جوش آبدار چیست؟

جوش آبدار در واقع یک برآمدگی حساس و باریک است که به خاطر یک عفونت موجود در غدد چربی و یا پیاز مو بر روی پوست شکل می گیرد. این نوع عفونت معمولا به خاطر یک باکتری خاص با نام استافیلوکوکوس آوریوس اتفاق می افتد.این باکتری ممکن است بر روی پوست وجود داشته باشد و از طریق شکاف های کوچک بر روی پوست وارد بدن می شود و یا ممکن است به کمک مو به سمت پیاز درونی آن حرکت کند. در نهایت این عفونت تبدیل به یک دانه آبدار پوستی می شود.

آیا جوش های آبدار کودکان واگیردار هستند؟

برخی از جوش های روی پوست به عنوان مثال جوش های چرک دار ممکن است واگیردار باشند. عفونت موجود در این دسته از جوش ها فقط به بخش های دیگر از بدن فرد منتقل نمی شود و افرادی که تحت هر شرایطی تماس نزدیک با پوست برقرار کند ممکن است به عفونت مبتلا گردند.

علل بروز جوش های آبدار در کودکان

برخی از شرایط بدنی و پزشکی خاص نیز ممکن است یک کودک را در معرض ریسکی بالاتر به ایجاد جوش های آبدار بر روی پوست قرار دهند.

*پایین بودن سطح بهداشت شخصی *ایمنی پایین *کم بودن مواد مقوی و ضروری در بدن *کم خونی و یا کم بودن آهن *قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی خاص نظیر استفاده از صابون ها، کرم ها و مواد شوینده ای که منجر به بروز مشکل در پوست می شوند *شرایط و مشکلات آب و هوایی نامناسب نظیر گرمای شدید و یا شرجی بودن

عوارض جانبی و مشکلات جوش های پوستی کودکان

در حالت عمومی جوش های آبدار کودکان منجر به عوارض جانبی خاص نمی شوند و نیازی به درمان پزشکی و دارویی خاصی ندارند. اما اگر یک جوش آبدار تحت فشار قرار گرفته و یا باز شده باشد، ممکن است منجر به ایجاد زخم بر روی پوست شود. اگر جوش آبدار خیلی بزرگ شود ممکن است یک سیلولیت را شکل دهد.در این شرایط استفاده از آنتی بیوتیک ها ضروری خواهد بود. در صورتی که جوش آبدار تبدیل به گروهی از جوش ها شوند و در آن نشانه ای از ضعیف تر شدن نباشد، ممکن است عمل جراحی یکی از پیشنهاد های پزشک معالج باشد. از آن جایی که جوش های چرکین واگیر دار هستند بهتر است در مواجه با آن ها با دقت عمل بیشتری وارد شوید.

درمان جوش آبدار در کودکان

این مهم است که حتما به منظور جلوگیری از پخش شدن عفونت، ناحیه آلوده را به صورت مرتب با ضد عفونی کننده تمیز کنید. در صورتی جوش آبدار شما باز شد، ناحیه اطراف آن را به کمک پنبه و یا مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید.در حین خشک کردن این زخم ها نیز حتما آن ها را به کمک چیزی بپوشانید تا کودک پس از آن به جوش خود دست نزند. اجازه ندهید کودک بخواهد جوش خود را فشار دهد و یا آن را سوراخ نماید چرا که این ها منجر به ماندن جای زخم بر روی پوست و همچنین شیوع عفونت به بخش های دیگر می شوند. در صورتی که جوش های کودک شروع به بزرگ تر شدن و پخش شدن در نواحی اطراف پوست کنند، پزشک معالج احتمالا استفاده از آنتی بیوتیک ها را تجویز خواهد کرد.شایان ذکر است که حتی پس از از بین رفتن جوش های روی صورت باید دوره استفاده از آنتی بیوتیک ها را به اتمام برسانید. همچنین می توانید یک کرم ضد عفونتی را پس از مشورت با پزشک خود مورد استفاده قرار دهید.در برخی از موارد، ممکن است پزشک پوست پیشنهاد کند که جوش ها به کمک جراحی باز شده و چرک درون آن ها خارج گردد. ممکن است این پروسه جراحی به کمک بیهوشی پیگیری گردد.امکان درمان جوش های روی سر کودکان به کمک مالیدن الکل بر روی آن ها وجود دارد. این کار منجر به ضد عفونی شدن ناحیه مربوطه شده و همچنین می تواند جوش هایی که احتمالا بر اثر یک عفونت ساده شکل گرفته اند را نیز درمان کند.در شرایطی که چندین جوش بر روی سر به وجود آمده باشند، علت احتمالی بروز معمولا گرما و همچنین آب و هوا است. در چنین شرایطی، استفاده از روغن نارگیل در ناحیه مربوطه می تواند بسیار کارساز باشد چرا که قابلیت سرد کردن را دارد.

درمان های خانگی برای حل مشکل جوش های آبکی

در بیشتر موارد، جوش های آبدار پس از چند روز به صورت طبیعی بهبود پیدا می کنند. با این حال می توانید از راهکار ها و درمان های خانگی متعددی برای سرعت بخشیدن به پروسه بهبود بهره ببرید.

گرم کردن ناحیه مربوطه

*درمان با عسل

*قرار دادن فرنی یا حریره بر روی پوست

*برگ های جعفری

*زردچوبه

*ترکیبی از آب پیاز و سیر

 

پوست پدیا