امروزه که از بین بردن مو های زائد بدن به کمک لیزر از محبوبیت خاصی در بین آقایان و خانم ها برخوردار شده است، خیلی مهم است بدانیم که استفاده از دستگاه لیزر خانگی و به تنهایی می تواند با عوارض و خطراتی همراه باشد.

شکی نیست که لیزر کردن موهای بدن در خانه یک گزینه جذاب و با سهولت به شمار می رود – این روش با هزینه کمتری همراه است اما سرعت کمتری نسبت به روش های مورد استفاده در کلینیک های لیزر موی زائد دارد.

با این حال باید به خاطر داشته باشید که برخی ریسک های خاص مربوط به سلامت وجود دارند که ممکن است در شرایطی که پروسه لیزر کردن توسط یک متخصص حرفه ای انجام نمی شود با آن ها روبرو شوید. همچنین ممکن است این خطرات در شرایطی محتمل باشند که از جدیدترین نسل تکنولوژی لیزر در برداشتن مو ها استفاده نشود.

برای درک کردن عوارض دستگاه لیزر خانگی موهای زائد باید ابتدا بدانید که دستگاه های مخصوص این کار چگونه کار می کنند و چه ویژگی هایی دارند.

لیزر خانگی چگونه کار می کند؟

دقیقا مثل دستگاه هایی که در کلینیک های لیزر موهای زائد مورد استفاده قرار می گیرند، دستگاه های خانگی نیز در کارکرد خود پیاز مو ها را هدف قرار داده و آن را نابود می کنند.

با این حال این نوع از لیزر ها قدرتی مشابه با دستگاه های لیزر الکساندرایت و جنتل مکس پرو ندارند. بسیاری از این لیزرهای خانگی برای برداشتن موهای زائد هر ناحیه خاص از بدن نیاز به چندین بار استفاده از اشعه لیزر دارند.

برای کار با دستگاه های لیزر خانگی ، باید دستگاه را تا زمانی که بوق بزند در جای خود ثابت نگه دارید و پس از آن می توانید لیزر را تا چند سانتی متر جابجا کرده و پروسه را تکرار کنید. این روش رفع موهای زائد بدن را باید هر هفته یک بار و یا هر دو هفته یک بار تکرار کنید چرا که نتایج آن طولانی و با دوام نیستند.

حالا فکر کنید که فقط برای لیزر کردن موهای پای خود در خانه باید چقدر از زمان خود را صرف کنید!

در طرف مقابل، رفع موهای زائد در کلینیک تخصصی لیزر می تواند نتیجه ای طولانی مدت داشته و تمامی موهای بدن در این روش از بین می روند.

تفاوت لیزر خانگی با لیزر در کلینیک

به جهت از بین بردن موهای بدن، دستگاه های رفع موهای زائد خانگی از IPL استفاده می کنند که در واقع لیزر نیست بلکه ترکیبی از امواج اشعه مادون قرمز با محدوده پایین به همراه پرتو نور رنگی (یا همان طیف کامل رنگ) می باشد.

در سمت مقابل، دستگاه هایلیزر  حرفه ای در بیشتر شرایط از پرتو نور تک رنگ استفاده می کنند، بدین معنا که تمامی اشعه های نور دارای طول موجی یکسان هستند.

تفاوت اصلی و بزرگ بین رفع موهای زائد در خانه و رفتن به یک کلینیک تخصصی برای این کار، دستورالعمل حرفه ای پزشکی است که به شما اطمینان می دهد که بهترین نتایج ممکن را در آن کسب کنید و از بروز ریسک های احتمالی که معمولا در خانه وجود دارند در امان باشید. در کلینیک های تخصصی لیزر موهای زائد، چهار فاکتور مهم برای رسیدن به نتایج دائمی و امن در لیزر کردن رعایت می شود.

بسیاری از افراد گزارش داده اند که با استفاده از دستگاه های لیزر خانگی تنها 60 الی 75 درصد از موهای بدن آن ها به شکل دائم از بین رفته است. در حالیکه این مقدار برای دستگاه های لیزر حرفه ای کلینیک ها بالای 80 درصد است.

این فاکتور ها شامل نوع لیزر، طول موج مورد استفاده در حین پروسه، پروتوکل های درمانی و مهارت و تجربه افرادی که این کار را انجام می دهند می شود. در حالی که دستگاه های لیزر مو مخصوص خانه همه افراد را به یک شکل درمان می کنند و توجه به جنس مو و پوست افراد ندارند، در کلینیک های تخصصی لیزر مو، درمان افراد شخصی سازی شده و متناسب با پوست و بدنشان انجام می شود. افراد شبیه به هم نیستند و هیچ دو نفری قرار نیست یک پروسه درمانی ثابت و مشابه با هم را در لیزر کردن موهای خود تجربه کنند.

 

 

دانشنامه پوست و زیبایی پوست پدیا

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده