پروپرانولول یک داروی تجویزی است که به اشکال روبرو موجود می باشد: قرص، کپسول، محلول  و تزریقی. قرص پروپرانولول تنها در قالب عمومی موجود است. داروهای عمومی معمولا ارزان تر از نسخه ى تجاری هستند.

پروپرانولول معمولا برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. فشار خون بالا باعث می شود، قلب سخت کار کند. اگر فشار خون کنترل و مدیریت نشود می تواند به قلب و عروق در طول زمان آسیب برساند. قلب تامین خون را کنترل می کند و اگر به خوبی کار نکند، می تواند به بسیاری از بخش های بدن آسیب برساند.همچنین پروپرانولول برای پیشگیری و درمان سر دردها و میگرن، درد مزمن قفسه سینه و کمک به درمان یا جلوگیری از حمله قلبی استفاده می‌شود. این دارو می تواند برای بسیاری از شرایط خاص دیگر نیز استفاده شود، از جمله:

پرفشاری خون گذرا

فئوکروموسیتوم، یک نوع تومور غده فوق کلیوی

همانژیوم نوزاد

لرزش

آریتمی سوپراونتریکولار، ریتم غیر طبیعی در بطن های قلب

اختلالات هراس

بی قراری ناشی از داروهای روان پریشی

عوارض جانبی پروپرانولول

قرص پروپرانولول ممکن است باعث گیجی شود. تا زمانی که مطمئن نشده اید این دارو چه تاثیری روى شما دارد رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا فعالیت هایی را که به هوشیارى نیاز دارند انجام ندهید. پروپرانولول همچنین می تواند عوارض جانبی دیگری نیز ایجاد کند.

# عوارض جانبی رایج

عوارض جانبی رایج پروپرانولول عبارتند از:

کاهش ضربان قلب

اسهال

چشم های خشک

ریزش مو

حالت تهوع

ضعف یا خستگی

اگر این عوارض خفیف باشند، ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدیدتر بودند و یا بهبود نمی یافتند، به پزشک یا داروساز خود مراجعه کنید.

# عوارض جانبی جدی

اگر عوارض جانبی جدی را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آن ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

واکنش های آلرژیک که علائم آن عبارتند از:

بثورات پوستی

خارش

کهیر

تورم صورت، لب ها و زبان

مشکلات تنفسی

تغییر در سطح قند خون

دست ها یا پاهای سرد

کابوس یا اشکال در خواب

پوست خشک و لایه لایه

هذیان

گرفتگی یا ضعف عضلات

ضربان قلب پایین

تورم پاها یا مچ پا ها

افزایش ناگهانی وزن

استفراغ

هشدارهای پروپرانولول

این دارو با هشدارهای متعددی همراه است.

# هشدار در مورد آلرژی

پروپرانولول می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بثورات پوستی

کهیر

خستگی

اشکال در تنفس

تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو

اگر این علائم را تجربه کردید سریعا به اورژانس مراجعه کنید. اگر تا به حال واکنش آلرژیک به آن داشته اید، این دارو را دوباره مصرف نکنید چرا که مصرف مجدد آن  می تواند مرگبار باشد.اگر شما واکنش شدید آلرژیک به عوامل دیگر داشته اید که باعث آنافیلاکسی شده اند، ممکن است واکنش های آلرژیک شما هنگام مصرف پروپرانولول تشدید شوند. اگر پروپرانول را مصرف کنید، دوز معمول داروهای آلرژیک شما، اپی نفرین، ممکن است تاثیر نداشته باشد. پروپرانولول ممکن است برخی اثرات اپی نفرین را مسدود کند.

 # هشدار در مورد الکل

الکل می تواند سطح پروپرانولول را در بدن شما افزایش دهد. این امر می تواند عوارض جانبی بیشتری را ایجاد کند. در هنگام مصرف این دارو نباید الکل مصرف کنید.

 

 

دکتر آرزو خسروی 

متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی