خارش سر نشانه چیست؟

ریزش مو در زنان و مردان ابتدا می توان ناشی از کمبود ویتامین B7 یا بیوتین باشد. این کمبود به آسانی درمان شده و جلوه مو ها دوباره احیا می شود. افراد می توانند جهت دریافت بیوتین بیشتر، زرده تخم مرغ مصرف کنند. خاکستری شدن زود هنگام مو ها و شوره سر از علائم بارز کمبود مجموعه ویتامین های B و سلنیوم هستند.

همانطور که بدن برای سالم بودن به اسید های چرب ضروری و برخی آنتی اکسیدان ها نیاز دارد، مو ها و پوست سر نیز به مقادیر مناسبی از ویتامین ها نیاز دارند (برای آشنایی بیشتر با این ویتامین ها این مطلب را بخوانید: (ویتامین های مورد نیاز برای تقویت مو). همانطور که گفته شد دریافت مقادیر کافی از ویتامین ها آسان است. برای اینکار تنها کافی است سبزیجات سبز رنگ، ماهی، آجیل ها، گوشت ماکیان (مرغ و…) و مخصوصاً تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کرد.

علائم کمبود ویتامین B12

در صورت خفیف بودن کمبود ویتامین B12 امکان دارد افراد از ابتلای خود اطلاع نداشته باشند. با این حال، در صورت احساس خستگی، بی حسی، اسهال، تنگی نفس یا حتی گز گز در پوست سر یا انگشتان دست و پا احتمال نیاز به دریافت ویتامین B12 وجود دارد. متاسفانه، کمبود شدید این ویتامین می تواند سبب بروز آسیب عصبی شود.

از آنجایی که پروتئین ها اغلب از غذاهای حیوانی بدست می آیند، افراد گیاه خوار در معرض خطر ابتلا به این کمبود هستند که باید حتما از داروهای مولتی ویتامین استفاده کنند.

از طرف دیگر، این کمبود می تواند سبب بروز خارش یا راش پوستی شود. جهت بررسی ابتلای خود به این کمبود باید به پزشک مراجعه کرد. درمان مواردی همچون اگزما ، خشکی یا خارش پوست سر بسیار آسان است اما به دلیل وجود خطرات احتمالی افراد باید از کافی بودن دریافت یک دوز آمپول ویتامین B12 اطمینان یابند. کمبود این ویتامین می تواند سبب تغییرات پوستی نیز شود. پدیدار شدن ترک های کوچک در کناره لب علامتی دیگر از علائم کمبود ویتامین B12 بوده و مصرف مکمل آن اقدامی مناسب می باشد.

انجمن طب خانواده کانادا بیان دارد که ضایعات پوستی و دیگر ناهنجاری ها می توانند در اثر کمبود این ویتامین به وجود آیند.

آیا به ویتامین B12 بیشتری در رژیم غذایی خود نیاز دارید؟

با اینکه اغلب افراد از این موضوع آگاهی ندارند اما خارش پوست سر می تواند ناشی از کمبود یک ویتامین خاص باشد. برخی بیماری ها همچون هایپر پیگمانتاسیون می توانند برای افراد خجالت آور باشند. هایپرپیگمانتاسیون به بروز لکه های تیره در برخی نواحی پوست گفته می شود. در این مورد، باید مقادیر بیشتری از ویتامین B12 را به رژیم غذایی خود افزوده یا از مکمل های این ویتامین استفاده کرد.

آیا کمبود ویتامین B12 می تواند سبب خارش پوست سر شود؟

اگزما یا درماتیت آتوپیک یک بیماری مزمن بوده و می تواند سبب التهاب، خارش، خشکی، قرمزی و سفتی پوست شود. با اینکه افراد بالغ نیز به اگزما یا کمبود ویتامین D دچار می شوند، اما این ابتلا در کودکان و شیرخواران شیوع بیشتری دارد. ابتلای کودکان به اگزما می تواند تا به دوران بزرگسالی نیز ادامه یابد. متخصصان پزشکی در حال یافتن عوامل و نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری بوده و باور دارند که عوامل اصلی آن ژنتیک و محیط زندگی فرد می باشند.

دانستن این نکته جالب است که سیستم ایمنی یا سد های پوستی در افراد مبتلا به اگزما به خوبی کار نمی کنند. مطالعات بیان دارند که کودکان و افراد بالغی که به اگزما ابتلا دارند دارای مقادیر پایینی از ویتامین D در بدن خود هستند. مقادیر پایین ویتامین D می تواند به معنای بروز علائم یا مشکلات شدید در پوست باشد. همچنین، این افراد در معرض خطر ابتلا به عفونت ها نیز قرار دارند. با این وجود، تایید بروز اگزما در اثر کمبود ویتامین D به تحقیقات بیشتری نیاز می باشد. امکان دارد قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا مصرف مکمل ویتامین D بتواند در پیشگیری از اگزما موثر باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص خارش پوست سر می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://poostpedia.com/1742

 

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده و دکتر نابت تاجمیر ریاحی