جنبه های مثبت سرمایه گذاری در کانادا

کانادا نیروگاه منابع طبیعی و صادرکننده ی ویژه ی انرژی است. نسبت به ایالات متحده، بودجه ی سالمی دارد که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آن تقریباً ۸۵ درصد است. همچنین کانادا بانکداری نسبتاً قوی ای دارد.بر اساس گزارش مجله ی وال استریت، رشد اقتصادی کانادا و رشد تولید ناخالص داخلی هنوز هم ادامه دارد. اما صندوق بین المللی پول، به علت میزان بدهی های مصرف کننده و بازار راکد مسکن، اخیراً رشد آهسته تری را در سال های آتی پیش بینی کرده است.و برای سرمایه گذاران غربی، بررسی سرمایه گذاری در کانادا نسبتاً آسان است. سعی کنید احکام مالی کانادا را با احکام مالی کره ی جنوبی یا شیلی مقایسه کنید.این خیلی مهم است، چون بسیاری از سرمایه گذاران به راحتی خیلی اهمیت می دهند. آن ها می خواهند بدون متحمل شدن هیچ گونه هزینه ای، خیلی ساده همه ی جنبه های سرمایه گذاری را درک کنند. درک احکام مالی کانادا برای غربی ها خیلی آسان است.

جنبه های منفی سرمایه گذاری در کانادا

اقتصاد کانادا وابسته به منابع طبیعی است. کانادا مواد خام بسیار مهمی تولید می کند که امروزه در بازارهای جهانی به فروش می رسد.این مزیت، یک جنبه ی منفی هم هست. وقتی قیمت منابع طبیعی بالا می رود، صنایع کانادایی یک دوره ی رونق را تجربه می کنند. وقتی قیمت منابع افت پیدا می کند، عکس این قضیه رخ می دهد.اقتصاد کانادا به شدت نسبت به نوسانات بازاری که فراتر از کنترل آن هاست آسیب پذیر است. البته، همه ی کشورها و اشخاص با نوسانات قیمت، افت قیمت، و تورم مواجه هستند. و همان طور که خواهیم دید، صادرات انرژی آن بسیار متنوع و گسترده است.کانادا به شدت به اقتصاد آمریکا وابسته است. کانادا در سال ۲۰۱۱ حدود ۷۴ درصد از کل صادرات خود را به آمریکا فرستاد،  اگرچه مقدار آن از ۸۷ درصد مربوط به سال ۲۰۰۲ کاهش داشته است.علیرغم تلاش برای تنوع صادرات آن، مخارج مصرفی ایالات متحده هنوز اثر شگرفی بر اقتصاد کانادا دارد. این مورد باعث می شود کانادا در ایالات متحده به شدت به تغییرات اقتصادی، حساس باشد و به همین دلیل است که کانادایی ها تلاش می کنند تا با افزایش تجارت با آسیا و دیگر نقاط جهان، تغییر کنند.

صادرات اساسی کانادا

نفت

اتومبیل، کامیون و قطعات خودرو

حشیش

طلا

گاز مایع (LPG)

زغال سنگ

گزینه های سرمایه گذاری در کانادا

چندین راه برای آمریکایی ها وجود دارد تا در کانادا سرمایه گذاری کنند. در این جا به چند نمونه از آن ها اشاره می شود:

کمپانی های آمریکایی با ادارات کانادایی

بعضی از کمپانی های آمریکایی در شمال مرز فعالیت می کنند. مثلاً، سرمایه گذاران می توانند سهام یکی از شرکت های خودروی آمریکایی را که در بالا ذکر شد خریداری کنند. به وضوح، این یک شرکت کاملاً کانادایی نیست.

ADR (رسید سپرده ی آمریکایی) کانادایی در بورس ایالات متحده

سرمایه گذاران ممکن است رسید سپرده ی آمریکایی را در بورس اوراق بهادار ایالات متحده بخرند. اکثر سهام کانادایی که در بالا ذکر شد می توانند به عنوان ADR خریداری شوند.

صندوق کانادایی قابل معامله در بورس (ETF) و صندوق های سرمایه گذاری مشترک

برای مواجهه ی گسترده با کانادا، (iShares، MSCI Canada Index ETF – EWC) را پیشنهاد می دهد. کمپانی های صندوق های سرمایه گذاری مشترک هم صندوق های اختصاصی کانادا را دارند، اگرچه این ها نرخ هزینه ی بالاتری دارند.

کانادا از لحاظ مالی بی عیب و کامل است، اقتصاد قدرتمندی دارد، و با دارایی های زیادی حمایت می شود. با توجه به ماهیت متمرکز بخش صادرات و روابط نزدیکش با ایالات متحده،به خطرات احتمالی توجه کنید.

 

موسسه حقوقی اَپلو