کلیه ها چه اندام هایی هستند؟

کلیه ها اندام های لوبیایی شکلی هستند که در قسمت تحتانی کمر واقع شده اند. کلیه ها به تعادل میزان آب و نمک موجود در بدن کمک می کنند. هم چنین کلیه ها به وسیله تصفیه خون و تولید ادرار باعث دفع مواد زائد بدن می شوند.

کیست ساده کلیه چیست؟

کیست ها، کیسه های کوچکی هستند که با هوا یا مایع پر شده اند. کیست ساده کلیوی معمولا کیسه های گرد کوچکی داخل کلیه هستند که دیواره نازکی دارند و به وسیله مایعی آبکی پر شده اند. با بالا رفتن سن، افراد مستعد ایجاد این گونه کیست ها بر روی سطح و یا داخل نفرون ها می شوند.

علل ابتلای به کیست ساده کلیه چیست؟

وقتی لوله های موجود در نفرون ها بزرگ تر می شوند و با مایع پر می شوند کیست های کلیوی به وجود می آیند. محققان درباه علت این اتفاق نظر خاصی ندارند، اما همگی اتفاق نظر دارند که ابتلای به کیست های کلیوی در زمینه ارثی نیست. محققان بر این باور هستند که آسیب های کلیوی یا انسدادهای کوچک در داخل لوله های نفرون ها می تواند منجر به ایجاد کیست کلیوی شود.

علائم کیست ساده کلیه چیست؟

کیست های ساده کلیوی معمولا بدون علامت هستند. در واقع بیشتر افراد مبتلا نمی دانند که این کیست ها را دارند. اما کیست ها در صورت ایجاد پارگی، خون ریزی، عفونی شدن و یا بزرگ شدن بیش از حد به گونه ای که بر سایر اندام های داخل حفره شکم تاثیر بگذارد، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شوند.

تشخیص کیست کلیوی چگونه است؟

تشخیص کیست های کلیوی معمولا به طور اتفاقی است زمانی که بیمار به علت مشکلی دیگر به پزشک مراجعه کرده است. آزمایشات معمولی که برای تشخیص کیست های کلیوی انجام می شوند، به شرح زیر است:

سونوگرافی (تصویربرداری با امواج فراصوت)

CT اسکن

درمان کیست های ساده کلیوی چگونه است؟

در بیشتر موارد کیست های ساده کلیوی نیازی به درمان ندارند. با این حال اگر یک کیست کلیوی باعث اعمال فشار بر سایر اندام ها یا باعث اختلال عملکرد کلیوی شود ممکن است نیاز به جمع شدن یا برداشتن کیست باشد. برای درمان کیست  ساده کلیه دو روش معمول وجود دارد:

اسکلروتراپی یا تخلیه کیست

جراحی

 

دکتر هوشنگ قوامی متخصص و جراح کلیه