عوارض فشار خون بالا

تغییر در درمان و شیوه ی زندگی می تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند تا خطر ابتلا به عوارض فشار خون بالا را کاهش دهد. در ادامه نگاهی به عوارض فشار خون بالا که می توانند تهدید کننده ی زندگی باشند، می اندازیم.

· آسیب به شریان ها

· آنوریسم

· آسیب به قلب

· آسیب به مغز

· آسیب به کلیه ها

چه زمانی باید برای درمان فشار خون بالا در کودکان به پزشک مراجعه کرد؟

در مواردی که کودکتان یک مشکل زمینه ای دارد، احتمالا برای بررسی فشار خون فرزند خود به دکتر قلب مراجعه می کنید. با این حال بهتر است از ۳ سالگی فشار خون فرزندتان طی مراجعه به پزشک بررسی شود تا بتوان فشار خون بالا را زودهنگام تشخیص داد.

اگر فرزند شما یک بیماری یا شرایط خاص از جمله تولد زودهنگام، وزن کم هنگام تولد، بیماری مادرزادی قلبی و مشکلات کلیوی دارد خطر ابتلا به فشار خون در او افزایش می یابد. پس باید کنترل فشار خون او در طول دوران کودکی آغاز شود.

اگر برای فرزندتان نگران هستید که ممکن است یکی از عوامل خطر فشار خون بالا را داشته باشد، مانند اضافه وزن یا چاقی باید با پزشک او صحبت کنید.

علت فشار خون بالا در کودکان

فشار خون بالا در کودکان کم سن و سال اغلب به بیماری های دیگری مانند نقص قلبی، بیماری کلیوی، شرایط ژنتیکی و یا اختلالات هورمونی مرتبط است. در کودکان بزرگتر ( به ویژه کسانی که اضافه وزن دارند ) علت دقیق فشار خون بالا اغلب ناشناخته است.

عوامل خطر فشار خون بالا در کودکان

عوامل خطر کودک شما برای فشار خون بالا به شرایط زمینه ای سلامت، ژنتیک و یا سبک زندگی بستگی دارد.

انواع فشار خون بالا در بارداری

گاهی اوقات فشار خون بالا قبل از بارداری ایجاد می شود. در موارد دیگر، فشار خون بالا در بارداری تشدید می شود.

1- پرفشاری خون بارداری

زنان مبتلا به پرفشاری خون در بارداری پس از هفته ی بیستم بارداری فشار خون بالا دارند. هیچ پروتئین اضافی در ادرار یا نشانه ای از آسیب به ارگان ها وجود ندارد. برخی از زنان مبتلا به فشار خون حاملگی در نهایت دچار پره اکلامپسی می شوند.

2-  فشار خون مزمن در بارداری

فشار خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از بارداری یا قبل از هفته ی بیستم حاملگی رخ می دهد. اما از آنجا که فشار خون بالا در بارداری معمولا علایمی ندارد ، ممکن است تعیین شروع آن دشوار باشد.

3- فشار خون مزمن همراه با پره اکلامپسی

این وضعیت در زنان مبتلا به فشار خون بالای مزمن قبل از بارداری به وجود می آید که پس از آن فشار خون تشدید می شود و پروتئین در ادرار پیدا می شود و یا باعث عوارض دیگری در دوران بارداری می شود.

4- پره اکلامپسی

گاهی اوقات فشار خون مزمن و یا فشار خون بالا در بارداری منجر به پره اکلامپسی می شود که از عوارض بارداری با فشار خون بالا است و نشانه ای از آسیب به ارگان دیگری از بدن می باشد ( معمولا بعد از هفته ی بیستم بارداری رخ می دهد ). در صورت عدم درمان، پره اکلامپسی می تواند باعث عوارض جدی ای برای مادر و کودک شود. پیش از این، پره اکلامپسی تنها اگر زن باردار فشار خون بالا و پروتئین در ادرار داشت تشخیص داده می شد. با این حال، در حال حاضر کارشناسان می دانند که ممکن است در پره اکلامپسی، هرگز پروتئینی در ادرار یافت نشود.

معرفی قرص های فشار خون

· دیورتیک های تیازیدی

· بتا بلاکر ها (مسدود کننده های بتا)

· مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)

· مسدودکننده های گیرنده ی آنژیوتانسین (ARB)

· مسدود کننده های کانال کلسیم

· مهار کننده های رنین

· مسدود کننده های آلفا

· مسدود کننده های آلفا-بتا

· دارو هایی که بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارند.

· بازکننده های عروق

· آنتاگونیست های آلدوسترون

· قرص سینومیکس و لوزامیکس اچ

· آسپرین


دکتر فریبا هندسی

متخصص قلب و عروق