درمان خالی کردن مچ پا

پس از اینکه بی ثباتی مچ پا تشخیص داده شد اولین مرحله ی درمان، درمان های غیر جراحی است. از ورزش های قدرتی و آموزش های مرتبط با حس عمقی و ادراک وضعیت اعضای مختلف بدن که بر نگه داشتن مچ پا در محدوده ی حرکتی کامل و عادی خود تمرکز دارند استفاده می شود. تعداد زیاد و مختلفی از مچ بندها جهت ثابت نگه نداشتن مچ پا وجود دارند هر چند که هیچکدامشان نمی توانند علت زمینه ای بی ثباتی مچ پا را رفع کنند. یک نقش مچ بندها می تواند در کمک در زمینه ی توانبخشی، هنگامی که فشار روی مچ پا زیاد می شود باشد.

 عوامل موثر در بروز درد مچ پا

شاید این سوال برخی باشد که درد مچ پا ناشی از چیست. رایج ترین علت درد مچ پا ،  پیچ خوردگی مچ پا  است. پیچ خوردگی مچ پا آسیبی است که به رباط های مرتبط کننده ی استخوان های مچ پا می رسد. یک پیچ خوردگی می تواند هنگامی که مچ پا خارج از موقعیت عادی (معمولا به سمت داخل پا) خود می پیچد و معمولا سبب کشیدگی بیش از حد و یا پارگی رباط می شود، رخ می دهد.

درد مچ پا می تواند توسط شکستگی یکی از استخوان های مچ پا نیز ایجاد شود. از آنجایی که استخوان نازک نی در مقایسه با استخوان درشت نی تقریبا کوچکتر است، احتمال شکستگی آن خیلی بیشتر است. عوامل کمتر متداول درد مچ پا شامل موارد زیر می شوند:

 التهاب مفاصل

نقرس

عفونت

التهاب تاندون آشیل یا استفاده بیش از حد از عضلات پشت ساق پا نیز می توانند سبب درد مچ پا شود. این وضعیت بیشتر در دوندگان شایع است.

عمل جراحی تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی زانو نیز گفته می ‌شود به منظور کمک به کاهش درد و بهبود عملکرد زانو در فردی که دچار مشکل و درد شدید زانوست انجام می ‌شود. این عمل شامل برداشتن استخوان و غضروف آسیب دیده از استخوان ران، استخوان ساق و گاه کشکک و سپس جایگزین کردن آن با مفصل مصنوعی که از جنس آلیاژ فلز، پلاستیک و پلیمر است می باشد.

به منظور تشخیص مناسب بودن عمل تعویض مفصل زانو (آرتروپلاستی) جراح ارتوپد حرکات، ثبات و قدرت زانو را بررسی می ‌کند. تصاویر گرفته شده به وسیله اشعه ایکس نیز وی را در تشخیص دقیق مشکل زانو یاری می ‌کند.

علت درد پاشنه

پا و مچ پا از 26 استخوان، 33 مفصل و بیش از 100 تاندون تشکیل شده است. پاشنه بزرگترین استخوان در پای شماست. اگر از پاشنه خود بیش از حد استفاده کنید یا به آن آسیب برسانید، ممکن است درد پاشنه ایجاد شود. این درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در صورتی که داروهای خانگی ساده درد را تسکین ندهند ، به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد.



دکتر غلامرضا نادری

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا