واقعیت این است که از هر 10 مردی که جراحی واریکوسل انجام می دهند، یک نفر دچار بازگشت واریکوسل خواهد شد. این آمار در تمام انواع جراحی های انجام شده، یعنی جراحی باز، جراحی میکروسکوپی یا جراحی لاپاراسکوپی، یکسان خواهد بود. علاوه بر این، آمار نشان می دهد که در 15 درصد از مردانی که جراحی واریکوسل انجام داده اند درد کاملا تسکین نیافته است.

عوارض جراحی مجدد واریکوسل

*بستری شدن در بیمارستان. *دو هفته دوره نقاهت. *چهار هفته دوره بهبودی قبل از توانایی برقراری مجدد روابط جنسی.

*زخم بیشتر. *احتمال بازگشت مجدد واریکوسل حتی پس از جراحی دوم.

درمان عود واریکوسل بعد از عمل

قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی مجدد برای درمان واریکوسل، باید بدانید که روشی کمتر تهاجمی به نام آمبولیزاسیون واریکوسل، برای درمان واریکوسل بدون جراحی وجود دارد و می توان برای درمان عود واریکوسل بعد از عمل از آن استفاده کرد. این روش به صورت سرپایی انجام شده و مزیت هایی نسبت به جراحی دارد.

برخی از مزیت های آمبولیزاسیون واریکوسل عبارتند از:

*بهبود بیمار پس از دو روز. *توان برقراری رابطه جنسی تنها پس از دو هفته. *عدم استفاده از داروی بی هوشی.

*شانس موفقیت 90 درصدی. *هزینه کمتر. *نبود جای زخم. *آمبولیزاسیون واریکوسل

در تمام روش هایی که برای درمان واریکوسل مورد استفاده قرار می گیرند، درد و ناراحتی بلافاصله تسکین می یابد. ممکن است در مردانی که در اثر واریکوسل به ناباروری مبتلا شده اند، درمان بتواند سطح تستوسترون را به حد طبیعی رسانده و تعداد و کیفیت اسپرم را بهبود بخشد. با این حال، زمانی که درصد موفقیت و دوران نقاهت روش های مختلف را بررسی کنیم خواهیم دید بین روش های درمانی مختلف تفاوت های مشخصی وجود دارد.

میزان مراقبت های پس از عمل برای مردانی که جراحی انجام می دهند با مردانی که آمبولیزاسیون انجام می دهند متفاوت است. مردانی که جراحی انجام می دهند باید محل جراحی را خشک نگه دارند تا زمانی که زخم کاملا بهبود یابد و سپس پانسمان از روی محل برداشته شده (پس از دو هفته) و بیمار بین یک تا دو هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کند. بیمارانی که آمبولیزاسیون انجام می دهند تنها پس از چند روز می توانند فعالیت های روزمره خود را دوباره انجام دهند.

مطالعات انجام شده نشان می دهند استفاده از آمبولیزاسیون برای درمان افراد مبتلا به بازگشت واریکوسل پس از جراحی کاملا موثر خواهد بود.

آمبولیزاسیون واریکوسل

یک رادیولوژیست مداخله ای عمل آمبولیزاسیون را انجام می دهد. رادیولوژیست یک برش در پوست ایجاد کرده و یک کاتتر کوچک را از راه این برش وارد رگ (در اکثر موارد رگ کشاله ران) می کند. سپس این کاتتر برای وارد کردن فنرهای فلزی و یا یک عامل اسکلروز کننده (مسدود کننده) در رگ های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.این کار باعث انسداد رگ های خراب شده و خون به سمت رگ های سالم و دستگاه گردش خون باز می گردد. بازگشت جریان طبیعی خون باعث رفع دیگر مشکلات ناشی از واریکوسل می شود. تستوسترون به سطح طبیعی خود بازگشته و مقدار و کیفیت اسپرم بهبود می یابد اما کسب این نتیجه ها به سه تا چهار ماه زمان نیاز دارد.

آمبولیزاسیون خطر کمتری نسبت به جراحی دارد. هرگاه وسیله ای از راه پوست وارد بدن شود احتمال عفونت هم وجود دارد اما انجمن رادیوژیست های مداخله ای اصرار دارند که با یک برش کوچک، مانند برشی که برای آمبولیزاسیون ایجاد می شود احتمال عفونت وجود ندارد یا بسیار کم است. طبق آمار موجود، در جراحی احتمال عفونت بیشتر است زیرا یک برش بزرگ در کشاله ران ایجاد می شود.

خطرات آمبولیزاسیون

*احتمال واکنش حساسیتی نسبت به مواد آمبولیزه کننده

*احتمال حساسیت به ماده کنتراست که برای مشاهده رگ ها استفاده می شود.

*احتمال ضعیف حرکت ماده آمبولیزاسیون به دیگر قسمت های بدن.

طبق گفته موسسه ملی سلامت، مشکلات جانبی حاصل از آمبولیزاسیون زیاد شیوع نداشته و جدی نیستند. در مردانی که به بازگشت واریکوسل پس از جراحی مبتلا می شوند، آمبولیزاسیون یک روش درمانی کمتر تهاجمی، راحت و موفقیت آمیز است. آمبولیزاسیون روشی نسبتا بدون درد برای درمان واریکوسل بوده و موفقیت طولانی مدت به همراه خواهد داشت.


دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ،

 مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری