هدف شما از ورزش کردن چه افزایش قدرت و چه مواردی مانند بهبود ثبات مرکزی، انعطاف، تعادل، استقامت و یا کاهش شدید وزن باشد تنها چیزی که نیاز دارید تمرینات TRX و وزن خود برای انجام آن ها می باشد.

دستگاه TRX چیست؟

در صورتی که اخیرا به یک باشگاه بدنسازی رفته باشید احتمالا متوجه وجود بند هایی به رنگ زرد و سیاه شده اید که به دیوار متصل بوده و یا از سقف آویزان هستند.این بند ها برای انجام ورزش TRX یا تمرینات مقاومتی کلی بدن هستند. این بند ها وسایل تمرینات تعلیقی هستند که قابل جابه جایی بوده، توسط نیروی تکاوران دریایی به وجود آمده و برای انجام تمرینات TRX استفاده می شوند.تمرینات TRX با استفاده از نیروی جاذبه و وزن بدن هر قسمت از بدن فرد مخصوصا مرکز آن را به چالش کشیده و به آن شکلی مناسب می بخشند. در هر کدام از این تمرینات، در حالی که فرد با استفاده از یک بند تعادل خود را نگه می دارد بخشی از بدن او در هوا معلق می ماند.

این وضعیت، یک ورزش قدرتی در کل بدن برای ورزشکاران تازه کار یا با تجربه در تناسب اندام، پاور لیفتینگ، دوندگی و ورزش استقامتی می باشد. در مقایسه ورزش TRX و تمرینات آن با دیگر ورزش ها می توان دریافت که از چندین جهت برای زنان مفید هستند:

تمرینات تی آر ایکس تمامی بدن را ورزش داده، کالری و چربی سوزانده و به فرد کمک می کنند تا به بدن متناسبی برسد که قصد رسیدن به آن را دارد.این ورزش ها نه تنها چربی بدن را کاهش می دهند بلکه به سالم، قوی و متناسب ماندن بدن نیز کمک می کنند. ورزش TRX از آن جایی که به جز یک بند قابل حمل نیازی به تجهیزات و دستگاه های ورزشی ندارند از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشند.

فرد با انجام این تمرینات دیگر نیازی به پرداخت هزینه های گزاف وسایل ورزشی برای داشتن یک تمرین بدنی کافی و موثر ندارد.با انجام تمرینات تی آر ایکس فرد مقاومت و شدتی را که مایل است خود را تا به آن میزان به چالش بکشد تحت کنترل خود دارد.در چنین تمریناتی می توان جهت کاهش یا افزایش شدت تمرین به راحتی وضعیت خود را تغییر داد و به همین دلیل، این تمرینات برای تمامی افراد در هر سطحی از آمادگی بدنی مناسب هستند.این تمرینات را می توان حتی بدون داشتن دستکش، کفش یا رفتن به باشگاه بدنسازی انجام داد. کافی است به آسانی بند را به یک در آویزان کرده و تمرین را شروع کرد. TRX ورزشی کافی و سریع برای کل بدن ارائه می دهد. این ورزش به بهبود تعادل، استقامت، انعطاف و توانایی مرکزی بدن کمک می کند.

برنامه تمرینات تی آر ایکس

1- شنای سوئدی TRX

2- تمرینات TRX برای کشش و جمع کردن عضلات همسترینگ

3- لانج TRX

4- تمرین TRX جهت حمل بدن

5- حرکت پرس سینه TRX

نکاتی برای انجام تمرینات TRX به صورت ایمن و موثر

*قبل از شروع به انجام هر کدام از تمرینات تی آر ایکس به خوبی گرم کنید. این کار به آماده شدن بدن برای انجام کار جدید کمک کرده و خطر هر گونه آسیب را کاهش می دهد.

*قبل از استفاده اطمینان حاصل کنید که بند به خوبی به در، دیوار یا سقف محکم شده است.

*از کفش و لباس های مناسبی استفاده کنید که انجام حرکات بدن را به صورت آزادانه ممکن می سازند.

*می توانید با افزایش فاصله از نقطه اتکا شدت تمرینات را افزایش دهید.

*برای درگیر کردن تمام قسمت مرکزی بدن اطمینان حاصل کنید که بدن به خوبی در وضعیت مناسب قرار دارد.

*بیش از حد توان به خودتان فشار وارد نکنید. به یاد داشته باشید که ((روم یک روزه ساخته نشده است)) بنابراین اگر احساس خستگی می کنید کمی استراحت کنید.

*برای دوری از آسیب دیدن از تماس مستقیم پوست با بند های تی آر ایکس خودداری کنید.


باشگاه فیتنس اسپین کلاب