میزان چاقی شکم در کودکان رو به افزایش است. یک مطالعه جدید که توسط مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) انجام شد دریافت که بیش از ۱۵ درصد کودکان ۶ تا ۹ ساله در سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ دارای اضافه وزن بوده که نسبت به میزان ۱۱ درصدی این آمار در سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ افزایش یافته است.

چگونه می توان چاقی شکم در کودکان را برطرف کرد؟

۱- اهدافی واقع بینانه برای کودک خود تعیین کنید.

۲- تشویق به ورزش کردن

۳- مواد غذایی سالم و مغذی را انتخاب کنید

سنین ۱ تا ۶ سال

مصرف مواد غذایی آماده و فرآوری شده را کاهش دهید. این موارد حاوی مقادیر بالاتری از کالری و چربی می باشند. به جای آن ها، می توان بشقاب کودک را با میوه ها و سبزیجات پر کرده و به جای پاستا، برنج و نان سفید از انواع سبوس دار آن ها استفاده کرد.این انواع سبوس دار حاوی فیبر بوده و می توانند به پایداری بیشتر احساس سیری در کودک کمک کنند. در صورتی که کودک در ابتدا به این تغییرات علاقه مند نیست، نباید دلسرد شد.تحقیقات نشان می دهد کودکان پس از اینکه چند بار یک ماده غذایی را در بشقاب خود دیدند، رغبت بیشتری برای مصرف آن خواهند داشت.نوشیدنی های حاوی شکر را تهیه نکنید. جای نوشابه، آب میوه ها و نوشیدنی های ورزشی (انرژی زا) را با آب و شیر کم چرب (بدون خامه) عوض کنید.کودک را به داشتن عادات غذایی خوب تشویق کنید. ۳ وعده غذایی و ۲ میان وعده در روز می توانند از گرسنگی بیش از حد کودک پیشگیری کنند که این مورد خود به عدم پرخوری آن ها کمک می کند.

سنین ۷ تا ۱۰ سال

برای زمان تماشای تلویزیون و کامپیوتر مقررات تعیین کنید. زمانی که کودک روبروی یک نمایشگر می نشیند، زمانی است که فعالیت ندارد. هنگامی که این پدیده به یک عادت تبدیل شود به افزایش وزن منجر می شود.باید اطمینان حاصل شود که کودک می داند برای مدت مشخصی می تواند از تلویزیون، گوشی های هوشمند، بازی های ویدیویی یا کامپیوتر استفاده کند. هنگامی که این زمان به پایان می رسد باید او را تشویق کرد که از جای خود بلند شده و به بازی کردن بپردازد.کودکان در این سن به میزان برابری با کودکان خردسال تر به ورزش کردن نیاز دارند. این میزان جمعا ۶۰ دقیقه در روز می باشد. ورزش کردن می تواند شامل دوچرخه سواری، شنا کردن، بسکتبال، ورزش ایروبیک یا بازی دریافت توپ باشد.

کودکان را در آشپزخانه بیاورید. به گفته گرو این سن زمانی مناسب برای آموزش درباره غذا خوردن سالم می باشد. اجازه دهید تا به آماده کردن منوی غذا، خرید مواد لازم و پختن وعده های غذایی کمک کنند.در صورتی که در ارتباط با تهیه یک وعده غذایی سالم حرفی برای گفتن داشته باشند احتمالا هیجان و علاقه بیشتری نسبت به آن خواهند داشت.تمامی خانواده را شریک کنید. نباید به گونه ای رفتار شود که کودک به خاطر وزن خود احساس تنهایی کند. در ارتباط با اهمیت انتخاب های سالم با تمام خانواده خود صحبت کنید و به یاد داشته باشید که کودکان عادات والدین خود را تکرار می کنند.

در صورتی که تمایل دارید کودکتان مواد گیاهی بیشتر مصرف کرده و بیشتر ورزش کند، شما نیز باید این موارد را انجام دهید:

۱- عادات غذایی خانواده خود را تغییر دهید.

۲- تکنیک های اصلاح رفتار را امتحان کنید

۳- با یک پزشک متخصص اطفال در ارتباط باشید

۴- حامی کودک باشید

 

باشگاه ورزشی کودکان اسپین