بسیاری از عوامل می توانند باعث ایجاد لکه های سفید روی ناحیه تناسلی زنان و مردان شوند. در صورت عدم درمان میتواند به عوارض طولانی مدت نیز منجر شود.برخی از مردان با شرایطی متولد می شوند که آن شرایط، عامل به وجودآورنده این لکه ها بوده یا منجر به گسترش لکه ها خواهند شد. گاهی اوقات لکه های سفید بر روی پوست شما نشانه یک STI یا عفونت دیگری است.

1- پاپول های پنیس

پاپول های پنیس ردیف هایی از لکه های سفید هستند که در اطراف سر و یا گلنس آلت تناسلی رشد می کنند. پاپول های پنیس بی ضرر هستند. روشن نیست که چه چیزی باعث ایجاد  این لکه های سفید روی ناحیه تناسلی می شود، اما به هیچ وجه با STI مرتبط نیستند.

2- دانه های فوردایس

دانه های فوردایس غدددان چربی (سباسه) بزرگی هستند که بر روی سطح پوست قابل مشاهده می باشند. غدد سباسه به حفظ رطوبت پوست شما کمک می کنند. این غدد به طور معمول توسط پوست پوشیده می شوند، اما می توانند خوشه هایی از لکه های سفید روی آلت و یا پوست ظاهر شوند.دانه های فوردایس بی ضرر هستند و می توانند تقریبا در هر قسمتی از بدن، از جمله پیش پوست آلت تناسلی شما ظاهر شوند. معمولاً با آن ها متولد می شوید هرچند ممکن است تا سن بلوغ بروز نکنند.

3- جوش (کورک)

هنگامی که چربی های بدن یا بافت های مرده در منافذ گیر کرده و انسداد ایجاد می کنند، می توانند باعث رشد جوش ها شوند. هنگامی که منافذ پوست شما مسدود می شوند، باکتری ها می توانند در آن ها رشد کرده و این منافذ با ذرات چرکی آلوده پر شوند. در نتیجه این امر باعث سفید شدن جوش می شود.جوش ها معمولاً بی ضرر هستند و با گذشت زمان محو میشوند. جوش های خود را نترکانید زیرا این کار باعث بدتر شدن التهاب یا ایجاد اسکار های دائمی می شود. اجازه دهید که این جوش ها خودشان محو شوند.

4- بالانیت

بالانیت زمانی اتفاق می افتد که پوست روی سر آلت تناسلی تحریک یا متورم شود.  لکه های سفید روی اندام تناسلی به ویژه در نواحی سر آلت و پوست رویی آن می توانند یک علامت باشند.

5- فولیکولیت

فولیکولیت زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو، متورم شوند. این اتفاق ممکن است به دنبال یک عفونت باکتریایی، عفونت قارچی، و یا موهای زیرپوستی صورت گیرد.فولیکولیت می تواند ایجاد خارش و تحریک کند. با این حال، معمولا مضر نیست، مگر اینکه از یک عفونتی که درمان نشده ناشی شود.

6- مولوسکوم کونتاژیوزوم

مولوسکوم کونتاژیوزوم یک عفونت ویروسی پوستی است و می تواند از طریق تماس پوست با پوست، داشتن رابطه جنسی با فرد مبتلا، یا به اشتراک گذاشتن لباس ها، حوله ها و یا سایر موارد آلوده انتقال یابد.لکه های سفید روی ناحیه تناسلی یا جوش بر روی آلت یک علامت رایج این بیماری هستند. این بیماری ممکن است با نقاط کوچک و سفید یا گوشتی شروع شده، اما در نتیجه ی مقابله ی بدن با عفونت می توانند بزرگ تر، قرمز تر و حساس تر شوند.

7- عفونت قارچی پنیس

عفونت قارچی دستگاه تناسلی ناشی از قارچ کاندیدیا آلبیکنز است و می تواند با برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا یا عدم رعایت مراقبت های بهداشتی مناسب از آلت تناسلی منتقل شود.اگر به یک عفونت قارچی مبتلا هستید، علائم آن معمولاً در اطراف سر آلت تناسلی یا زیر پوست این قسمت ظاهر می شوند.

سفتی و کشیدگی پوست آلت تناسلی (پیش پوست)

8- سیفلیس

سیفلیس یک بیماری مقاربتی جدی است. بروز این بیماری بین سال های 2015 و 2016 افزایش یافته و هم اکنون به بیش از 5000 مورد در سال رسیده است. پس از دوره نهفتگی که بازه ای 9 تا 90 روزه دارد، سیفلیس خود را به صورت یک توده بدون درد (به اندازه یک سکه کوچک) بر روی آلت تناسلی یا دیگر نواحی حاضر در تماس جنسی نشان می دهد.

بسته به رنگ پوست فرد، توده به رنگ قرمز تیره، قهوه ای یا سیاه می باشد. این توده پس از مدت کوتاهی به یک زخم تبدیل می شود که بدون درد است. موردی که این بیماری را خطرناک می کند این موضوع است که پس از مدتی این زخم التیام یافته و فرد تصور می کند که درمان شده است در صورتی که این گونه نیست.

9- بیماری های جنسی گرمسیری

برخی عفونت های جنسی گرمسیری سبب ایجاد برآمدگی کوچکی به رنگ قهوه ای یا صورتی بر روی آلت تناسلی مردان می شوند. این برآمدگی مانند توده ای است که توسط سیفلیس به وجود می آید. اغلب در این وضعیت، غده های موجود در کشاله ران نیز متورم می شوند.

10- زگیل تناسلی ناشی از HPV

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت منتقله از راه جنسی (STI) است که به راحتی توسط رابطه ی محافظت نشده گسترش می یابد. زگیل های تناسلی علائم شایع HPV هستند و شبیه به جوش های سفید یا قرمز بوده و ممکن است در اطراف آلت تناسلی، پوست ناحیه و یا کل ناحیه تناسلی ظاهر شوند.

11-هرپس یا تبخال تناسلی

هرپس یک عفونت ویروسی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است. زگیل های تناسلی از علائم رایج آن می باشند که می توانند مانند جوش های سفید یا قرمز باشند.

 

دکتر حسین کرمی

متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی