زخم نامنظم دردناک و بدون بهبودی در آلت تناسلی

شانکروئید یا شانکر نرم (آتشک) یکی از بیماریهای جنسی است که عامل آن باکتری هموفیلوس دوکرئی می‌باشد . بیماری در مناطق گرمسیری بیشتر دیده می‌شود . اولین تظاهر آن بصورت یک جوش کوچک التهابی است که پس از ۳-۲ روز تبدیل به پوسچول شده و بعد زخم می‌شود. ضایعه حاشیه مشخصی دارد، ضایعه نرم و دردناک است.نسبت ابتلای مرد به زن، ۱۰ به ۱ بوده و در ۵۰٪ موارد همراه با لنفادنوپاتی دردناک و یکطرفه اینگوینال می‌باشد. در ۲۵٪ موارد غدد لنفی چرکی شده و به خارج سر باز می‌کند.

برای درمان باید پس از تشخیص قطعی، با نظر پزشک آنتی بیوتیک تزریقی مصرف شود

زخم نامنظم بدون درد و بدون بهبود ناحیه تناسلی

یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که به شکل زخم بدون درد تظاهر می کند سرطان آلت است.  سرطان آلت تناسلی اغلب بر روی پوست ختنه گاه و یا سر آلت ظاهر میشود. کارسینوم سلول سنگفرشی (Squamous cell carcinoma) شایع ترین نوع سرطان آلت تناسلی است، اغلب در مردان ختنه نشده دیده میشود.

سرطان یک بیماری عفونی نیست، اما نیاز به درمان پزشکی دارد. تشخیص و درمان به موقع نتیجه بهتری دارد. این بیماری در افرادی که آلودگی به HPV دارند بیشتر دیده می شود.یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که در ابتدا به شکل زخم بدون درد تظاهر می کند بیمای لنفوگرانولوما ونروم است که البع پس از مدتی تغییر شکل خواهد داد. لنفوگرانولوما ونروم  یا گرانولوم اینگوینال یک بیماری آمیزشی ناشایع است که توسط  میکروب کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود.

این بیماری در اصل یک عفونت سیستم لنفاوی است. عفونت از طریق پوست وارد سیستم لنفی و غدد لنفی میشود.این بیماری ناشایع ،بیشتر در کشورهای توسعه یافته خصوصاً در مردان همجنس‌باز رخ می‌دهد. برای درمان باید آنتی بیوتیک مناسب مصرف گردد

مجموعه ای از تاول های کوچک با زخم های دردناک

یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که معمولا به دنبال تماس جنسی ایجاد می گردد بروز مجموعه ای از تاول های دردناک روی آلت تناسلی است.این تاول ها ممکن است هرپس سیمپلکس (تبخال تناسلی herpes simplex) باشد. مرحله اولیه اغلب با درد شدید و تب همراه است، در حالی که عود آن ممکن است خفیف ترباشد. هرپس شایع ترین علت زخم تناسلی است. این عارضه بسیار عفونی است و معمولا از طریق تماس جنسی منتقل می شود.

برجستگی کوچک گنبدی شکل

در این نوع برجستگی ها، گودی مرکزی بر روی آلت، کیسه بیضه، بین ران ها یا ناحیه شرمگاهی است.

یکی از ضایعات پوستی آلت تناسلی که به شکل برجستگی های متعدد و ناف دار روی آلت تظاهر می کند ممکن است مولوسکوم  (molloscum contagiosum) باشد . این یک بیماری ویروسی معمولا کم خطر و در کودکان شایع است. در افراد بزرگسال، معمولا از طریق تماس جنسی منتقل می شود.

مولوسکوم  به صورت ضایعاتی سفید یا صورتی رنگ و گنبدی شکل و مروارید مانند بروز میکند. گاهی ممکن است مولوسکوم قرمز یا ملتهب شود که دال بر بهبود خودبخودی است. مولوسکوم در اشخاصی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است وسعت بیشتری داشته باشد.

?مولوسکوم معمولا خود به خود بهبود می یابد این عفونت ممکن است بیشتر از یک سال در پوست بماند و یا خودبخود بهبود یابد. با این حال بسیاری از مردان درمان های پزشکی را برای کاهش خطر انتقال و به دلایلل زیبایی ترجیح میدهند که در اینگونه موارد یکی از بهترین روش های درمانی برای این ضایعات استفاده از لیزر است?

بثورات قرمز رنگ خارش دار با تورم سر آلت

بروز ضایعات پوستی آلت تناسلی به شکل بثورات قرمز رنگ خارش دار ممکن است بالینیت (balanitis) باشد. اصطلاح “بالانیت” به التهاب سر آلت اشاره میشود. عدم ختنه و بهداشت پایین، از عوامل خطر ابتلا به این بیماری هستند، اما بالانیت ممکن است علل عفونی و یا غیر عفونی دیگری نیز داشته باشد.

اگر پوست حساس زیر پوست ختنه گاه به صورت منظم شسته نشود و عرق ، مواد زائد طبیعی، پوست مرده و باکتری در زیر پوست ختنه گاه جمع شوند و یا اگر شخص با یک ناقل بیماری مقاربتی آمیزش داشته باشد میتواند دچار بالانیت گردد.

قرمزی و خارش و تورم پوست آلت

در اکثر موارد قرمزی و خارش و تورم پوست ناحیه تناسلی ناشی از درماتیت تماسی یا اگزمای تماسی است. علل مسبب درماتیت تماسی شامل محصولات بهداشتی مورد استفاده خانمها, کاندوم و اسانس های گیاهی و گاهی مواقع اسپری های خوشبوکننده می باشند.

گاهی مواقع این حالت در اثر حساسیت به نوار بهداشتی یا لباس زیر در خانم ها ایجاد می شود.کمپرس آب سرد کمک کننده است. خارش مکرر و طولانی مدت، باعث حساس شدن پوست این ناحیه شده و حتی ممکن است عفونت های ثانویه نیز روی آن اضافه شود و باعث ایجاد ترشحات چرکی نمایند. باید هر چه سریعتر اقدام درمانی آغاز گردد.

خارش مزمن پوست کیسه بیضه یا لب بزرگ و آلت تناسلی

یکی از مشکلات شایعی که افراد را درگیری می کند خارش زیاد و ضخیم شدن پوست در لب بزرگ اندام تناسلی زنان و پوست بیضه مردان می باشد این حالت معمولا ناشی از بیماری نورودرماتیت یا لیکن سیمپلکس مزمن می باشد.

از استرس پرهیز کنید. استرس باعث تشدید این حالت می گردد. .دراین مورد نیز خارش مکرر سبب تشدید مشکل می شود وهر چه از شروع بیماری زمان بیشتر بگذرد درمان آن دشوارتر است.

خارش و قرمزی کشاله ران و اطراف آلت تناسلی

یکی از مشکلات شایع به خصوص در افراد چاق یا دیابتی ایجاد خارش و قرمزی به شکل یک پلاک مرطوب است. این حالت معمولا ناشی از بیماری اینترتیگو یا لتهاب چین های بدن است. در واقع ناشی از عفونت های قارچی و باکتریال پوست کشاله ران ها لب های بزرگ آلت تناسلی زنان و پوست بیضه و چین بین باسن و خط باسن می باشد.

از رطوبت پرهیز کنید. این حالت در افراد چاق یا دیابتی بیشتر دیده می شود. همچنین در افرادی که در محیط گرم و مرطوب فعالیت دارند یا لباس های تنگ می پوشند نیز بیشتر است.

درمان شامل استفاده از داروهای مناسب با نظر پزشک و پرهیز از رطوبت است

خارش و پوسته ریزی ظریف روی آلت تناسلی

یکی از مشکلاتی که در برخی از افراد دیده می شود پوسته ریزی های ظریف و خارش مختصر در آلت تناسلی و کشاله ران می باشد . این حالت در بیماری درماتیت سبوروئیک کشاله ران و آلت دیده می شود که خیلی شبیه پسوریازیس می باشد.

پوسته ها معمولادر قاعده آلت, روی لب های بزگ و قسمت داخلی ران و ناحیه شرمگاهی به چشم می خورد. معمولا با درمان دارویی کنترل می شود

خارش شدید و گسترده روی آلت و برجستگی های قرمز گسترش یابنده

یکی از بیماری هایی که به خصوص در نواحی با بهداشت پائین دیده می شود آلودگی انگلی گال است . این بیماری منجر به خارش شدید وگسترده می شود. خارش آلت تناسلی در شب ها بسیار شدید می شود.معمولا آلودگی تنه آلت ,سر آلت یا پوست کیسه بیضه شایع و مشخص کننده میباشد و با تشکیل دانه های قرمز برجسته پیشرونده همراه است.

برای درمان باید از داروهای ضد انگل استفاده گردد و تمای اعضای خانواده نیز باید درمان گردند

عفونت های قارچی

مشخصه آن وجود پلاکی بزرگ , مهاجر و با لبه برآمده بر روی سطح داخل ران وکشاله ران می باشد. بر خلاف کاندیدازیس , این ضایعه بر پوست کیسه بیضه اثرنمی کند. خارش شدید بوده و درمان با عوامل ضد قارچ موضعی صورت می گیرد. درموارد شدید از عوامل ضد قارچ خوراکی نیز استفاده می شود.

در صورتی که خود یا شریک جنسی شما دارای ضایعه مشکوک روی آلت تناسلی هستید:

حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است برخی از بیماری ها  از  نظر ظاهری کاملا شبیه هم باشند.

 به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به درمان نکنید زیرا بسیاری از بیماری ها ممکن است کاملا شبیه هم باشند ولی درمان های کاملا متفاوتی داشته باشند.

ممکن است نیاز به نمونه برداری و ارزیابی آزمایشگاهی باشد.

از تماس جنسی بدون محافظ اجتناب کنید.

حتما برای تشخیص نوع ضایعه و بررسی ریسک سرطان زائی بیماری به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است نیاز به نمونه برداری و ارزیابی آزمایشگاهی باشد .

در صورتی که مایل به طرح سوال و مشاوره با دکتر و یا مراجعه به مطب هستید از طریق زیر اقدام فرمائید.

 

دکتر عباس انتظاری

متخصص طب پیشگیری