واریکوسل یک بیماری شایع بین مردان نابارور می باشد. از هر ۱۰۰ مرد ۱۵ نفر و از هر ۱۰۰ مرد نابارور ۴۰ نفر به بیماری واریکوسل مبتلا هستند. در انتها برخی از سوالات شایع درباره واریکوسل جواب داده شده است.

درمان واریکوسل برای ناباروری و بهبود قدرت باروری انجام می گیرد که معمولا می تواند به صورت جراحی سرپایی با بیهوشی موضعی یا بیهوشى عمومی انجام شود.

واریکوسل چیست؟
ما در بدن دو نوع رگ داریم یکی سرخرگ ها و دیگری سیاهرگ ها. سیاهرگ ها دارای دریچه هایی هستند که به آنها دریچه لانه کبوتری گفته می شود و وظیفه آنها ممانعت از برگشت خون به عقب و هدایت سریع خون به طرف قلب می باشد. هنگامی که دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و خون برگشت نمی کند این بیماری اتفاق می افتد. به طور کلی می توان گفت واریکوسل در واقع همان واریسی شدن رگ های بیضه است.

واریکوسل خفیف
واریکوسل شدید وقتی از دور مشاهده می کنیم مانند یک کیسه ی پر از کرم می باشد و کاملا نشان می دهد که دریچه ها خراب شده و به آن نوع ۳ می گویند. واریکوسل درجه ۲ این است که در معاینه ی بالینی به آن شدت نیست و رگ ها در مقابل بیضه ی دیگر کلفت شده است و وقتی از فرد می خواهیم که بینی رو بگیرد و زور بزند درد شدیدتر می شود.

واریکوسل خفیف در معاینه ی پزشکان کاملا سالم به نظر می رسد و وقتی از او می خواهیم که بینی را بگیرد و زور بزند. رگ ها خودشون رو نشان می دهند. اگر واریکوسل خفیف در معاینه نشان داده شد و تشخیص داده شد برای تایید آن باید از سونوگرافی رنگی استفاده کنیم. اگر فردی سونوگرافی از واریکوسل داشته باشد و آزمایش اسپرم آن خوب باشد و همچنین اگر دارای فرزند باشد، احتیاجی به درمان ندارد

چون باید این موضوع و در نظر بگیریم که هرچقدر واریکوسل خفیف باشد درصد موفقیت روی آزمایش اسپرم کمتر خواهد شد. و ما درکل کسانی که واریکوسل خفیف دارند و فرزند ندارند جراحی واریکوسل انجام می شود. ولی اگر ازمایش خوب بود و فرزند داشتند و فقط دچار درد می شوند نیازی به درمان جراحی نیست. چون واریکوسل شایع است و از هر ۱۰ مرد ۴ مرد واریکوسل خفیف دارند و با توجه به این موضوع واریکوسل خفیف فقط در موارد خاص باید درمان کرد.

علائم واریکوسل
این بیماری می تواند بدون علامت باشد. از رایج ترین نشانه های واریکوسل درد می باشد به خصوص در افرادی که زیاد روی پای خود می ایستند.

امروزه بهترین توصیه پزشکان به جوانان معاینه بیضه ها توسط خود فرد در هنگام استحمام می باشد. چرا که هر گونه بزرگ شدن بیضه، آب آوردن بیضه، برجستگی های بیضه و از جمله واریکوسل که به صورت یک کیسه کرم مانند در بالای بیضه که با زور زدن بیشتر می شود و بهترین علامت وجود این بیماری است در همان معاینه توسط خود فرد می تواند مشخص شود.

مطلب مرتبط: واریکوسل گرید 3

رابطه واریکوسل و ناباروری در مردان
گمان می کنند که واریکوسل درجه حرارت بیضه ها را افزایش می دهد یا سبب افزایش جریان خون به وریدهای بیضه می شود. به نظر می رسد واریکوسل به صدمه زدن یا کشتن اسپرم ها کمک می کند. درمان واریکوسل معمولا برای بهبود باروری درمردانی است که هم واریکوسل و هم اسپرم معیوب دارند.

عدم گردش خون صحیح می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تولید اسپرم و ناباروری در مردان شود که عبارتند از:

۱- بر روی تعداد اسپرم تاثیر می گذارد.

۲- در مردان تعداد اسپرم هایی که دارای شکل طبیعی نیستند نباید از مقداری بیشتر شود واریکوسل می تواند این تعداد را افزایش دهد.

۳- اما بیشترین مشکلی که بیماری واریکوسل ایجاد می کند بر روی حرکت اسپرم می باشد.