درمان زگیل تناسلی در زنان مخصوصا برای خانم هایی که قصد ازدواج و یا بارداری دارند، در اولویت قرار دارد؛ چرا که عدم درمان به موقع زگیل تناسلی می تواند منجر به گسترش این ویروس و ایجاد بیماری های خطرناکی از جمله سرطان دهانه رحم در خانم ها شود. در این مقاله به معرفی بیماری زگیل تناسلی می پردازیم و در پایان موثرترین روش درمان زگیل و همین طور عکس های از زگیل تناسلی در زنان و مردان را بررسی می کنیم.

درمان زگ

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در زنان باردار، معمولا بروز زگیل تناسلی تشدید پیدا می کند. اگر فردی از قبل مبتلا به ویروس hpv باشد، در دوران بارداری ضایعات زگیل تناسلی بیشتر می شوند؛ ولی خطری برای مادر و جنین ایجاد نمی کند. در این شرایط بهتر است که زایمان به صورت سزارین انجام شود. لیزر یکی از بهترین روش ها برای درمان زگیل تناسلی در زنان باردار است.

علائم ابتلا به زگیل تناسلی در زنان چیست؟

زگیل تناسلی زنان اغلب به صورت ضایعات برجسته قهوه ای و متمایل به سیاه به صورت پراکنده در ناحیه تناسلی خود را نشان می دهند. بعضی از افراد ممکن است هیچ علائمی از زگیل تناسلی نداشته باشند و فقط حامل زگیل تناسلی باشند. در چنین مواردی وجود زگیل با آزمایش زگیل تناسلی مشخص می شود.

زگیل تناسلی در زنان چگونه تشخیص داده می شود؟

عموما این ضایعات به صورت خال گوشتی در اندازه و شکل های مختلف در ناحیه کشاله ران، اطراف مقعد و حتی در دهان و زیر زبان ایجاد می شوند. برخی از ضایعات شبیه به لکه های صاف سفید و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم هستند.

آیا کاندوم مانع از انتقال زگیل تناسلی می شود؟

بعلت تمایل سریع این ویروس به انتشار، استفاده از کاندوم لزوما مانع انتقال نمی شود چرا که کاندوم فقط قسمت پوشاننده آن را محافظت می کند و بیضه و  ناحیه عانه در هنگام نزدیکی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی، آلوده به ویروس می شود.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون امکانپذیر است؟

پدهای موبر مخصوص اپیلاسیون یکبار مصرف هستند؛ اما در بیشتر آرایشگاه ها از ظرف موم مشترک برای تمام افراد استفاده می کنند. در چنین شرایطی حتی اگر یکی از مشتریان هم مبتلا به زگیل تناسلی باشد، کار تمام است!

بهترین درمان زگیل تناسلی زنان چیست؟

بهترین درمان زگیل تناسلی

بر اساس پژوهش های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میزان پاکسازی زگیل تناسلی توسط لیزر CO2 حدود دو برابر بیشتر از کرایوتراپی در درمان زگیل  تناسلی است. میزان عود زگیل تناسلی در افرادی که درمان لیزر را انتخاب می کنند، کمتر از کسانی است که که کرایوتراپی انجام می دهند. به عبارت ساده  تر خیلی اوقات برای پاکسازی زگیل تناسلی نیاز جلسات کرایوتراپی بیشتری نیاز است و گاهی اصلا این روش پاسخگو نیست؛ در حالی که با لیزر در همان  جلسه اول زگیل از بین خواهد رفت و دیگر عود نخواهد کرد. بنابراین بهترین درمان زگیل تناسلی در زنان لیزر زگیل است.

بهترین زمان استفاده از واکسن زگیل تناسلی چه سنی است؟

بهترین زمان تزریق واکسن HPV زیر ۲۶ سالگی و قبل از آلودگی است. واکسن گارداسیل در سه نوبت به صورت تزریق عضلانی به فاصله دو و شش ماه از اکسن اول تزریق می‌شود. پس از گذشت سه ماه از اولین روز واکسن، محافظت واکسن ایجاد شده است

زگیل تناسلی در دوران بارداری خطرناک است؟

بیشترین مساله‌ای که در دوران بارداری مطرح است، پیدایش زگیل در مجرای زایمان است که در صورت بزرگ بودن مانعی برای تولد طبیعی نوزاد می‌شود. در  این موارد از روش سزارین استفاده می‌شود، در غیر این‌صورت و در ضایعات کوچک‌تر معمولا زایمان به صورت طبیعی قابل انجام است.

 آیا جوش تناسلی همان زگیل است؟

خیر جوش تناسلی یا آکنه ژنیتال یکی از انواع جوش های زیر پوستی در ناحیه تناسلی  است که از راه تماس جنسی منتقل نمی شود. جوش تناسلی به علت التهاب یا عفونت فولیکول های موی ناحیه آلت، انسداد مجاری غدد سباسه و غدد عرق در ناحیه آلت تناسلی ایجاد می شود.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان چگونه است؟

در اکثر موارد ویروس زگیل تناسلی در زنان بدون علامت می باشد؛ اما ممکن است ضایعاتی شبیه خال گوشتی روی آلت زن ایجاد شود که معمولا خوش‌خیم  و به رنگ صورتی مایل به قهوه ای یا همرنگ پوست هستند. در بیماران علامت دار مبتلا به ژنیتال وارت، ضایعاتی شبیه خال روی آلت تناسلی زنان ایجاد شده و روز به روز نیز بر تعداد و اندازه آنها افزوده می شود.

عموما زگیل تناسلی زنان در کشاله ران، روی اندام تناسلی و یا در اطراف مقعد به وجود می آید. البته گاهی ضایعات ژنیتال وارت در نواحی غیر قابل مشاهده  مانند داخل واژن یا روی دهانه رحم نیز ایجاد می شوند. چنانچه بیمار بدون هیچ علامت ظاهری، به دنبال تماس جنسی دچار خونریزی یا لکه بینی شود، باید  به زگیل تناسلی زنان بر روی دهانه رحم مشکوک شود.

معمولا پزشک با معاینه بالینی و مشاهده اندام تناسلی و اطراف مقعد، اغلب می تواند زگیل تناسلی زنان را تشخیص دهد.

نویسنده: دکتر محمد جباری فوق تخصص ارولوژی ترمیمی