بیشتر رشته های ورزشی نظیر بسکتبال، فوتبال، تنیس و گلف شبیه به هم هستند، فرقی نمی کند که شرکت کننده ها در این مسابقات ورزشی دختر باشند یا پسر. با این حال حوزه رقابتی و حرفه ای مربوط به رشته ژیمناستیک تفاوت های زیادی بین پسران و دختران دارد؛ انگار که در حال تماشا کردن دو ورزش کاملا متفاوت و با چهارچوب متفاوت هستید.

بزرگترین تفاوت بین ژیمناستیک پسران با ژیمناستیک دختران در نوع دستگاهی است که ورزشکاران بر روی آن به رقابت با یکدیگر می پردازند. این دستگاه ها تنها در دو چیز با هم شباهت دارند: طاق مخصوص جهش و زمین.

ژیمناست های دختر در چهار مرحله مختلف با هم به رقابت می پردازند: طاق جهشی، میله های غیر هم اندازه، پرتو تعادل و تمرین روی زمین.

در طرف مقابل پسران ژیمناست در شش مرحله مختلف به رقابت با هم می پردازند و ترتیب این مراحل در رشته آن ها نیز متفاوت است: زمین، حرکت اسب سواری، حلقه ها، طاق جهش، میله های موازی و میله بلند.

*تفاوت حرکات ژیمناستیک دختر ها و پسر ها

حرکت ها و روتین بانوان بیشتر هنری و شبیه به رقص است، گاهی اوقات انگار یک داستان را در حرکات خود تعریف می کنند، با این حال یک اولویت مهم در حرکات پسران، نشان دادن قدرت و توان بدنی است. در بخش پرتو تعادلی یکی از فاکتور های امتیاز دهی به بانوان، توانایی هنری و حرکات ظریفی است که در حین مسابقه اجرا می شود.

در گذشته دختران اجازه این را داشتند که در انتهای حرکات خود در مسابقه، یک جهش ناگهانی و بلند را انجام دهند، اما طبق قوانین سال ۲۰۱۲ و تغییر کدهای امتیاز دهی این رشته، بانوان فقط باید به حرکات اصلی و مد نظر خود پرداخته و به آن ها بسنده کنند. پسران همیشه باید این کار را در انتهای حرکات خود انجام دهند و کماکان نیز این قانون پابرجاست.

حرکات روی زمین یا Floor Exercise

هم ژیمناست های پسر و هم ژیمناست های دختر بر روی یک مت مخصوص که روی زمین پهن است به رقابت می پردازند، اما دختران با پخش موسیقی رقابت خود را پیگیری می کنند اما پسران چنین چیزی را در مسابقات نخواهند داشت. به طور کلی، وسایل و لباس های ژیمناستیک دخترانه با پسرانه تفاوت دارد.

تفاوت های خاصی در زمینه قوانین و مقررات مسابقات نیز وجود دارند. در حالت عمومی، حرکت های رقصی نظیر پریدن و جهش بخشی از نیازمندی ها و کسب امتیاز در دختر ها هستند اما این موضوع برای مسابقات پسران صدق نمی کند.

همچنین پسران باید در حالت کلی در طول مسابقه جهش و حرکات بیشتری داشته باشند. پسران معمولا حرکت هایی را در حین مسابقه اجرا می کنند که نیاز بیشتری به قدرت و توان بدنی دارند.

 

باشگاه ژیمناستیک اسپین