یکی از بیماری های شایع در دنیا بیماری های قلب و عروق می باشد. همچنان بیماری های قلب و عروق در جایگاه اول بیماریهای گیرنده جان آدمیزاد می باشد.

یکی از علائم این بیماری های قلب و عروق درد قفسه ی سینه می باشد. دانستن اطلاعات لازم درباره ی درد قفسه ی سینه از جمله نشانه ها و علائم آن میتواند به ما در مواجهه با این بیماری کمک کند. داشتن اطلاعات لازم درباره ی نشانه های حمله قلبی و همچنین راه های درست مواجهه با فرد مبتلا به آن یکی از موضوعات مهمی است که باید آموزش داده شود. دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق درباره ی این موضوع توضیحاتی را ارائه میکنند. 
یکی از بیماری های مهم و مورد بحث امروز پزشکی بیماری پرفشاری خون است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

درد قفسه سینه

درد قفسه‌ سینه عمدتا ما را به حمله قلبی مشکوک می کند که البته درست فکر می‌ کنیم چرا که درد قفسه‌ سینه را باید جدی گرفت. اما باید در نظر داشت که درد قفسه‌ سینه ممکن است معلول عوامل مختلفی باشد. برخی از این عوامل جدی و مرگبار هستند. برخی دیگر هم این چنین نیستند. در حالی که درد قفسه سینه ممکن است یک نشانه از یک مشکل قلبی باشد اگر نمی‌ دانید درد قفسه‌ ی سینه‌‌ تان ناشی از چیست تنها راه برای اطمینان از علت آن رفتن به نزد پزشک است.

بیماری عروق کرونری یکی از دلایل درد قفسه سینه

بیماری عروق کرونری نوعی بیماری قلبی است که با تجمع پلاک‌ها در شریان‌هایی ایجاد می شود که خون مورد نیاز قلب را تامین می‌کند. در اثر گذشت زمان، کلسترول در دیواره شریان‌ها رسوب می‌کند و همین امر می‌تواند جلوی جریان خون را بگیرد و باعث ایجاد درد در قفسه سینه شود بیماری عروق کرونری می‌تواند حملات قلبی ناگهانی را ایجاد کند، که میتواند به نارسایی قلبی و آریتمی منجر شود

بیماری پرفشاری خون چیست؟

بالا بودن فشار خون برای مدت چند سال چنان چه موجب تنگ و سخت شدن سرخرگ ها شده باشد باعث اختلال در عروق قلب میشود. قلب قادر به پمپ کردن خون در درون این رگ ها نخواهد بود و در نتیجه نارسایی احتقانی قلب روی می دهد و مایع در ریه ها جمع می شود. تنگ شدن سرخرگ هایی که به مغز خون و اکسیژن می رسانند موجب مختل شدن موقتی عملکرد قسمتی از مغز که به وسیله این سرخرگ ها خون رسانی می شوند، خواهد شد.

اگر این پرفشاری خون هر چه زودتر توسط متخصص فشار خون تشخیص داده شود و پیشگیری و درمان شود و به مراحل حساس و خطرناک نرسد بیمار شانس حیات بیشتر و سالم تری را خواهد داشت. کاهش و افزایش فشارخون در طول روز طبیعی است اما اگر فشار خون مدت زیادی بالا بماند محرک مشکلات قلبی و عروقی و سایر بیماری ها خواهد شد.

فشار خون نرمال بعد از درمان با قرص های فشار خون

•اگر یک فرد بالغ و سالم با ۶۰ سال سن یا بیشتر هستید : فشار خون هدف کم تر از ۱۵۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

•اگر یک فرد بالغ و سالم هستید و کمتر از ۶۰ سال سن دارید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

•اگر مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، دیابت یا بیماری عروق کرونر یا در معرض خطر بیماری عروق کرونر هستید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

اگر چه فشار خون ایده آل ، فشار ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه یا کمتر است، با این حال پزشکان مطمئن نیستند که برای رسیدن به آن سطح درمان دارویی نیاز است یا خیر؟

اگر ۶۰ سال سن یا بیشتر دارید، و استفاده از داروها باعث کاهش فشار خون سیستولیک شده اند (مثلا کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه)، نیاز به تغییر دارو ها نیست مگر اینکه موجب اثرات منفی بر روی بدن شده باشند.

برای استفاده ار قرص های فشار خون حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که به میزان فشار خون و سایر مشکلات پزشکی بستگی دارد.