بیماری دریچه ای قلب اصلی ترین علت نارسایی قلبی بین کودکان و نوجوانانی که به بیمارستان مراجعه میکنند است. این مشکل سالانه باعث ۴۰۰۰۰۰ مرگ در سراسر دنیا میشود، به خصوص شامل کودکان و نوجوانانی که در کشور های در حال توسعه زندگی میکنند. این بیماری یک واکنش به گلودرد چرکی درمان نشده است. ممکن است کودکان دارای یک یا چند مورد از درد مفصل، تب، درد قفسه سینه یا تپش قلب، حرکات غیرارادی، راش پوستی و برآمدگی کوچک در زیر پوست باشند که به تب های روماتیسمی مبتلا شوند.

درمان گلودرد چرکی

درمان آنتی بیوتیکی سریع و کامل هر گونه عفونت گلو استرپتوکوکی بهترین راه برای پیشگیری از تب روماتیسمی است.برای تسکین درد آسپرین داده میشود و آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت استرپتوکوکی تجویز میشود.گرچه تب روماتیسمی بعد از عفونت استرپتوکوکی (گلودرد استرپتوکوکی) رخ می دهد، اما یک عفونت نیست. بدین صورت که یک واکنش التهابی به عفونت استرپتوکوکی است. بیشترین اندام های بدن که تحت تاثیر قرار می گیرند شامل موارد زیر هستند:

*مفصل ها  *قلب  *پوست  *سیستم عصبی

بیشتر افرادی که دچار تب روماتیسمی میشوند بهبود می یابند، اما قلب به صورت دائمی در درصد کمی از افراد آسیب می بیند.

علل بروز تب روماتیسمی

تب روماتیسمی توسط گروهی از باکتری ها که استرپتوکوک نام دارند ایجاد میشود. این باکتری ها باعث ایجاد گلودرد استرپتوکوکی، یا در درصد کمی از افراد تب اسکارلت میشود.تب روماتیسمی باعث میشود بدن به بافت های خودش حمله کند. این واکنش باعث التهاب گسترده در تمام بدن میشود، چیزی که پایه ی تمام علائم تب روماتیسمی است.

علائم تب روماتیسمی

تب روماتیسمی به دلیل واکنش به باکتری که ایجاد کننده گلودرد استرپتوکوکی است ایجاد میشود. تشخیص گلودرد ویروسی از باکتریایی بر عهده یک دکتر روماتولوژی یا پزشک قلب و عروق خوب است که با توجه به آزمایش های لازم انجام می شود.

گرچه تمام موارد گلودرد استرپتوکوک باعث ایجاد تب روماتیسمی نمی شوند، این عارضه جدی ممکن است با تشخیص پزشک و درمان گلودرد استرپتوکوک ایجاد نشود.اگر شما یا کودکتان به گلودرد به همراه هر کدام از علائم زیر دچار شدید، برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید:

*حساسیت به لمس (تندرنس) یا تورم گره های لفناوی

*راش های قرمز

*مشکل در بلع 

*ترشح چرکی یا خونی از بینی 

 *تب بالای ۳۸٫۰ درجه  

*قرمزی و تورم لوزه ها  

*وجود لکه های سفید یا چرک روی لوزه ها 

*نقاط قرمز و کوچک روی سقف دهان 

*سردرد 

*تهوع  

*استفراغ

علائم تب روماتیسمی در کودکان

*برای نوزادان تا شش هفته: تب بالای ۳۷٫۸

*برای نوزادان شش هفته تا شش ماه: تب ۳۸٫۳ یا بالاتر

*برای کودکان در هر سن: تبی که بیش از سه روز طول کشیده باشد

احتمال ابتلای بیمار گلودرد به تب روماتیسمی

تب روماتیسمی میتواند در هر سنی رخ دهد اما بیشتر در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله ایجاد میشود.در ایالات متحده، تب روماتیسمی به طور نادر در سن کمتر از ۳ سال یا بعد از ۲۱ سال رخ می دهد و همچنین به نسبت کشورهای در حال توسعه بروز کمتری دارد، شاید به این دلیل است که به صورت گسترده برای درمان عفونت های استرپتوکوکی در سنین پایین از آنتی بیوتیک ها استفاده میشود.در هر حال، بروز تب روماتیسمی بعضی اوقات به دلایل نامعلوم در بعضی نواحی افزایش یا کاهش می یابد. به نظر می رسد خطر ایجاد تب روماتیمسی در کشورهای پرجمعیت، سوتغدیه و وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین افزایش می یابد. به نظر می رسد وراثت در تب روماتیسمی نقش داشته باشد.در ایالات متحده، کودکی که به گلودرد چرکی استرپتوکوکی مبتلا گشته و درمان نشده، کمتر از ۱ تا ۳ درصد شانس دچار شدن به تب روماتیسمی دارد.در هر حال تقریبا نصف کودکانی که در گذشته به تب روماتیسمی دچار شده اند بعد از گلودرد چرکی استرپتوکوکی درمان نشده دوباره به تب روماتیسمی دچار میشود.تب روماتیسمی بعد از گلودرد چرکی استرپتوکوکی رخ می دهد و نه بعد از عفونت استرپتوکوکی پوست یا دیگر نواحی بدن. علت این موضوع مشخص نیست.

تشخیص و درمان بیماری روماتیسم قلبی

تشخیص قطعی بیماری روماتیسم می تواند با ارزیابی سابقه ى پزشکی، انجام یک معاینه فیزیکی یا انجام آزمایشات خاص و تصویربرداری انجام شود.هیچ دارو یا درمان خاصی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد. گزینه های درمانى وجود دارند که به کاهش درد و کنترل علائم آرتریت کمک می کند.درمان بسیاری از بیماری های روماتیسمی التهابی با داروهای اصلاح کننده ى بیماری ، که اثرات عمیقی نسبت به داروهای کاهنده ى علائم دارند ، انجام مى شود. درمان های جدید بیولوژیک در گروه درمان هاى موثرتر قرار دارند.داروها درمان سنتی برای آرتریت هستند. اما روش هاى دیگرى نیز وجود دارند: تزریق در مفصل یا بافت نرم ، درمان طبیعی (طب سوزنی، … ) داروهای جایگزین و گزینه های جراحی. پاسخ دهى بیماران آرتریتى به درمان متفاوت است.

عوارض روماتیسم قلبی

اندوکاردیت باکتریایی

عوارض بارداری و زایمان

پارگی دریچه قلب

 

دکتر آرزو خسروی 

متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی