

در موارد زیر ممکن است لثه‌ها خونریزی کند:

  • ژینژیویت که سبب التهاب لثه‌ها می‌شود
  • مسواک زدن سفت و سخت یا استفاده از مسواک زبر
  • به تازگی نخ دندان می‌کشید و لثه‌ها هنوز عادت نکرده‌اند
  • استفاده از داروهای خاصی مانند رقیق‌کننده‌های خون
  • التهاب لثه‌ها به دلیل بارداری (ژینژیویت بارداری)
  • دندان مصنوعی که اندازه نیست

علاوه بر موارد بالا بیماریهای مختلفی می توانند موجب خون ریزی لثه شوند که در ادامه به این بیماری ها و درمان آن ها می پردازیم.

ژینژیویت

خونریزی لثه‌ها نشانه‌ای از ژینژیویت یا التهاب لثه‌ است. این بیماری یک حالت شایع و خفیف از بیماری لثه است که به دلیل ایجاد پلاک در لثه‌ها ایجاد می‌شود. اگر مبتلا به این بیماری هستید لثه‌ها ملتهب، قرمز و متورم می‌شوند و ممکن است در هنگام مسواک زدن خونریزی کنند.

با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید از این بیماری خلاص شوید. دوبار در روز مسواک بزنید، هر روز نخ دندان بکشید، هر روز با دهانشویه آنتی‌باکتریال دهان خود را شستشو دهید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

پریودنتیت

اگر ژنژیویت درمان نشود منجر به بیماری‌های پریودنتال یا پریودنتیت می‌شود که یک بیماری لثه بلند مدت است و به بافت و استخوان حمایت‌کننده دندان آسیب می‌زند.

در این بیماری لثه‌ها ملتهب و عفونی شده و از ریشه دندان‌ها دور می‌شود. خونریزی یکی از علائم پریودنتیت است. 

دندان‌ها لق و جدا از هم می‌شود. تنفس بدبو شده و حتی چشایی بدمزه می‌شود. هنگام گاز گرفتن دندان‌ها در موقعیت همیشگی قرار نمی‌گیرند و لثه‌ها قرمز، متورم و حساس می‌شوند. 

اگر این بیماری درمان نشوند ممکن است منجر به از دست دادن تعدادی از دندان‌ها شود.

دیابت

خونریزی و تورم لثه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ باشد. در این بیماری، دهان قادر به مبارزه با جرم‌های دهانی نبوده و در نتیجه مستعد عفونت و ابتلا به بیماری‌های لثه می‌شود. قند خون بالا در نتیجه دیابت فرایند بهبود را برای بدن دشوار کرده که همین امر سبب بدتر شدن بیماری‌های لثه‌ می‌شود.

خونریزی لثه نشانه لوسمی است

خونریزی لثه‌ها می‌تواند نشانی از لوسمی که نوعی سرطان است باشد. پلاکت در متوقف کردن خونریزی نقش دارد و در لوسمی پلاکت خون پایین می‌آید. این امر توقف خونریزی در بخش‌های مختلف بدن از جمله لثه را دشوار می‌کند.

ترومبوسیتوپنی

اگر لثه‌هایتان حین مسواک زدن خونریزی کرده و خودبه‌خود بند نمی‌آید لثه‌ها ملتهب بوده و ممکن است ترومبوسیتوپنی داشته باشید.

ترومبوسیتوپنی چیست؟در این بیماری بدن پلاکت کافی برای ایجاد لخته خونی ندارد و منجر به خونریزی زیاد در بخش‌های مختلف بدن مانند لثه‌ها می‌شود.

هموفیلی یا بیماری وُن-ویلبراند

اگر لثه‌ها در صورت پارگی کوچک خونریزی شدید کنند می‌تواند نشانه‌ای از بیماری هموفیلی یا ون-ویلبراند باشد. در این بیماری‌ها بدن به صورت مناسبی لخته ایجاد نکرده و لثه‌ دچار خونریزی می‌شود.

کمبود ویتامین سی Vitamin C

ویتامین سی به رشد و ترمیم بافتی کمک می‌کند، زخم‌ها را بهبود داده و به استقامت استخوان و دندان هم کمک می‌کند. در صورت کمبود این ویتامین احساس ضعف و بیحالی کرده و در طولانی مدت حتی منجر به التهاب و خونریزی لثه می‌شود.

اسکروی

این بیماری نادر در صورت کمبود شدید ویتامین سی در نتیجه سو تغذیه رخ می‌دهد و سبب ضعف، کم خونی و خونریزی زیر پوستی می‌شود. خونریزی لثه یکی از علائم شایع این بیماری است.

کمبود ویتامین کا Vitamin K

اگر لثه‌هایتان زیاد خونریزی می‌کند شاید به علت کمبود ویتامین کا باشد. این ویتامین به لخته شدن خون کمک می‌‌کند، برای استخوان‌ها خوب است و اگر به اندازه کافی ویتامین کا نداشته باشید یا بدن به خوبی آن را جذب نکند سبب مشکلات خونریزی می‌شود.

درمان خونریزی لثه

برای درمان خانگی خون ریزی لثه گام های راحتی وجود دارد. بهداشت خوب دهان و دندان قدم اول در مدیریت خونریزی لثه است. دوبار در سال به دندانپزشک برای شستشوی حرفه‌ای مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند ژینژیویت را تشخیص داده و نحوه صحیح مسواک زدن را آموزش دهد

انتخاب مسواک مناسب برای درمان خونریزی لثهمسواک‌های متوسط و سخت برای لثه‌هایتان مناسب نیستند، از یک مسواک نرم استفاده کنید و به آرامی دندان‌هایتان را مسواک کنید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن درست پلاک را از روی لثه برداشته و خطر ابتلا به بیماری‌های پریودنتال را کاهش می‌دهد. دندانپزشک نحوه استفاده از دهانشویه برای کاهش ایجاد پلاک در دهان را هم آموزش می‌دهد. 

شستشو با آب نمک گرم هم می‌تواند لثه‌های متورم که به راحتی خونریزی می‌کنند را تسکین دهد. می‌توانید از مسواک برقی هم استفاده کنید. 

رژیم غذایی حاوی ویتامین‌ سی مانند مرکبات و آب مرکبات، بروکلی، توت فرنگی، گوجه، سیب‌زمینی و فلفل دلمه‌ای استفاده کنید. 

  • مرکبات و آب مرکبات
  • بروکلی
  • توت فرنگی
  • گوجه فرنگی
  • فلفل دلمه ای

غذاهای حاوی ویتامین کا به انعقاد هر چه سریعتر خون کمک می کنند به همین علت برای بهبود و درمان خون ریزی لثه ها می توانند مفید باشند.

  • کلم
  • کاهو
  • خردل
  • سویا
  • روغن کانولا
  • زیتون

دکتر سمانه شیرانی دندانپزشک و متخصص آسیب های دهان و دندان

 

برگرفته از وب سایت:

https://drsamanehshirani.com/