آزمایش آنزیم های قلبی چیست؟

آزمایش آنزیم های قلبی پس از یک حمله قلبی و با هدف ارزیابی آسیب دیدن یا ندیدن قلب انجام می شود. آزمایش آنزیم های قلبی یک آزمایش خون است که سطح آنزیم های قلبی را در خون سنجش می کند. در این آزمایش، یک تکنسین نیدلی (سوزن) را به بازوی فرد وارد کرده و یک نمونه از خون او را خارج می کند. این نمونه به یک آزمایشگاه فرستاده می شود تا از نظر آنزیم های قلبی ارزیابی شود. افرادی که تحت یک آزمایش آنزیم های قلبی قرار می گیرند به ناشتا بودن یا قرار گرفتن تحت هر گونه آماده سازی ویژه نیازی ندارند.پزشکان اغلب در موقعیت های اورژانسی یا هنگامی که فرد مشکوک به حمله قلبی است انجام این آزمایش را درخواست می دهند.

بالا بودن سطح آنزیم های قلبی به چه معناست؟

نتایج یک آزمایش آنزیم های قلبی می تواند ابتلا یا عدم ابتلای فرد به یک حمله قلبی را بیان کند. در حالت عادی، سطوح تروپونین به حدی پایین بوده که در خون قابل تشخیص نیستند.

در صورتی که نتایج آزمایش آنزیم های قلبی یک فرد مثبت باشد، او احتمالا به یک حمله یا آسیب قلبی دچار شده است.

نتایج آزمایش آنزیم های قلبی همچنین می توانند در تشخیص سطح آسیب ایجاد شده توسط حمله قلبی به پزشک کمک کنند. هر چه سطح تروپونین یافت شده در خون بالا تر باشد، آسیب رسیده به قلب بیشتر است. پزشکان و دانشمندان میزان تروپونین را در خون بر حسب نانو گرم بر میلی لیتر (ng/mL) محاسبه می کنند. هر چه میزان نانو گرم بر میلی لیتر یافت شده در خون بیشتر باشد، احتمال ابتلا به یک حمله قلبی بیشتر است. در صورتی که آزمایش آنزیم های قلبی سریعا پس از وقوع آسیب قلبی انجام شود، احتمال دارد جواب آن عادی باشد. پزشک اغلب پس از چندین ساعت این آزمایش را تکرار می کند.

سایر عوامل تاثیر گذار بر بالا رفتن سطح آنزیم های قلبی

چندین عوامل دیگر نیز وجود دارند که می توانند سبب افزایش سطوح آنزیم های قلبی شوند. این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

1-هیپرتانسیون (افزایش فشار خون) ریوی 2-تاکی کاردی: به تپش قلب سریع تر از حالت عادی گفته می شود.3-آمبولی ریوی: انسداد یک شریان در ریه ها 4-بیماری کلیوی 5-نارسایی احتقانی قلب 6-ضعیف شدن عضله قلب7-آسیب یا صدمه دیدن عضله قلب مانند موارد ناشی از تصادف 8-ورزش طولانی مدت 9-تورم عضله قلب 10-جراحی قلب باز 11-استنت گذاری قلبی 12-ابلیشن (تخریب) قلبی 13-درمان

روش های درمانی

پزشک می تواند به افرادی که دچار حمله قلبی شده اند علاوه بر درمان به وسیله مصرف دارو ها، انجام جراحی را نیز توصیه کند. احتمال دارد، پزشکان استنت گذاری کرونری یا جراحی بای پس شریان کرونری را پیشنهاد دهند.

استنت گذاری کرونری

در حین این فرایند، پزشک جهت یافتن انسداد ها یک لوله باریک و نازک را به درون یک شریان وارد می کند. پس از آن که او موقعیت انسداد را پیدا کرد، از ابزار موجود بر انتهای لوله استفاده می کند تا شریان مسدود شده را باز کرده و جهت باز نگه داشتن آن یک استنت فلزی جایگذاری کند. بیمار در این مدت معمولا بیدار بوده و یا تحت اثر داروی آرام بخش خفیفی می باشد. افراد پس از این روش نسبت به بای پس کرونری به مدت بهبودی کمتری نیاز خواهند داشت.

بای پس کرونری

بای پس شریان کرونری یک جراحی بزرگ است که می تواند بلافاصله پس از یک حمله قلبی یا به فاصله کمی بعد از انجام شود تا فرصتی جهت بهبودی به قلب ببخشد. در حین بای پس شریان کرونری، پزشک بخشی از شریان مسدود شده را برداشته و شریان را دوباره به یکدیگر بخیه می زند.

 

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی