در این قسمت ما به شما آموزش می دهیم چگونه از دندان های کودک شیرخواره خود مراقبت کنید و از پوسیدگی دندان کودک جلوگیری کنید.

آموزش آب خوردن کودک با لیوان معمولی

بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی، به فرزندتان آموزش دهید از لیوان های معمولی آب بخورد. نوشیدن آب از لیوان معمولی (به جای شیشه شیر و نی) احتمال تجمع مایعات دور دندان را کمتر می کند، به اضافه اینکه نمی توانند لیوان را همراه خودشان به تخت خواب ببرند.

ترک عادت راه رفتن کودک با شیشه شیر

اگر فرزندتان عادت دارد با شیشه شیر راه برود یا مدام آن را به دهانش بکشد، محتویات شیشه را فقط با آب پر کنید. همچنین در ماشین وقتی فرزندتان تشنه می شود، فقط آب به او بدهید.

کاهش مصرف غذاهای شیرین برای کودک

میزان مصرف غذاهای چسبناک یا شیرین کودک را کم کنید. خیلی نگذارید فرزندتان مواد غذایی مانند آب‌نبات، پاستیل، کلوچه یا لواشک بخورند. غذاهایی مانند چیپس و چوب‌شور هم شکر دارند. این نوع غذاها، مخصوصا اگر کودک زیاد به عنوان وعده میانی از آن ها استفاده کند، بسیار مضر هستند. این نوع غذاها باید در وعده های اصلی خورده شوند. به کودکتان یاد دهید بعد از خوردن غذا با زبانش مواد چسبیده به دندان ها را جدا کند.

مصرف درست آبمیوه برای کودکان

آبمیوه باید فقط در وعده اصلی خورده شود یا اینکه اصلا مصرف نشود. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا مصرف آبمیوه را برای نوزادان زیر شش ماه توصیه نمی کند. اگر می خواهید به کودکان بین ۶ تا ۱۲ ماه آبمیوه بدهید، نباید بیشتر از ۱۱۳ گرم در روز شود. همچنین باید آن را با آب مخلوط کنید (نصف آب و نصب آبمیوه). برای کودکان بین ۱ تا ۶ سال هم مصرف هر آبمیوه‌ای باید فقط بین ۱۱۳ تا ۱۱۷ گرم در روز باشد.

مراجعه به دندانپزشک قبل از یک سالگی کودک


قبل از سن یک سالگی کودک را برای معاینه به دندانپزشکی ببرید. البته اگر خیلی نگران دندان های کودکتان هستید، می توانید زودتر از یک سالگی این کار را بکنید. کافی است یک دندانپزشک اطفال در منطقه‌تان پیدا کنید. شاید پزشکان دیگر نتوانند تا قبل از یک سالگی دهان کودک را معاینه کنند اما دندانپزشک اطفال می تواند داخل دهان کودک را ببیند، درمورد سلامت آن با شما صحبت کند و حتی برایش وارنیش فلوراید انجام دهد.

دکتر سمانه شیرانی متخصص دندانپزشک در شمال تهران

برگرفته از وب سایت:

http://drsamanehshirani.com/