کشور کانادا پناهندگی خود را معمولا به شهروندان کشور هایی اعطا میکند که در صورت بازگشت از کانادا به کشور خودشان ممکن است مورد آزار و اذیت یا شکنجه و یا مجازات غیر انسانی قرار بگیرند.

درخواست های پناهندگی کانادا

در مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی معمولا دو نوع پناهندگی وجود دارد: پناهندگی معمولی و افرادی که نیاز به حفاظت دارند

پناهنده های معمولی

معمولا افرادی هستند از کشور های دیگر که مایل به بازگشت به وطن خود نیستند. چرا که ممکن است در صورت بازگشت به دلایل زیر مورد آزار و اذیت قرار بگیرند:

*دلایل نژاد پرستانه  *دلایل مذهبی  *دلاایل سیاسی (نظرات سیاسی مخالف حکومت)  *ملیت  *عضویت در یک گروه و یا جمعیت اجتماعی خاص مخصوصا زنان و مردانی که تمایلات جنسی متفاوت از عامه جامعه دارند

افرادی که نیاز به مراقبت دارند

افرادی که نیاز به امنیت و مراقبت دارند و تنها پناهندگی معمولی برایشان کفایت نمیکند معمولا افرادی هستند که در صورت بازگشت به وطن مورد قتل واقع خواهند شد. دلایل این افراد برای پناهندگی معمولا شامل موارد زیر میباشد:

*خطر شکنجه شدن  *خطر جانی  *خطر مواجهه با مجازات های سخت و غیر انسانی

روش های مهاجرت از طریق پناهندگی

دو راه معمول برای گرفتن مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی وجود دارد:

شما میتوانید به محض رسیدن به کانادا درخواستی برای خود تنظیم کنید. تنظیم این درخواست حقوقی میتواند در فرودگاه یا درگاه های بندری و آبی و یا هر یک از مرز های قانونی ورود به کانادا صورت بگیرد.

شما هم چنین میتوانید پس از مستقر شدن در کانادا در دفتر شهروندی و امور مهاجرتی کانادا نیز درخواست خود را ثبت کنید.

آیا پناهندگان کانادا تحت کفالت مالی قرار میگیرند؟

سالانه در سراسر جهان میلیون ها نفر مجبور میشوند به خاطر مسائلی هم چون جنگ، جنگ داخلی، مسائل شدید حقوق بشری و سایر مشکلات چمدان های خود را ببندند و از کشور خود خارج شوند. بسیاری از این افراد هیچ گاه قادر به بازگشت به وطن خود نخواهند شد.افراد و گروه های خیریه ای هستند که پناهندگانی را که توسط اداره امور شهروندی و پناهندگی مورد تایید قرار میگیرند را از نظر مالی مورد کفالت خود قرار میدهند.این افراد و گروه ها بر اساس موافقت نامه ای که با وزارت امور شهروندی کانادا امضا کرده اند مسئولیت اداره امور مالی پناهندگان را از زمانی که وارد کانادا میشوند بر عهده دارند. هم چنان آن ها موظف به ایجاد فضای حمایتی عاطفی برای پناهندگان در طول دوره کفالت آن ها میباشند.

انواع کفالت مالی برای پناهندگان کانادا

*کفالت خصوصی  پناهندگان

*گروه های پنج نفری

*کفالت های سازمانی

*کفالت توسط گروه های کمک

*کفالت در ایالت کبک

معایب مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی

نتیجه آنکه همانگونه که ملاحظه میکنید اخذ اقامت از طریق پناهندگی نیازمند واجد شرایط بودن متقاضی و قرار گرفتن فرد در یکی از دسته های فوق می باشد و بایستی واجد شرایط بودن فرد برای اخذ اقامت از این طریق احراز گردد.

متاسفانه امروزه این باور غلط برای هموطنان عزیز ایجاد شده است که روش پناهندگی روشی آسان برای اخذ اقامت است و افراد هر زمان که خود را واجد شرایط برای اخذ اقامت از طریق سایر روشها نیابند میتوانند بدون هیچ شرطی از طریق پناهندگی اقامت دائم کانادا را اخذ نمایند. حال آنکه همانگونه که اشاره گردید پناهندگی شرایط خاص خود را دارد که بایستی به اثبات برسد.

 

موسسه حقوقی اَپلو