زگیل های تناسلی یکی از رایج ترین انواع عفونت های منتقله از راه جنسی هستند. تقریبا تمام افراد فعال از نظر جنسی، در معرض ابتلا به حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی هستند.

علائم زگیل تناسلی

در زنان زگیل تناسلی ممکن است بر روی قسمت بیرونی واژن و دیواره های آن، بین ناحیه تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و گردن رحم رشد کند.در مردان، این زگیل ها ممکن است سر آلت تناسلی مرد، بیضه ها و یا مقعد را درگیر کنند. زگیل های تناسلی همچنین می تواند در دهان و گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با فرد آلوده داشته باشد، ایجاد شود.

علائم و نشانه های زگیل های تناسلی عبارتند از:

*تورم کوچک، گوشتی یا خاکستری در ناحیه تناسلی

*چند زگیل کنار هم قرار گرفته و نمای گل کلمی را ایجاد می کنند.

*خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی

*خونریزی هنگام مقاربت

عوارض زگیل تناسلی

عوارض جانبی زگیل های تناسلی عبارتند از:

# سرطان

سرطان گردن رحم ارتباط نزدیکی با این ویروس دارد. برخی از انواع ویروس نیز با سرطان سینه، سرطان آلت تناسلی و سرطان دهان و گلو مرتبط اند. آلودگی با ویروس پاپیلوما همیشه به معنای ابتلا به سرطان نیست، با این حال انجام منظم تست پاپ اسمیر برای زنان حائز اهمیت است.

# مشکلات دوران بارداری

زگیل تناسلی ممکن است مشکلاتی را در دوران بارداری ایجاد کند. زگیل می تواند بزرگ شود، و ادرار کردن را با مشکلاتی همراه کند. زگیل هایی که در دیواره واژن قرار دارند، می توانند باعث کاهش قدرت بافت واژن در هنگام زایمان شوند. زگیل های بزرگ در ناحیه تناسلی یا واژن ممکن است در هنگام زایمان کشیده شوند و خونریزی کنند.

درمان زگیل های تناسلی با دارو

درمان های زگیل های تناسلی، مستقیما بر روی پوست اعمال می شوند، روش های درمانی عبارتند از:

# درمان زگیل های تناسلی با کرم های موضعی

کرم هاى موضعى زیکلارا، آلدرا و ایمیکویمود، توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل های تناسلی افزایش می دهند.هنگامی که این کرم بر روی پوست شما زده شده است، باید از تماس جنسی اجتناب کنید. این کرم ممکن است عملکرد کاندوم ها را ضعیف کرده و پوست شریک شما را اذیت کند.یکی از عوارض جانبی احتمالی این دارو، قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی شامل تاول، بدن درد، سرفه، بثورات  جلدی و خستگی می باشد.

# درمان زگیل های تناسلی با پدوفیلین

پدوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل های تناسلی را از بین می برد. این کار باید توسط پزشک انجام شود. پزوفیلوکس شامل همان ترکیب فعال است، اما بیمار خودش می تواند در خانه از آن استفاده کند.

# درمان زگیل های تناسلی با اسید تری کلرواستیک

این ماده ى شیمیایی زگیل های تناسلی را سوزانده و می تواند برای زگیل های داخلی هم استفاده شود. عوارض جانبی آن سوزش خفیف پوست، زخم  و یا درد را شامل می شود.

# درمان زگیل های تناسلی با سینکاتچینز یا ورجین

نوعى کرم برای درمان زگیل های خارجی و زگیل های مقعد و اطراف آن است. عوارض جانبی این دارو اغلب خفیف بوده و ممکن است شامل قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد باشد.

توجه: استفاده از داروهای بدون نسخه در این مورد می تواند باعث درد و سوزش بیشتر شود.

درمان زگیل های تناسلی با عمل جراحی

زگیل های بزرگ، زگیل هایی که به داروها پاسخ نمی دهند، خانم های باردار و زگیل هایی که می تواند نوزاد را در طول زایمان در معرض خطر قرار دهند را می توان با عمل جراحی برداشت. روش های جراحی عبارتند از:

# انجماد با نیتروژن مایع (کریوتراپی)

# درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر

# درمان زگیل تناسلی با جراحی برداشت

# درمان های لیزری

 

دکتر ولی پور

متخصص اورولوژی در غرب تهران