پروستات چیست؟

پروستات غده ای است که در زیر مثانه و در مقابل انتهای دستگاه گوارش (رکتوم) قرار دارد و نقش کلیدی در بخشی از سیستم باروری مردانه که وظیفه تولید مایع حامل اسپرم را دارد، ایفا می کند.

جراحی پروستات به چه منظور انجام می گیرد؟

جراحی برای برداشتن کامل یا قسمتی از غده پروستات، پروستاتکتومی نام دارد. شایع ترین علل برای جراحی پروستات، سرطان پروستات و بزرگی پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات هستند.

آموزش پیش از درمان، اولین قدم در تصمیم گیری برای درمان می باشد. تمام انواع جراحی پروستات می توانند با بیهوشی کامل (که فرد کاملا به خواب رفته و هوشیار نیست) یا بیهوشی از طریق کانال نخاعی ( که نیمه تحتانی بدن را بی حس می کند ) انجام گیرند. پزشک بر اساس وضعیت حاضر بیمار، درباره نوع بی هوشی تصمیم گیری می کند.

انواع جراحی پروستات

پروستاتکتومی باز

روش لاپاراسکوپیک

انواع جراحی پروستات که به تداوم جریان ادراری کمک می کنند

جراحی لیزری پروستات

جراحی اندوسکوپیک 

جراحی هایی که جهت متسع کردن پیشابراه انجام می گیرد

برداشتن پروستات از طریق پیشابراه (TURP)

برش پروستات از طریق پیشابراه (TUIP)

عوارض کلی جراحی پروستات

تمامی روش های جراحی ممکن است با برخی عوارض همراه باشد. این عوارض شامل :

واکنش به ماده بی هوشی

خونریزی

عفونت محل عمل

آسیب به ارگان ها

ایجاد لخته های خونی

علائمی که دال بر وجود عفونت است، شامل تب ولرز، تورم یا ترشح از محل برش جراحی

مشکلات ادراری: که شامل احساس درد در هنگام ادرار، سختی در ادرار کردن و بی اختیاری ادراری است. این مشکلات خود به خود پس از ٢ هفته تا چند ماه از بین می رود و به ندرت برای همیشه باقی می ماند

مشکل در نعوظ: عدم وجود نعوظ در ۸ تا ۱۲ هفته پس از جراحی عادی محسوب می شود. اگر آسیب دیدگی عصبی وجود داشته باشد، شانس مشکلات نعوظ به صورت بلند مدت وجود دارد. برخی از مردان کاهش جزئی طول آلت به علت کوتاه شدگی مجرای پیشابراه را ذکر کرده اند

شانس تجمع مایع در غدد لنفاوی (لنف نود ها) در ناحیه تناسلی یا پاها و یا پیشرفت به طرف فتق کشاله ران محتمل است که می تواند ایجاد درد و تورم کند هر چند هر دو مورد با درمان بهبود می یابند.


دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی