چرا نباید روی رگهای واریسی را ماساژ داد؟

اگر بخواهیم علت منع انجام ماساژ در واریس به خصوص واریس طنابی را تشریح کنیم موارد ذیل را می توان برای این محدودیت اشاره کرد:

رگهای واریسی آسیب پذیر در برابر پارگی و خونریزی

رگهای واریسی ظاهری برجسته دارند و حتی شاید در لمس متوجه تغییر حرارت این رگها نسبت به بقیه نواحی پوست شده باشید نشانه ای از آسیب به ورید است. این رگها در نتیجه تضعیف دریچه های هدایت کننده خون موجود در جدار رگها بوجود می آید. این آسیب باعث برگشت خون به عقب و تجمع خون در پاها می شود . در این حالت رگها گشاد شده و به صورت برجسته در می آیند . رگهای واریسی نسبت به پارگی و خونریزی آسیب پذیرند و در صورت بروز این مشکلات به صورت مزمن در می آیند و می توانند مشکلات جدی را برای بیمار ایجاد کنند.

رگ واریسی نشانه وجود مشکل وریدی

باید اذعان داشت که واریس در برخی موارد نشانه ای از تهدید سلامت وریدی می باشد. برخی بیماران ممکن است در معرض خطر ایجاد لخته خون در پا باشند. یک ماساژور حرفه ای همواره این خطر را در ذهن دارد و به رگهای واریسی فشار مستقیم وارد نمی کند. به بیماران توصیه می شود پیش از اقدام به ماساژ درمانی حتما نظر پزشک متخصص را جویا شوند .

آموزش روش صحیح برای ماساژ  واریس

تکنیکهای مربوط به جذب لنف در خصوص واریس هم کارساز است و به خوبی می تواند به شدت علایم واریس را کاهش دهد. به گفته ماساژورهای حرفه ای از این تکنیکها می توان برای سیستم وریدی و بهبود گردش خون نیز استفاده کرد.

در فیلم زیر یکی از تکنیک های ماساژ واریس آموزش داده شده است.با این وجود، یک ماساژور در صورت رویت زخم، بریدگی و آسیب پوستی در محل رگها هیچ گاه اقدام به ماساژ درمانی نمی کند و همیشه احتمال بروز زخم وریدی را درنظر دارد.

آیا ماساژ کاملا واریس را درمان می کند؟

بسیاری از بیماران در مراحل اولیه درمانی متاسفانه سراغ درمانهای به اصطلاح دم دستی و ساده می روند . برای مثال ممکن است روشهای درمان خانگی واریس ، روشهای طب سنتی مانند زالو درمانی و ماساژ درمانی را امتحان کنند. در برخی موارد این روشها سرعت پیشرفت بیماری را آهسته می کند . اما در برخی موارد هم  فرصت طلایی درمان از دست می رود و واریس عوارض می دهد.

توصیه علمی ما به بیماران واریسی اینست که فرصت طلایی درمان را ازدست ندهند . قبل اینکه بخاطر درد و سنگینی پاها، کیفیت زندگیشان متاثر شود به پزشک مراجعه کنند.درمان در مراحل اولیه و پیش از بروز عوارض واریس می تواند نتایج بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد و شما هر چه زودتر بتوانید سلامتی خود را بازیافته و به فعالیتهای مورد علاقه تان بپردازید.

 

کلینیک درمان واریس