مردان نیز دچار واریس می شوند. برخلاف تصور عده ای از مردم که واریس را یک بیماری مخصوص زنان می پندارند ، شمار قابل ملاحظه ای از مبتلایان به واریس را مردان تشکیل می دهند و  به نظر می رسد واریس در مردان شدید تر از زنان است. علل واریس در مردان تا حدود زیادی مشابه خانمها است اما ممکن است عوامل مختلف به نسبتهای متفاوت بین زنان و مردان در بروز واریس موثر باشند.

علل اصلی بروز واریس در مردان کدامند؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه علت بروز واریس در مردان را نام ببریم، موارد ذیل قابل اشاره اند

زمینه ارثی واریس

اکثر مردان با واریس شدید ، به وجود واریس در خانواده و اقوام اذعان دارند ، این موضوع اهمیت عامل وراثت را در خصوص بیماری واریس نشان می دهد.

شغل و پیشه افراد

مردان معمولا بیشتر در مشاغل با ساعت کار طولانی و کار سنگین اشتغال دارند. مشاغلی مانند رانندگی، نگهبانی، پلیس و نیروهای نظامی و… بیشتر در معرض اسیب هستند. واریس و دیگر بیماریهای مرتبط با مشاغل یکجا نشستنی و یا ایستادنی درمردان بیشتر از زنان دیده می شوند

چاقی مزمن و ناحیه شکم

این نوع چاقی در مردان بیشتر از زنان هست که خود میتواند زمینه ساز مشکل واریس و نارسایی وریدی مزمن در آقایان باشد

ورزشهای سنگین و با وزنه

واریس می تواند در نتیجه وارد آمدن فشار مضاعف به وریدها در انجام ورزشهای سنگین و با وزنه بروز کند. همینطور برخی آسیبها و جراحتهای وارده در ورزشکاران حرفه ای می تواند منجر به واریس شود ، طرفداران ورزش حرفه ای و بدنسازی با وزنه در بین اقاین بیشترند که خوذ می تواند منجر به بروز واریس در مردان شود.

استعمال سیگار و دخانیات

سیگار عاملی برای ابتلای بیشتر مردان به واریس است. خوب است این عادت مضر را به مرور کنار بگذارید و برای کاهش استرس راههای سالم دیگر مثل ورزشکردن وپیاده روی را امتحان کنید.

چرا واریس در مردان شدیدتر از زنان است؟

با وجود اینکه مردان واریس شدیدتری نسبت به خانمها دارند اما به نظر می رسد این اختلاف به واسطه تفاوتهای بدنی زن ومرد نیست بلکه عاملی اجتماعی یا فرهنگی باعث بروز این تفاوت استدر بین مشاوره ها و مراجعین کلینیک همواره با مردانی روبرو هستیم که خیلی دیر به دکتر مراجعه می کنند. در بسیاری از موارد همسران این افراد عنوان می کنند که الان هم با کلی اصرار و التماس مجبور کرده اند تا شوهرشان دکتر بیاید.

مردان به اشتباه واریس را مسئله زیبایی می پندارند و درمان آن را فقط برای زنان واجب می دانند.آقایان کمتر دغدغه سلامتی خود را دارند و دیرتر متوجه اهمیت موضوع می شوند. نحوه پوشش رایج مردان یعنی پوشیدن شلوار باعث می شود کمتر به تغییرات ظاهری پاها حساس شوند و شاید این موضوع دلیلی برای بی تفاوتی به واریس در مراحل اولیه بیماری است.

بسیاری از مردان زمانی متوجه واریس می شوند که رگها خیلی برجسته شدند و قطری معادل بند انگشت پیدا کرده اند و یا حتی پوست کنار قوزک و مچ پاها تیره شده و به رنگ قهوه ای رسیده است.همچنین مردان بخاطر کار و مشکلات مربوط به شغل برای مثال عدم امکان مرخصی و …. درمان را به زمان بعد موکول می کنند .درمان واریس به صورت سرپایی و در کمتر از یک ساعت انجام می شود و نیاز به مرخصی ندارد.این نگرانی که نمی توانید سر کار بروید و مجبور می شوید در خانه بمانید اشتباه است و درمان بموقع باعث می شود درد و سنگینی پاها رفع شود و راحتتر بتوانید کار کنید .

چرا واریس بیماری زنانه تلقی می شود؟

هورمونهای زنانه و بارداری عاملی موثر دربروز واریس هستند و تفاوت نسبتی واریس در زنان ومردان بخاطر همین موضوع است. برعکس آقایان خانمها خیلی زودتر تغییرات بدنی از جمله رگهای برجسته واریسی را مشاهده می کنند و به پزشک مراجعه می نمایند.

چرا مردان واریس رامشکل زیبایی می دانند؟

شاید اولین موضوعی که با شنیدن نام واریس به ذهن خطور می کند زیبایی پاها باشد. اما در واقع واریس فقط مسئله زیبایی نیست . شکایت اکثر بیماران واریسی از درد و سنگینی پاهاست. در ضمن اگر واریس درمان نشود عوارض واریس بروز می کند.عوارضی مثل لخته خون در پا و یا زخم واریس می تواند زندگی اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و مانع ازتداوم کار روزمره شود.

 

کلینیک درمان واریس