زندگی بعد از سکته قلبی در ساعات اولیه

برای هر کسی که مشکل حمله قلبی دارد، داشتن توجه و مراقبت پزشکی در سریعترین زمان ممکن قطعا الزامی است. مشکلات و عوارض کوتاه مدت و بلند مدت داشتن حمله قلبی هر دو تا حد زیادی بستگی به این دارند که چه میزان از عضله قلب در حین حمله می میرد. با درمان سریع و قطعی پزشکی، شریان مسدود شده را می توان خیلی زود باز کرد و در نتیجه از سلامت قلب محافظت کرد.

اگر درمان در همان سه الی چهار ساعت اولیه انجام شود، تا حجم زیادی می توان از آسیب رسیدن به عضله قلب جلوگیری کرد. اما اگر درمان بیش از ۵ تا ۶ ساعت به طول انجامد، حجمی از عضله که می توان از مردن آن جلوگیری کرد بسیار کم می شود. پس از حدود ۱۲ ساعت، آسیب به قلب تقریبا غیر قابل بازگشت است.

بیشتر مشکلات و آسیب ها معمولا در همان ساعت های اولیه از حمله قلبی اتفاق می افتند. اگر این مشکلات در داخل بیمارستان رخ دهند، شانس بسیار بالایی برای درمان آن ها وجود دارد. اما متاسفانه حدود ۴۷ درصد از مرگ های ناگهانی قلبی قبل از رسیدن به بیمارستان رخ می دهند.

فردی که حمله قلبی دارد ممکن است برخی از علائم زیر و یا شاید همه آن ها را تجربه کند:

فشار زیاد، حس سنگینی و درد فشاری در مرکز قفسه سینه

درد و ناراحتی که در قفسه سینه وجود داشته و به بخش های دیگری نظیر شانه ها، پشت، گردن، فک، دندان ها و یا هر دو دست پخش می شود. گاهی اوقات نیز به بالای شکم می رسد.

تنگی نفس

حس سبک بودن سر، سرگیجه و ضعف

عرق کردن

حالت تهوع

یک حمله قلبی در حالت عمومی منجر به بروز درد قفسه سینه برای بیش از ۱۵ دقیقه می شود، اما ممکن است هیچ علائمی نیز نداشته باشد. خیلی مهم است که حواسمان به آن علائم باشد و همچنین مشکلات دیگری نظیر مشکلات گوارشی و یا درد دائم در گردن و یا فک را جدی بگیریم.

بسیاری از افراد که حمله قلبی را تجربه می کنند، در ساعت ها، روز ها و یا هفته های قبل از بروز حمله قلبی، نشانه هایی را در بدن خود حس خواهند کرد.

فرایند پرستاری در mi  انفارکدوس میوکارد

به اورژانس زنگ بزنید و یا با شماره مرکز درمانی محلی خود تماس حاصل کنید. علائم مربوط به حمله قلبی را نه نادیده بگیرید و نه سعی در حل آن ها داشته باشید. اگر به سرویس های درمانی اورژانسی دسترسی ندارید، از یک همسایه یا دوست بخواهید تا شما را به نزدیک ترین بیمارستان ببرد.

تنها در صورت نبود هیچ گزینه ای، خودتان رانندگی کنید و فراموش نکنید که این کار هم شما و هم دیگران را در خطر قرار خواهد داد که بخواهید در آن شرایط رانندگی کنید.

یک آسپرین را بجوید یا قورت دهید، مگر این که به آسپیرین آلرژی دارید و یا پزشک معالج شما خواسته است که از خوردن آن ها خودداری کنید.

در صورت تجویز، از نیتروگلیسرین استفاده کنید. اگر حس می کنید که در حال تجربه حمله قلبی هستید و دکتر شما در گذشته نیتروگلیسرین را برایتان تجویز کرده است، آن را طبق دستورالعمل بخورید. اما از نیتروگلیسرین فرد دیگری استفاده نکنید چرا که این کار ممکن است شما را در خطر بیشتر قرار دهد.

اگر فرد مذکور هوشیاری خود را از دست داده احیا یا همان سی پی آر را انجام دهید. اگر با فردی همراه هستید که هوشیاری ندارد این موضوع را به یک متخصص و یا پزشک اطلاع دهید. ممکن است به شما پیشنهاد شود عملیات احیا قلب و عروق را انجام دهید که به آن CPR می گویند.

اگر نمی دانید این کار را باید چگونه انجام دهید، پزشک ها فقط پیشنهاد می کنند بر روی قلب فشار وارد کنید ( حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ فشار در هر دقیقه).

اگر یک دفیبریلاتور خارجی خودکار یا همان AED خیلی سریع در دسترس شما قرار گرفت و فرد هوشیاری نداشت ، دستورالعمل های روی دستگاه را برای استفاده از آن دنبال نمایید.


 

دکتر آرزو خسروی

 متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی